Portret de compozitor - Wolfgang Amadeus Mozart Înapoi la: Emisiuni

Mozart LXV

Publicat: Vineri, 6 Aprilie 2012 , ora 9.30

O...revelație s-a oferit în sfârșit la Salzburg în 1979 – ne spune Andre Tubeuf. Atunci, două seri la rând în același Manej din Stâncă, puse în scenă de același Jean-Pierre Ponnelle, uneori în mod conștient cu aceleași gesturi și aceleași maniere (și manierisme), cele două opere ultime ale lui Mozart și-au afișat secreta paternitate; unele din mișcările Reginei Nopții se regăseau firesc în mânia Vitellei, care e extremă; același loc natural monumental unde incendierea Capitoliului e de o concretețe impresionantă își deschide arcadele decupate pentru ritualul preoților și al Senatului...” iată legături între „Clemența lui Titus” și „Flautul fermecat”.

La 6 septembrie 1791 avusese loc premiera la Praga a celei dintâi, iar Mozart fusese acolo să supravegheze repetițiile, să facă eventuale corecturi, să scrie ultimele pagini... În 15 septembrie era înapoi la Viena și revenea asupra singspiel-ului pe care îl inițiase împreună cu Emanuel Schikaneder, dramaturg, director de teatru, actor, cântăreț și compozitor, dar mai ales prieten și frate mason în aceeași lojă cu Mozart. După mai multe angajamente, temporare, și turnee nenumărate, în 1789 revenise la Viena ca Director al Teatrului „auf der Wieden” unde avea să rămână 17 ani.

Teatrul în sine era situat într-o suburbie a Vienei, era liber de taxe, interiorul avea o acustică excelentă și probabil ar fi putut primi la parter și în lojele de la cele două galerii 500 de spectatori (Schikaneder spunea că 1000!). Scena era foarte mare, cu diverse mecanisme și trei trape, multe dispozitive ce puteau manevra mașini zburătoare, sau să creeze efecte de furtuni, lupte pe mare și alte asemenea.

Tentația era mare pentru ambii creatori de a-și da frâu liber imaginației, într-o lucrare cu totul inedită. De altfel, Mozart mai colaborase cu doi ani înainte cu teatrul scriind părți pentru alte opere-basm precum „Piatra filosofală”. Știm că încă din vară începuse să compună muzica, iar pentru că se ivise comanda pragheză pentru „Clemența lui Titus”, se oprise, dar la revenirea acasă a reînceput lucrul, așa că la 30 septembrie a și avut loc premiera...

 Lista lucrărilor folosite pentru ilustrația muzicală:

  • W.A.Mozart: Opera Flautul fermecat (Kurt Moll, Peter Schreier, Luciana Serra, Margaret Price, Mikael Melbye, 3 copii soliști din Dresdner Kreuzchor, Corul Radiofuziunii din Leipzig, Capela de stat din Dresda, Dir. Sir Colin Davis)
  • W.A.Mozart: “Freimaurerkantate” KV 623 pentru doi tenori, bas, cor bărbătesc și orchestră (Hans Peter Blochwitz, Peter Schreier, Andreas Schmidt soliști, Corul bărbătesc al Radiofuziunii din Leipzig, Capela de stat din Dresda, dir. Peter Schreier)
 

 

 

 

 

 

Veronica Zbarcea
veronica.zbarcea@radioromania.ro