Muzicieni români-prezențe europene Înapoi la: Emisiuni

Elena Cernei I

Publicat: Joi, 4 Februarie 2010 , ora 20.00
„ ... o minunată voce de fascinație unică...” - Mario del Monaco

„ ... cea mai mare Carmen a carierei mele ...” - Giuseppe di Stefano

„ ... mezzosoprană cu vocalitate și interpretare singulare...” - Placido Domingo

„ ... un fluviu de voce, temperament și genială pricepere scenică ...” - Francesco Siciliani


Inconfundabila voce a Elenei Cernei, vibrantă și tulburătoare în multitudinea însușirilor unice, i-a conferit strălucirea marilor succese. Dar, mai mult pe drumul emoției, pentru că ascultându-i glasul, avem oricând posibilitatea să retrăim filmele memoriei noastre, a celor care, chiar și numai în România, i-am urmărit spectacolele de la Opera bucureșteană, concertele, recitalurile de la Filarmonică, prezențele în emisiuni de televiziune și radio.

Evocăm astfel tulburătoarea prezență, de o frumusețe picturală, unind armonia cu temperamentul și arta expresiei într-un aliaj ce aparține excepțiilor, sub nimbul Euterpei. Mereu, urmărind aceste imagini ale gândului cu muzica, revenim asupra acelor impresii capabile de a conferi fiecărei apariții a Elenei Cernei aura evenimentului.

Înțelegem de ce ea a fost, pretutindeni în lume, de la Scala din Milano, Metropolitan din New York, Grand Opéra din Paris, Accademia des Bellas Artes din Mexico City, aceeași artistă lirică ovaționată de spectatori entuziaști.

Înzestrată cu harul divin al vocii sale, capabilă a împleti arta cu meditația asupra științei cântului și vieții, Elena Cernei revine, prin intermediul ambianței acestui drum liric continental, la publicul care a iubit-o statornic.

Încercarea de a privi într-un ansamblu cultural european geografia carierei artistice a mezzo-sopranei Elena Cernei obligă, în principiu, să acceptăm unele omisiuni dintr-o amplă panoramare internațională a activității scenice înfăptuite de realizările marii cântărețe. Din acest punct de vedere, configurarea prezențelor sale lirice europene ne apare oarecum restrictivă, oarecum limitată la zona noastră continentală.

Știind de la bun început aceste condiții de abordare a subiectului, nu vorbim deci decât de o parte a prezențelor muzicienei, fără detalierea evenimentelor scenelor de operă a celor două Americi sau Japoniei.

Imaginea se dovedește totuși deosebit de generoasă în demersul de oglindire a personalității Elenei Cernei cuprinsă în arta lirică a ultimelor patru decenii din secolul trecut.
Prof. univ. dr. Grigore Constantinescu