Arhivă : Cronici Înapoi

Sensibilitate și curaj, într-un nou recital din Stagiunea de Marți Seara

Publicat: miercuri, 9 Martie 2011 , ora 13.16

Recitalul desfășurat marți, 8 martie 2011, în Sala Mică a Ateneului Român în cadrul Stagiunii de Marți Seara le-a adus în fața publicului, prin intermediul Fundației Culturale "Prietenii muzicii - Serafim Antropov", pe Angela și Maria Marica - două tinere muziciene clujene care au propus un program dificil de abordat chiar și de către artiștii experimentați. Și dacă piesele alese au constituit un prim punct de atracție al serii muzicale, am descoperit, încă de la primele acorduri ale binecunoscutei Teme cu variațiuni intitulate La Follia de Arcangelo Corelli, o comunicare puternică între violonista Maria Marica - elevă a Liceului de Muzică din Cluj-Napoca - și pianista Angela Marica - în prezent studentă la Conservatorul "Robert Schumann" din Düsseldorf, cea care a demonstrat maturitate în postura de acompaniator, lăsând viorii rolul interpretativ principal.

Călătorie muzicală inedită

Am avut astfel prilejul să călătorim muzical, cronologic, din epoca barocă în Clasicism și Romantism, ajungând până în zilele noastre. Totodată, am simțit, în paginile pianistice propuse de Angela Marica, influențe ale muzicii jazz - în Studiul "Pastorale" op. 40 nr. 6 de Nikolai Kapustin și în cele Trei piese pentru pian de Francis Poulenc, unde am descoperit multiple fațete ale personalității compozitorului - când discret și visător, când temperamental, pe alocuri excentric, într-un limbaj armonic intens cromatizat. Nici componenta stilistică geografică nu a lipsit: Poloneza de concert în Re major de Henryk Wieniawski a adus în prim plan sonorități ale muzicii slave, în timp ce Introducere și Rondo Capriccioso de Camille Saint-Saëns a conturat un crochiu muzical al lumii hispanice.

Virtuozitate la doar 12 ani

Dincolo de sensibilitatea de care au dat dovadă protagonistele recitalului, am remarcat sunetul puternic, acuratețea intonațională și claritatea ale Mariei Marica - deja posesoare a unei tehnici foarte bine formate. Cu siguranță viitoarea maturizare a interpretării va completa virtuozitatea care se numără printre atributele violonistei de doar 12 ani. De asemenea, stăpânirea de sine pe care a afișat-o în momentele de ezitare apărute într-o partitură dificilă - Preludiu și Allegro de Fritz Kreisler - m-au impresionat. Pentru că - nu este așa? - în artă trebuie să îndrăznești.

Alexandra Cebuc