Portret de compozitor - Cesar Franck Înapoi la: Emisiuni

Cesar Franck VII

Publicat: Marți, 9 Februarie 2010 , ora 9.30
...Se ducea o serioasă dispută în interiorul Societății Naționale privind muzica pentru pian. Se spunea că după capodoperele beethoveniene în genurile mari, ciclice dar și în cele miniaturale – de la a căror apariție trecuse mai bine de jumătate de veac –, după experiențele schubertiene și schumanniene, după ce Liszt ridicase arta pianistică dincolo de zona virtuozității absolute, nu prea mai era loc de adus ceva nou. Totuși, muzicienii înrolați sub deviza Ars gallica doreau să schimbe această percepție.(...)

Precum Cesar este considerat personalitatea care face trecerea de la romantism la epoca modernă, așa Djinii se adaugă opusurilor sale care fac tranziția la impresionism. Muzica lui răsfrânge chipul său – scrie profesorul Rueger în studiul intitulat Între Liszt și Scriabin: ... mai curând ușoară decât bruscă, amabilă decât revendicativă, lăsând plăcerea provocării. iar Sviatoslav Richter aprecia că Franck compune doar cu sentimentele. De aceea opusurile lui au o formă perfectă.(...)

Djinii au împărțit publicul în două tabere distincte - ceea ce era un semn bun! Poate și pentru că discipolii erau deosebit de conservatori – ceea ce putem sesiza din ce d'Indy spunea despre el: focul artei sale se confundă cu focul lui Dumnezeu, sursa artei sale... sau Leon Vallas după ce l-a însoțit adeseori la St Clotilde - acolo trăiește în altă lume decât a noastră... Din acea lume venea tot în această perioadă și tripticul pianistic Preludiu, coral și fugă...
...Aici este din nou Franck – cel pe care toți discipolii îl știau iar ceilalți îl considerau organist atunci când scria pentru pian...
Veronica Zbarcea