Arhivă : Cronici Înapoi

Un nou spectacol de dans marca Gigi Căciuleanu

Publicat: luni, 27 Aprilie 2015 , ora 9.45
Se numește fabriKa și a fost prezentat în premieră joi, 23 aprilie 2015, pe scena Teatrului Mic din București. Este minunat că tot mai multe teatre își arată disponibilitatea de a găzdui spectacole de dans. După Odeon și TNB, Teatrul Mic include în repertoriul său curent un astfel de spectacol. Cu un binemeritat succes.

Gigi Căciuleanu este un artist ce stârnește, în egală măsură, interesul specialiștilor și pe cel al publicului, din ce în ce mai tânăr. Personalitatea sa charismatică, aura de legendă ce îi însoțește viața pe care o cunosc cu adevărat doar tovarășii de generație, cariera internațională cu atrăgătoare tentă exotică (colaborarea cu baletul din Chile) și disponibilitatea de a lucra, în manieră proprie și mai ales în concepție originală, cu tinerii dansatori români, gata să îl asculte și să îl urmeze, fac din fiecare nou spectacol marca Gigi Căciuleanu un moment de maxim interes.

Pot spune că am văzut, cu din ce în ce mai mare plăcere, spectacolul fabriKa de trei ori. De două ori pe scena Ateneului Român unde, în cadrul proiectului Clasic e fantastic. Cum să înțelegem muzica, Gigi Căciuleanu dans Company a prezentat două… repetiții cu public, în care maestrul a explicat copiilor cum ar trebui să înțeleagă muzica și dansul. A vorbit despre gest și mesaj, despre spațiu și transformările lui greu de perceput pentru un neinițiat; despre felul în care golul și plinul au, în arta dansului, aceleași roluri, precum lumina și întunericul în arta plastică; despre frumusețea corpului omenesc în mișcare, dar și despre aportul obligatoriu al minții la această frumusețe - "Cred că numai un corp care gândește poate fi într-adevăr un corp frumos. Și apt a se exprima în modul cel mai complet posibil. Gestica lui Gigi Căciuleanu, chiar și atunci când doar exemplifică, doar schițează, este încărcată de grație și mai ales de expresivitate. Iar atunci când vorbește, poetul din el izbucnește liber - Iar Energia poetică, cea a metaforei și a emoției, reprezintă pentru mine un aliment esențial al dinamicii corporale. Mișcările se conjugă precum verbele, iar corpul și părțile acestuia se declină așa cum o fac substantivele și adjectivele. Creând acorduri (sau dezacorduri!) ca în muzică. Și rezolvând probleme ca în matematică. Coregrafia fiind și Artă și Meștesug, un metisaj, printre altele, între geometrie și gramatică, arhitectură și orchestrație, sculptură și strategie de joc..."

fabriKa este un exemplu ideal pentru felul în care Gigi Căciuleanu gândește, simte și înțelege să împartă bucuria actului artistic, atât cu dansatorii săi cât și cu publicul. Pentru mine, ideea este simplă - întreaga existență este o fabrică. Lucrătorii au aparența unor mașini teleghidate, cenușii, lipsiți de personalitate în rutina zilnică dar, dacă te apropii și îi privești cu atenție, dacă desfaci mașinăria umană în părțile ei componente, pătrunzi într-un univers fascinant și complicat în care, până la urmă, după un drum lung și greu, ajungi totuși la esența pură - sentimentele și relațiile între oameni, frumoase, fragile, delicate, vulnerabile… Speriați de ceea ce au descoperit, coregraful și dansatorul se întorc grăbiți la aparența de siguranță a grupului compact, în care fiecare se pierde într-un întreg ce se mișcă și trăiește după reguli fixe, comune, în care individul se confundă cu întregul.

Spectacolul durează aproape o oră. Dinamica lui interioară este impecabil construită. Muzica aparține unui tânăr compozitor franco-camerunez Manuel Wandji și este foarte bine aleasă. De la repetitiv brutal la sonorități delicate, de la ritm obsedant la melodie curgătoare, ea susține mișcarea mulându-i-se perfect - sau poate mișcarea susține muzica mulându-i-se perfect… Oricum, demersul artistic este comun celor doi creatori, muzicianul și coregraful, până în cele mai mici intenții. Mișcarea acoperă un spațiu expresiv mărginit la extreme de colțuri ascuțite și de mișcări de aripă. Minunate cele două momente lirice din partea a doua a spectacolului! Gesturile par a fi decupate și șlefuite din cele mai delicate bucăți de marmoră, iar scurtele dar evidentele opriri marchează imagini ale unor statui de maestru. Fiecare interpret, în parte, este, cu adevărat un artist care gândește și simte și mai ales reușește să exprime, să transmită, reperele universului său interior, inimaginabil de bogat. Ei se numesc Galina Bobeicu, Bianca Bor, Georgiana Dobre, Radu Domșa, Andrei Iancu, Andrew Lupu, Silviu Mititelu, Irina Ștefan, Răzvan Stoian, Irina Strungareanu, Vlad Troncea și Ana Maria Vișan. Sunt formați și ca dansatori și ca actori, deci dispun de un vocabular aparte. Ca de fiecare dată, toți cei care lucrează cu Gigi Căciuleanu cred orbește în maestrul, lor pe care îl urmează fără ezitare. Și, împreună, reușesc încă un spectacol de referință, fabriKa, produs de Fundația Art Production în parteneriat cu Teatrul Mic. Sponsor al Gigi Caciuleanu Romania Dance Company - JTI. Repet, titlul se păstrează în repertoriul de stagiune al Teatrului Mic, unde toți cei interesați pot să îl vadă câștigând astfel o oră de frumusețe și de bucurie.


Cristina Sârbu