Arhivă : Cronici Înapoi

Ștefan Pop - debut la Opera de Stat din Viena

Publicat: miercuri, 26 Mai 2010 , ora 11.15

Am asistat joi, 20 mai 2010, la debutul tânărului tenor Ștefan Pop pe scena Operei de Stat din Viena. Pop a interpretat rolul principal masculin din Traviata de Verdi, alături de soprana mexicană Ailyn Pérez în Violetta. Conducerea muzicală a aparținut spaniolului Guillermo García Calvo într-o montare aproape istorică, fiind păstrată în această versiune din anul 1971 (!). Pentru unii prăfuit, pentru alții reconfortant conservator, spectacolul nu a prezentat de fapt nici un interes teatral și a făcut ca atenția publicului, numeros ca de obicei, să se concentreze asupra interpreților.

L-am urmărit bineînțeles cu multă atenție pe Ștefan Pop în postura lui Alfredo Germont și m-am bucurat să ascult un glas puternic, timbrat, care anunță un drum artistic neobișnuit. Două succese internaționale remarcabile au precedat această apariție și anume premiul I la Concursul de Canto de la Seul și Premiul I și Premiul publicului la Concursul «Operalia» organizat sub patronajul lui Placido Domingo la Milano la începutul lunii mai în acest an.

În ciuda vârstei de 23 de ani, pe care la prima vedere nu o ghicești, Pop a stăpânit rolul ca un artist matur. Cu mijloacele sale vocale și cu statura robustă, aș spune «zdravănă», Pop a fost în largul său atât pe scenă, cât și printre dificultățile partiturii. Integrarea în regie nu a pus probleme, iar exigențele vocale le-a depășit cu o ușurință de a cânta care este foarte aproape de stilul operei italiene și cu care pare a fi înzestrat în chip natural.

Sigur că nu este nimic surprinzător în faptul că în aceeași săptămână, chiar pe afișul aceluiași spectacol și a doua zi, în Manon de Jules Massenet în regia lui Andrei Șerban, se puteau citi multe alte nume românești. La opera de Stat numeroși artiști români sunt angrenați în distribuțiile cotidiene ale teatrului, dar roluri principale se acordă mai rar. Cu atât mai mult iese în evidență apariția tânărului de 23 de ani, care numără în scurta lui experiență scenică roluri solistice la operele din Cluj Napoca și din Timișoara. Dacă profeția unei frumoase cariere se va împlini, ceea ce ne dorim bineînțeles, acest debut va fi peste ani un moment memorabil atât pentru cântăreț, cât și pentru bogata istorie a prezențelor românești pe scena Operei din Viena.

Haiganuș Preda Schimek