Arhivă : Cronici Înapoi

Mici-mari artiști în Festivalul de la Sinaia

Publicat: marți, 11 August 2015 , ora 15.14
Așteptată cu nerăbdare și curiozitate, ediția XVI-a Festivalului internațional "Enescu și muzica lumii", derulată în eleganta sală a Casino-ului din Sinaia, a adus, încă din prima seară, repere extrem de interesante și prin noutate, dar și prin calitatea cu totul specială, întregul program oferit între 10-26 august cuprinzând, de altfel, momente cu adevărat atractive și diverse. După cuvântul vice-primarului Gheorghe Bădăran, prezentarea directorului artistic Marin Cazacu a punctat, ca de obicei cu vervă și umor, detalii referitoare la interpreți, dar și la întreaga structură a manifestării.

Concertul inaugural a avut două părți distincte, câțiva instrumentiști - adesea excepționali - evoluând în opusuri solo sau acompaniați la pian de către experimentata Verona Maier, pentru ca după pauză să se regăsească în cadrul Orchestrei "Junior". Am descoperit astfel copii sosiți din toată țară, parte formați în familii de muzicieni, cântând, la vârsta "pantalonilor scurți", cu o maturitate și cu un nivel tehnic și interpretativ uneori impresionante. Sosit de la Iași, violonistul Alexandru Bisoc a abordat Preludiu de A. Mendelsohn cu un sunet frumos, siguranță și expresivitate, subliniind amprenta bachiana a partiturii, apoi violonista Mădălina Ivancea - de asemenea din orașul moldav - a "atacat", la doar 14 ani, dificila Paganiniana de Milstein, vădind capacitatea de a rezolva solicitările virtuoze deosebite cu aplomb și curaj. Dar o altă violonistă, de această dată de la Cluj - Sabina Silaghi - a încântat în Hora de Bughici, realizată cu o finețe și o anvergură greu de imaginat la doar 13 ani, în timp ce violonistul arădean Ștefan Simionca-Opriță a cucerit în Patru arii de Enescu (amintind de Lăutarul compus peste ani), uimind prin suplețea și rafinamentul cântului, prin coloristică și jocul expresiv impecabil sau în Romanță de Rachmaninov, prea puțin cunoscută la noi, dar excelent pusă în valoare, trecând de la lirism sau nostalgică tristețe la desfășurări alerte, alternând intensitățile abia sugerate cu cele strălucitoare într-o manieră mult apreciată de public - un mic-mare artist care, la 14 ani, poate fi considerat deja un interpret în cel mai adevărat sens al cuvântului. Întâmplarea a făcut ca doi violonceliști să opteze pentru lucrări de Popper, orădeanul Jan Sekaci entuziasmând în Rapsodia ungară prin sunetul amplu, tehnica sigură și linia elegantă, expresivă și bine construită, pentru ca în Fantezie pe teme rusești, Cornelius Zirbo să confere liniște, gravitate sau anvergură unei partituri de asemenea gândită în planuri contrastante clar conturate.

Entuziasmul spectatorilor a fost pe deplin motivat de performanțele foarte tinerilor interpreți care, după cum menționam, s-au alăturat apoi colegilor din Orchestra "Junior", propunând, sub bagheta lui Gabriel Bebeșelea, un program "estival" dar foarte bine realizat. Pentru început, ansamblul a acompaniat cu discreție și precizie o pianistă din Ploiești - Antonia Tudose -, cântând o secvență din Concertul în Re major de Bach cu acuratețe dar ușor mecanic, păstrând maniera de tratare cumva ascetică a muzicii unui creator care, în ultimii ani, este "redescoperit" în latura sa umană, profund filosofică, dar departe de a fi rece și… obiectivată. Apoi, violoncelistul Conelius Zirbo a revenit pe podium pentru prima parte din Concertul în si minor de Vivaldi, alertă, pretențioasă și bine susținută în relația cu ansamblul, care a avut momente în pianissimo interesante ca intenție, dar uneori greu de sesizat. Iar în final, Divertismentul în Re major de Mozart a adus vervă, atmosferă luminoasă, grație și suplețe în pagini îndrăgite, creionate cu precizie, omogenitate și fluență; instrumentiștii cu vârste între 12-14 ani au răspuns cerințelor dirijorale exprimate printr-o gestică restrânsă, eficientă și riguros axată pe reliefarea structurilor ritmice, a temelor și accentelor, Gabriel Bebeșelea conducând cu o siguranță pregnantă, încercând să obțină sonorități adecvate stilistic fiecărei epoci în parte. Iar acuratețea cu care au cântat "juniorii", seriozitatea și implicarea lor în demersul interpretativ au fost unanim appreciate și îndelung aplaudate, publicul fiind răsplătit, în bis, cu o piesă de Piazzolla, evident într-un cu totul alt registru expresiv, dar cu siguranță de mare impact pentru melomani.

O seară încărcată de bucuria întâlnirii cu tineri de mare talent, care știu că nu doar elementele de tehnică sunt importante, dovedind că pot să transmită idei, trăiri, stări din cele mai diverse cu o înțelegere aparte, cu o sensibilitate și o anvergură ce-i recomandă, de pe acum, că fiind certitudini ale noii generații de artiști, la începutul unor cariere ce se prefigurează, în unele cazuri, cu totul excepționale.

Anca Florea