Arhivă : Cronici Înapoi
Cvartetul de coarde Silvestri la Viena
Publicat: vineri, 23 Octombrie
2009
, ora 12.43
"Universitatea
de muzica si arte dramatice" din Viena a gazduit vineri, 23 octombrie
2009, o serata româneasca la care a participat Cvartetul de coarde "Constantin
Silvestri". Este vorba despre un moment dintr-o serie de 4 concerte
sustinute de aceasta formatie în Austria în luna octombrie.
Cvartetul Silvestri este o formatie relativ tânara. A fost înfiintata în 2006 la Viena de absolventi ai Universitatii de muzica de aici, dintre care doi, si anume vioara I (Cristian Nenescu) si viola (Mihai Loghin) sunt originari din România. Ceilalti doi instrumentisti Wang-Yu Ko (detinatorul viorii a II-a) si Attila Pasztor (la violoncel) sunt nascuti în Taiwan, respectiv la Viena. Ansamblul se bucura asadar de o frumoasa componenta internationala, fiecare instrumentist a acumulat experienta camerala cântând în alte ansambluri înainte de a se constitui ca grup sub numele unuia dintre clasicii modernitatii muzicale românesti care a fost Constantin Silvestri. Din anul înfiintarii, 2006, cei patru tineri studiaza la Institutul Haydn al aceleasi universitati, sub îndrumarea lui Johannes Meissl.
Cvartetul Silvestri a interpretat, bineînteles, muzica de Constantin Silvestri, si anume Cvartetul op. 27, cel de-al doilea semnat de compozitor si caracterizat de Mihail Jora drept o muzica "strict launtrica". Expresia interiorizata si intensa a fost suprinsa cu multa grija pentru detaliu de fiecare instrumentist în parte. Faptul ca membrii Cvartetului Silvestri sunt muzicieni cu o solida formatie se simte în frazare, în colorit, în personalitatea momentelor solistice sau quasi-solistice.
Am ascultat în continuare, dupa piesa de Silvestri, un ciclu de Opt Bagatele semnate de Adrian Pop, compozitor clujean si profesor la Academia de muzica "Gheorghe Dima" din Cluj. Miniaturile inspirate de poeziile lui Christian Morgenstern, au fost compuse în 1987 pentru cor si redate acum într-o versiune pentru cvartet de coarde. În imaginarul sugerat muzical de Adrian Pop ironia tandra se învecineaza cu un lirism imaterial si uneori burlesc. Interpretarea nuantata a Cvartetului Silvestri a pus în valoare supletea partiturii, care aminteste, printr-o rafinata sugestivitate, de limpezimea stampelor japoneze.
Seara s-a încheiat cu Cvintetul cu pian op. 29 de George Enescu, o lucrare târzie a compozitorului (1951), unde prezenta pianului este reliefata mai puternic decât în alte piese de gen. La interpretarea dificilei partituri a contribuit pianista Raluca Stirbat, originara din Iasi si formata la aceeasi institutie de învatamânt muzical vienez. Raluca Stirbat convinge prin calitati temperamentale grefate pe o impresionanta tehnica de pianista concertista si a sustinut grupul celor patru cordari printr-un surplus de forta, de patos si de teatralitate.
Cu un program îndraznet, Cvartetul Silvestri si pianista Raluca Stirbat au atins o tinta înalta de profesionalism cu siguranta calma a unor alergatori de cursa lunga.
Cvartetul Silvestri este o formatie relativ tânara. A fost înfiintata în 2006 la Viena de absolventi ai Universitatii de muzica de aici, dintre care doi, si anume vioara I (Cristian Nenescu) si viola (Mihai Loghin) sunt originari din România. Ceilalti doi instrumentisti Wang-Yu Ko (detinatorul viorii a II-a) si Attila Pasztor (la violoncel) sunt nascuti în Taiwan, respectiv la Viena. Ansamblul se bucura asadar de o frumoasa componenta internationala, fiecare instrumentist a acumulat experienta camerala cântând în alte ansambluri înainte de a se constitui ca grup sub numele unuia dintre clasicii modernitatii muzicale românesti care a fost Constantin Silvestri. Din anul înfiintarii, 2006, cei patru tineri studiaza la Institutul Haydn al aceleasi universitati, sub îndrumarea lui Johannes Meissl.
Cvartetul Silvestri a interpretat, bineînteles, muzica de Constantin Silvestri, si anume Cvartetul op. 27, cel de-al doilea semnat de compozitor si caracterizat de Mihail Jora drept o muzica "strict launtrica". Expresia interiorizata si intensa a fost suprinsa cu multa grija pentru detaliu de fiecare instrumentist în parte. Faptul ca membrii Cvartetului Silvestri sunt muzicieni cu o solida formatie se simte în frazare, în colorit, în personalitatea momentelor solistice sau quasi-solistice.
Am ascultat în continuare, dupa piesa de Silvestri, un ciclu de Opt Bagatele semnate de Adrian Pop, compozitor clujean si profesor la Academia de muzica "Gheorghe Dima" din Cluj. Miniaturile inspirate de poeziile lui Christian Morgenstern, au fost compuse în 1987 pentru cor si redate acum într-o versiune pentru cvartet de coarde. În imaginarul sugerat muzical de Adrian Pop ironia tandra se învecineaza cu un lirism imaterial si uneori burlesc. Interpretarea nuantata a Cvartetului Silvestri a pus în valoare supletea partiturii, care aminteste, printr-o rafinata sugestivitate, de limpezimea stampelor japoneze.
Seara s-a încheiat cu Cvintetul cu pian op. 29 de George Enescu, o lucrare târzie a compozitorului (1951), unde prezenta pianului este reliefata mai puternic decât în alte piese de gen. La interpretarea dificilei partituri a contribuit pianista Raluca Stirbat, originara din Iasi si formata la aceeasi institutie de învatamânt muzical vienez. Raluca Stirbat convinge prin calitati temperamentale grefate pe o impresionanta tehnica de pianista concertista si a sustinut grupul celor patru cordari printr-un surplus de forta, de patos si de teatralitate.
Cu un program îndraznet, Cvartetul Silvestri si pianista Raluca Stirbat au atins o tinta înalta de profesionalism cu siguranta calma a unor alergatori de cursa lunga.