Arhivă : Cronici Înapoi

Festivalul și Concursul Național de Interpretare a Liedului 'Ionel Perlea', ediția a XXI-a

Publicat: luni, 7 Mai 2012 , ora 14.08
Se spune că orice minune ține trei zile. Dacă citatul poate fi aplicat și unui festival dedicat liedului, atunci probabil că ediția din acest an a Festivalului și Concursului Național "Ionel Perlea" de la Slobozia a însemnat, pentru muzica vocal-instrumentală, o minune. Ajunsă la episodul cu numărul 21, competiția - consacrată vocilor tinere - s-a desfășurat, între 4 și 6 mai, în organizarea Centrului Cultural UNESCO "Ionel Perlea" din Slobozia și a Uniunii Criticilor, Redactorilor și Realizatorilor Muzicali "Mihail Jora" din București. De această dată, repertoriul impus concurenților a inclus două lieduri create de Livia Teodorescu Ciocănea pe versuri de Nicolae Coman, intitulate Întomnare-n lied și Toamna.


Lieduri de Livia Teodorescu Ciocănea

 

Câteva caracteristici ale acestor lucrări ne-au fost enumerate de autoarea lor, compozitoarea Livia Teodorescu-Ciocănea: Aceste lieduri sunt scrise pe versurile compozitorului și poetului Nicolae Coman, la rândul său un creator extraordinar de lieduri. Factura versurilor m-a condus spre o lume muzicală diversă. Prima poezie, Toamna, este de factură eminesciană și am urmărit ca și muzica să exprime delicatețea sentimentelor și imaginile descrise prin cuvânt. În schimb cea de-a doua lucrare, Întomnare-n lied, este bazată pe versuri moderne, cu o structură mai specială, care m-a condus spre un limbaj cu accente expresioniste. Sper că interpreții nu au avut prea multe proteste, fiindcă într-adevăr piesele au fost o provocare pentru ei.


Premianții

 

În acest an bătălia pentru câștigarea Marelui Premiu al concursului s-a dat între Academia de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca și Universitatea Națională de Muzică din București. 11 participanți au evoluat, în zilele de 4 și 5 mai în fața juriului condus de prof.univ.dr. Grigore Constantinescu, Președintele Uniunii Criticilor Muzicali "Mihail Jora", și din care au făcut parte, între alții, sopranele Maria Slătinaru Nistor, Bianca Manoleanu, Silvia Sorina Munteanu, tenorul Ionel Voineag și pianista Verona Maier. În cadrul galei ce a avut loc pe 6 mai, au fost acordate premii speciale, podiumul concursului fiind ocupat de baritonul Ioan Ovidiu Stan - Premiul al III-lea, baritonul Adrian Prelucan - Premiul al II-lea, soprana Diana Florea - Premiul I, Marele Premiu revenindu-le, ex aequo, tenorului Ștefan Korch de la Academia clujeană de Muzică și sopranei Adelina Diaconu de la Universitatea Națională de Muzică din București.


Declarațiile premianților

 

Ce semnificație are acest premiu în cariera unei tinere muziciene?

Adelina Diaconu: Este un pas foarte important și mă bucur foarte mult, nu mă așteptam să-l câștig. Concursul a fost dificil, fiindcă am avut concurență. Cred că în interpretarea liedului este foarte importantă comunicarea dintre voce și acompaniament, felul în care pianul susține solistul. Ștefan Korch mi s-a părut foarte bun, iar interpretarea pe care a imprimat-o liedului de Livia Teodorescu Ciocănea a avut ceva aparte.


Cum a fost competiția din punctul de vedere al concurenților, ne-a dezvăluit tenorul Ștefan Korch, câștigătorul Marelui Premiu: Acesta a fost al doilea concurs la care am participat, am avut emoții bineînțeles, orice artist are emoții, dar m-am străduit să le fac față și se pare că efortul meu a fost apreciat de către juriu. Au fost voci foarte bune în concurs, avem în țară tineri cântăreți valoroși. Cât despre liedul de Livia Teodorescu Ciocănea, trebuie să spun că atunci când l-am văzut pentru prima oară m-am cam speriat. Dar pe măsură ce l-am studiat m-am acomodat tot mai mult cu piesa și am încercat să-l interpretez cât mai bine. Doar doi dintre concurenți am cântat "Întomnare-n lied" - poate că și acest lucru a contat în departajarea noastră. Câștigarea acestui premiu înseamnă un început de drum unde îmi dau seama cât de mult am de muncit.


