Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. La Opera Națională București a avut loc premiera operei "Norma"

Publicat: luni, 25 Octombrie 2021 , ora 15.25

Opera Națională București a prezentat vineri, 22 octombrie 2021, premiera noii producții a operei "Norma" de Vincenzo Bellini.


Opera Națională București a readus în repertoriul său una dintre capodoperele belcanto-ului - opera "Norma" de Vincenzo Bellini. Noua producție poartă semnătura cunoscutei regizoare Alice Barb, aflată la prima sa creație pe scena Operei bucureștene, spectacolul fiind unul care merită văzut și ascultat. Impresionează în mod plăcut prin aspectul modern, dar dominat de spiritul tradiției.

Decorul unic, de bun gust și eficient grație platformei circulare, a fost schițat de Adrian Damian, iar rafinatele costume sunt create de Maria Miu. Imaginea scenică este completată impecabil de proiecțiile video realizate de Dilmana Yordanova și Eftimie Gheorghe Ovidiu. Echipei de creație i s-a alăturat balerina Monica Petrică, în calitate de coregrafă.

Am apreciat relaționările în acord cu partitura între personajele solistice, iar turnanta contribuie din plin la dinamica regiei soliștilor. Diametrul acesteia lasă un spațiu de joc restrâns în afara ei, locul în care evoluează cu preponderență corul și baletul, iar majoritatea intrărilor personajelor Pollione și Flavio se realizează din sala de spectacol.

Distribuția premierei le-a adus în prim plan pe invitatele speciale ale serii - soprana Elena Moșuc în rolul titular și mezzosoprana Ruxandra Donose în rolul Adalgisa. Două artiste care au celebrat recent trei decenii de carieră internațională, cu evoluții solistice lăudabile în reprezentația de vineri, ale căror glasuri s-au armonizat perfect, formând, atât scenic, cât și vocal, un duo minunat. O mențiune specială pentru Ruxandra Donose, cea care nu a mai cântat de mulți ani într-un spectacol de pe o scenă de operă din România, seara premierei fiind o bucurie pentru toți cei care am admirat-o strălucind în Adalgisa. Celor două invitate le-au fost alături soliștii instituției: Daniel Magdal în Pollione - un partener de încredere pentru cele două artiste, basul Marius Boloș - un Oroveso cu o evoluție ascendentă pe parcursul spectacolului, mezzosoprana Sidonia Nica în Clotilde și tenorul Andrei Lazăr în Flavio - ambii cu interpretări convingătoare. Și-au dat concursul orchestra, corul pregătit de Daniel Jinga și Adrian Ionescu și baletul Operei. Conducerea muzicală i-a aparținut lui Ethan Schmeisser, dirijorul care a reușit să pună în valoare vocile solistice, pentru niciun moment acestea nefiind acoperite de orchestră sau cor, așa cum știm că se întâmplă în mult prea multe cazuri. Schmeisser a activat mult timp ca pianist de operă și dirijor de cor, astfel că este obișnuit să acorde vocilor rolul primordial pe care îl au în desfășurarea discursului muzical.

Așadar, "Norma" este o producție care merită să aibă parte de o viață lungă, longevitatea sa putând fi asigurată dacă Opera Națională București, teatru de repertoriu cu soliști angajați, va asigura și două distribuții proprii, care să alterneze în reprezentații cu cele care includ invitați.


Venită special de la Iași, muzicologul Vasilica Stoiciu Frunză ne-a împărtășit impresiile sale la final de spectacol:

N-aș putea spune că s-a încheiat un spectacol, ci, de fapt, s-a deschis un spectacol, chiar dacă reprezentația a luat sfârșit. Este o nouă pagină în repertoriul Operei Naționale din București acum, la Centenar, și mă bucur mult că a fost ales acest titlu de belcanto. Era nevoie de o împrospătare și pe scenă și în sală și spectacolul semnat de doamna Alice Barb este un spectacol de secol XXI, într-o combinație foarte delicată de clasic și modern. Sigur că a fost ajutată de vocile care au fost în seara asta! Spectacolul este de ascultat, este de văzut pentru că imaginile, luminile, toate proiecțiile sunt foarte elaborate, sunt în complementaritate cu desfășurarea dramatică. S-a făcut un tot unitar din mare respect pentru partitura lui Vincenzo Bellini. Am avut, sigur, emoții pentru că eu știam spectacolul de la Iași, care a avut premiera în 1988, și timp de trei stagiuni a fost pe scena operei ieșene cu Mioara Cortez, cu Adina Tudose, cu Filimon Siminic și, iată, după atâția ani, văd din nou acest spectacol, dar într-o altă haină. Felicit Opera din București pentru această producție și așteptăm, bineînțeles, sărbătoarea "Lohengrin."

Cronică realizată de Florica Jalbă