Portret de compozitor - Cesar Franck Înapoi la: Emisiuni

Cesar Franck VI

Publicat: Luni, 8 Februarie 2010 , ora 9.30
...Erau aceste 6 piese pentru orgă sumumul achizițiilor tehnice ale lui Cesar în anii de exercițiu pe orgile lui Cavaille-Coll care îl alesese drept reprezentant artistic, acum ca organist la biserica St. Clotilde. Orga simfonică răspundea structurii sale interioare.

Instalat pe băncuța ei – notează Buenzod – retras în spatele triplului manual cu pedalierul (...) dădea impresia de a fi interpretul supranatural al unui mesaj grandios... Nimic nu putea să-i convină mai mult, numic nu s-ar fi acordat mai bine în sens intim cu nevoia sa de contemplare, de vis în sensul muzical căruia îi era consacrată viața sa. Trebuie înțeles de aici că pentru el, muzica și aspirația spre ideal se confundau… Pentru el, muzica exista în măsura în care exprima cântul de iubire și nevoia de transendență care țintește către lumină – mai adaugă muzicologul francez.

Exercițiul libertății pe care i-l furniza lui Franck dezlănțuirea improvizatorică pe manualele și pedalierul orgii i-a fost de folos pentru a se debarasa de tirania formelor. Este admirat la orga de la St. Clotilde în timpul slujbelor din fiecare duminică și vineri dimineața, la toate sărbătorile. Între cei prezenți, se întâmplă în 1866 să apară și Franz Liszt, care ascultând aceste 6 piese pentru orgă are o revelație recunoscând că Cesar poate sta liniștit alături de Johann Sebastian Bach în acest domeniu. Interesant este că, furat de viața zilnică, de problemele familiei, nu reușește să scrie nimic notabil până spre sfîrșitul anilor 1870… Dar, elevii săi din anii în care cutreiera Parisul la școli și colegii, între care mai ales Duparc și Coquard îl conving să se alăture micului grup pe care îl constituiseră ca pe o frăție. Astfel apare Pater Seraphicus în 1868 în această asociere care apoi se va regăsi în Societatea Națională de Muzică. (...)

...Între elevii lui se găsea și o domnișoară, nepoata scriitorului Alfred de Vigny, fiica unui irlandez și a unei englezoaice, (...) [care] s-a dedicat muzicii, devenind una dintre compozitoarele de renume în acea vreme la Paris. Nu s-a căsătorit niciodată. (...) Se spune, însă că Cesar a dezvoltat o pasiune sentimentală pentru studenta lui iar colportorii acestor zvonuri văd efectele înflăcărării lui în schimbarea de ton a creațiilor scrise din acel moment. Prima dintre ele este acest Cvintet care marchează o veritabilă renaștere a genurilor camerale în peisaj parizian. Pe de altă parte, se spune că soția lui Franck ura această partitură – și putem specula … de ce?!?
Veronica Zbarcea