Momente de vârf

 

Dacă tenorul Ștefan Korch a impresionat prin naturalețea cu care a îmbinat în interpretare soluțiile tehnice cu nuanțele timbrale diverse, soprana Adelina Diaconu a fost mai convingătoare la capitolul joc scenic - mimica și gesturile sale, duse la extrem în unele momente, fiind probabil cele care au convins juriul. Concursul a reprezentat o parte importantă a ediției din acest an a Festivalului "Perlea", seria recitalurilor înscrise pe afiș fiind cel puțin la fel de generoasă. Medalionul Tiberiu Brediceanu - oferit de soprana Nicoleta Colceiar și pianista Angela Balici, cel închinat centenarului morții lui Jules Massenet - susținut de soprana Silvia Sorina Munteanu împreună cu pianista Ioana Maxim, ciclul Dragoste de poet de Schumann - cu tenorul Tiberius Simu și pianista Silvia Sbarciu, dar și seria liedurilor create pe versurile poemului Mignon de Goethe de către Beethoven, Schubert și Wolf - și interpretate de mezzo-soprana Ana Russu și Iulia Suciu la pian - s-au numărat printre surprizele plăcute ale ediției. Au fost prezenți în program cu un recital de muzică veche mezzo-soprana Claudia Codreanu și Costin Soare - la lăută, membrii Coralei "Sfântul Mare Mucenic Mina" a Protopopiatului Slobozia - cu un concert de muzică sacră ce a avut loc la Mănăstirea "Sfinții Voievozi", iar câștigătorul festivalului de anul trecut, baritonul Cătălin Țoropoc, a fost de asemenea protagonistul unui recital.


Nu poate fi trecut cu vederea recitalul de lieduri create pe versurile poetului ialomițean Ilie Comănița de compozitori români și prezentat de soprana Bianca Manoleanu și pianistul Remus Manoleanu - în care elemente preluate din folclorul tradițional s-au împletit cu accente moderne. Iar în încheierea festivalului, Ion Bogdan Ștefănescu a interpretat la flautul său de aur Muramatsu, acompaniat de Verona Maier la pian, lucrări selectate în totalitate din creația lui Franz Schubert: o serie a celor mai cunoscute lieduri ale compozitorului, completate de un moment selectat din Sonata Arpeggione - toate în transcripție pentru flaut și pian. Sub impresia acestui recital publicul a fost cu siguranță de acord cu flautistului, încredințat că instrumentul său se apropie cel mai mult de frumusețea vocii umane.


Concluzii

 

O concluzie a Festivalului Național "Ionel Perlea", în viziunea muzicologului Grigore Constantinescu, Președintele Uniunii Criticilor Muzicali "Mihail Jora": "Cred că acest festival inaugurat în urmă cu 21 de ani a câștigat în credibilitate, în coerență și în calitate, în sensul că ideea sa de bază a început să se concretizeze, să devină din ce în ce mai particulară, chiar în contextul vieții muzicale românești, apoi pentru că participarea - și a candidaților la concurs, dar și a membrilor juriului, în recitaluri - este o participare într-adevăr de calitate. Pentru concurenți a însemnat în multe cazuri o lansare de talente, iar pentru maeștri, o confirmare a propriilor preocupări. Ideea ca juriul să cânte în fața concurenților și concurenții în fața juriului este o idee care nu se practică în mod obișnuit și care, la acest festival înseamnă o confirmare a progresului și gândirii spre viitor a acestui gen pe care dorim să-l ținem în atenția marelui public. Am avut preocuparea pentru lansarea în fiecare an a pieselor create de compozitori români - ideea s-a confirmat în această ediție și l-am omagiat, la centenarul morții sale, pe compozitorul Jules Massenet. Toate acestea alcătuiesc un grupaj de preocupări care pot transforma începutul unui festival într-un eveniment de viață artistică națională".

Alexandra Cebuc