Arhivă : Cronici Înapoi
Edit-Maria Fazakas, o tânără pianistă plină de temperament
Temperament puternic…
Programul pe care Edit-Maria Fazakas ni l-a propus în seara de 31 mai 2011, în recitalul de la Sala Mică a Ateneului Român, a fost unul variat, cu sonate compuse de Wolfgang Amadeus Mozart, Johannes Brahms, dar și cu un opus inedit pentru publicul bucureștean: Paganini Jazz: Variațiuni pe tema Capriciului nr. 24 în stil jazzistic modern, aparținând compozitorului turc Fazil Say - un "mozaic" alcătuit din armonii colorate, tempo-uri variate, libere, ritmuri sincopate și pasaje de virtuozitate și care cere din partea interpretului calități tehnice, dar mai ales un temperament puternic. Le-am remarcat pe toate acestea în execuția pianistei Edit-Maria Fazakas, alături de capacitatea de a se transforma în funcție de stilul și caracterul în care se înscriu lucrările muzicale pe care le abordează.
…Capacitate de adaptare
Am ascultat sonatele K.V. 282 în Mi bemol major de Wolfgang Amadeus Mozart și nr. 3 op. 5 în fa minor de Johannes Brahms. În prima piesă ne-am lăsat învăluiți de atmosfera meditativă cu accente ludice și presărată cu "ghirlande" sonore. În cea de-a doua ne-am amintit că există o dimensiune temporală a percepției, imposibil de măsurat și pe care Brahms o creează într-o manieră personală, încărcată de dramatism, prin formule ostinate, contraste de registru și sonorități de clopote - pe un fundal intens polifonic.
A fost o seară muzicală cu toate "condimentele" necesare: profunzime spirituală, temperament și joc.