Anotimpul discurilor Înapoi la: Emisiuni

O săptămână cu Mitsuko Uchida

Publicat: Luni, 21 Februarie 2011 , ora 13.20

"Dacă aș fi locuit în Japonia până la vârsta de 20 de ani, nu aș fi devenit muzician". Mitsuko Uchida acum în cel de-al șaselea deceniu al vieții sale, privește spre trecut cu acel sentiment de împlinire pe care o carieră de o asemenea factură îl poate determina. Viena desigur, cu școala ei muzicală și cu tradiția pe care artista japoneză și-a însușit-o avea să-i contureze drumul și... colecția discografică a tatălui său. Ascultând mereu, revenea cu obstinație la Mozart. Apoi l-a studiat intens, prin prisma muzicii sale, a culturii timpului său, până în cele mai mici detalii. Și abia după aceea a început să-i cânte muzica, potrivit structurii sale interioare.

În 1982 a început să vorbească lumii despre Mozart-ul său... pornind de la cele 20 de Sonate prezentate la Wigmore Hall din Londra, apoi la Tokio. Trei ani mai târziu a adăugat cele 21 de concerte pentru pian și orchestră, interpretate împreună cu Orchestra Engleză de Cameră pe care a dirijat-o de la pian...O revelație! Parcă o întreagă lume îl redescoperea pe creatorul salzburghez într-o altă lumină, atât de neașteptat, de proaspăt, de elegant. Și nu s-a oprit doar la Mozart. A urmat același traseu și pentru alți compozitori dragi, cu o aceeași dăruire: Schubert în primul rând - limbajul său îl are în sânge, după cum mărturisește - apoi Beethoven, Bach, Schumann, Debussy. Și astfel ajungem la o întreagă discografie Mitsuko Uchida care ni se oferă spre ascultare, discografie premiată și admirată pretutindeni pe mapamond.

Repertoriul săptămânii Mitsko Uchida

Vom spicui frânturi din cuprinsul ei, altfel e cu neputință a o parcurge în doar 5 ediții și ne vom rezuma la câteva nume - în afară de Schumann și Mozart, prezentați astăzi, o integrală a concertelor pentru pian și orchestră de Beethoven, studii de Debussy, puțin Schubert și din nou Schumann.

Vă mai rețin atenția cu o singură informație. Mitsuko Uchida își înregistrează albumele în săli de concert, nu în studiouri, ceea ce determină această sonoritate specială. "Când sala este goală, cânți pentru compozitor", declară pianista. "Dacă acesta ar asculta măcar să spună: cel puțin a înțeles. Căci nu ai cum să ai dreptate în totalitate. Doar Mozart avea dreptate în legătură muzica lui Mozart."
Marina Nedelcu