Arhivă : Agenda de concert Înapoi

Neamț Music Festival - Burghezii vechi și noi - plăcerile dualității

Publicat: luni, 19 August 2019 , ora 14.50

După succesul fulminant al primelor două ediții, Neamț Music Festival revine în forță, cu idei și invitați noi. Copilul cetății, multilateral talentatul și tot mai aplaudatul pianist Daniel Ciobanu a reușit într-un timp foarte scurt să adune în jurul său energiile publice și private cele mai doldora de entuziasm și resurse, pentru ca viața muzicală din Piatra-Neamț să treacă puntea performanței locale și să ajungă practic peste noapte un punct de gravitație și un model pe harta culturală din România. La a treia ediție, intrarea evenimentului sub aripa generoasă și strălucitoare a Festivalului Internațional "George Enescu" nu doar ne face să credem că ne aflăm pe drumul cel bun, dar ne dă și trambulina de pe care să sărim și mai sus, pentru ca lucrurile minunate care se întâmplă în fiecare început de toamnă lângă Pietricica să se vadă până departe, în toate cele patru zări.

Anul acesta, busola festivalului își îndreaptă nordul către dualitate. E poate cea mai simplă și nimerită definiție a lumii, într-un singur cuvânt. Și dacă orice fenomen are un corespondent, o pereche sau un echivalent de semn opus, de la cele mai banale (cald-rece, zi-noapte, sus-jos) și până la cele mai complexe (rațiune-simțire, material-spiritual), cum ar fi putut muzica să fie altfel? Din mulțimea de dualități sonore posibile, fiecare din cele patru zile ale festivalului va etala un scenariu diferit.

Pe 12 septembrie, în prima zi, o provocare multiultraextraetajată: dualitatea stânga-dreapta a degetelor de iluzionist stăpânite de Daniel Ciobanu, față în față cu agilitatea nordică a experimentatului pianist și profesor lituanian Petras Geniučas, cu alte cuvinte, două piane și două generații; dualitatea muzică-dans, în creația celor mai importanți compozitori de muzică de balet din secolul XX și ale lor stiluri antagonice - Ravel și Stravinski: Suita nr. 2 din Daphnis și Chloe, Valsul, respectiv Ritualul primăverii; dualitatea sunet-mișcare, într-o fuziune spectaculoasă de recital și coregrafie, videomapping și stage design, împreună cu doi dansatori si reprezentatii video. Ne va ajuta și spațiul, concertul de deschidere urmând să aibă loc la Cinematograful Dacia.

Vineri, 13 septembrie, festivalul atacă dualitatea artistică cea mai fierbinte a actualității, clasic-modern, și rezolvă dilema accesului la publicul larg mutând evenimentul în stradă, în centrul orașului, unde vor fi putea fi văzuți în duel doi pianiști excepționali: italianul Pietro Bonfilio, cunoscut deja publicului nemțean din ediția trecută, și israelianul Omri Mor, celebru jazzman și artist polivalent. Sub titlul Jeans Concert - Kabalevsky and Mor to come, primul protagonist îmblânzește fiara sunătoare cu coadă cu aperitive livrate de unul din cei mai iubiți compozitori ruși moderni, Dmitri Kabalevski (el însuși adeptul unui stil adresat maselor), iar cel de-al doilea încheie seara cu un cocktail sofisticat, într-un jam session din standarde de jazz și compoziții proprii.

Sâmbătă, 14 septembrie, temperatura festivalului crește vertiginos, iar dualitatea vechi-nou primește un boost formidabil prin punerea în scenă a unui concert integral de jazz în decorul istoric al Cetății Neamțului, sub titlul Jazz on the Rocks. După încălzirea din ziua precedentă, Omri Mor se întoarce în trio, în combinația clasică de pian, contrabas și percuție. Prezenți pe marile scene de jazz ale lumii, artiștii concep în mod frecvent concerte fusion între clasic și contemporan, iar show-ul din Cetatea Neamțului nu va face excepție.

După două zile de distracție serioasă, Neamț Music Festival închide cercul duminică, 15 septembrie, întorcându-se la matcă. Pianul îmbracă iarăși fracul și se întoarce în acustica familiară a interiorului, dar a lo grande. La Cinema Dacia, un val impetuos de tineri descinde pe scenă în interpretarea celei mai celebre dualități pianistice din istorie, jucată de eroii romantici Chopin și Liszt. Orchestra Romană de Tineret, cel mai în vogă ansamblu simfonic din România, dirijată de Gabriel Bebeșelea, noul star al baghetei autohtone, vor acompania alternanța la putere a genialilor virtuozi ai trecutului, readuși la viață de urmași pe măsură: Charles Richard Hamelin (Canada) în Concertul nr. 1 de Chopin; Alexander Ullman (Marea Britanie) în Liszt nr.1; Lukas Geniusas (Lituania) în Chopin nr. 2 și Vitali Pisarenko (Rusia) în Liszt nr. 2. Un tur de forță, o explozie de energie sonoră și vitală, o încheiere en fanfare cu soliști laureați ai unor mari concursuri internaționale, care sperăm noi, va atrage nu doar protecția, ci și mândria Festivalului Enescu.

Ne vedem în septembrie!