Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu tenorul Ștefan Pop

Publicat: marți, 10 Octombrie 2023 , ora 14.39

În perioada 12 octombrie - 9 noiembrie, tenorul Ștefan Pop va interpreta rolul Ducelui de Mantova din opera Rigoletto de Giuseppe Verdi într-o serie de 8 spectacole ce au loc la Opera Regală din Londra - Convent Garden.

Mai multe detalii aflăm de la tenorul Ștefan Pop:

Ștefan Pop ești din nou la Covent Garden, de data aceasta pentru o serie de opt reprezentații cu opera Rigoletto. Este vorba despre o producție din 2021, în regia lui Oliver Mears. Înțeleg că, din anumite puncte de vedere, această montare este complet diferită față de tot ce ai mai experimentat până în prezent în rolul Ducelui. Așadar, cum e?

Again and again la Royal Opera House. Într-adevăr, producția lui Oliver este complet diferită, pentru că sunt o grămadă de detalii. Aș putea să spun că pe fiecare frază am ceva de făcut, dar ce este diferit față de alte producții este că totul a fost gândit exact pe personaj și pe cuvânt, ceea ce pe mine nu poate decât să mă facă, în sfârșit, să dau Ducele afară din mine, sută la sută. La câte producții de Rigoletto am făcut, era timpul să fie un Rigoletto gândit, exact pe cuvânt. Ducele este exact cum ar trebui să fie rolul, în sensul că se diverte din primul act și până la final nu îl interesează nimic, decât persoana lui, căci, din păcate (că nu sunt eu de caracterul ăsta), așa a fost scris și așa trebuie să fie. În afară de Ella mi fu rapita unde se văd de fapt nu două fețe, ci zece fețe aș spune eu, se vede chiar și romanticul și sensibilul din Duce. Cred că până la urma urmei, orice om pe lumea asta, indiferent cum ar fi el are toate părțile înăuntru. Mă bucur că a fost o producție așa de bine gândită de Oliver. Am lucrat foarte mult, trei săptămâni și jumătate, zi de zi, câte două repetiții numai pentru regie, dar cel mai mult și cel mai mult mă bucur că Julia Jones, maestra cu care lucrez pentru prima dată... Discutând într-o zi cu ea - când ești mai tânăr te ajută tinerețea, dar de fapt este un rol care are nevoie de două voci. Ai nevoie de o voce foarte lirică și una de tenor spinto, ceea ce foarte rar întâlnești. Cine-l cântă foarte tânăr, fie e mult prea devreme și are foarte mult de suferit și cine îl cântă așa cum îl cânt eu acuma, cu experiență de 15 ani deja de carieră este divers. Adică, vocea începe să fie spintă, dar mai ales cu experiența mea din belcanto, mă ajută foarte, foarte mult. Aș putea să spun că, de fapt, după ultimul meu debut la Staatsoper Berlin în Don Carlo, rolul Ducelui mi se pare mai ușor de cinci ori față de până acum. Este foarte interesant. Abordarea pe care o am acuma asupra rolului este total diferită față de abordarea pe care am avut-o, inclusiv acum doi ani la Modena, de exemplu, când am făcut ultimul Rigoletto care îl omagia pe Luciano Pavarotti. Tocmai de aceasta spun că o să fie un Duce diferit, chiar o să fie diferit, pentru mine, din toate punctele de vedere. Plus că acum, la Royal Opera House mă simt ca acasă. Anul trecut am avut trei titluri, anul acesta două titluri, pentru că în ianuarie-februarie o să mă întorc din nou, alături de unica noastră Angela Gheorghiu pentru patru spectacole de La boheme. Anul Puccini o să îl încep exact cu Puccini, la Royal Opera House.


Tot patru români veți fi în Boema pe scena londoneză, așa cum ați fost și iarna trecută, pentru că alături de tine și de soprana Angela Gheorghiu - pe care tocmai ai menționat-o, în această producție de Boema vor reveni Simona Mihai și Zoltan Nagy.

Exact. Simona este acasă aici, am înțeles că ea cântă de mai bine de 15 ani aici. Ea stă la Londra. E adevărat, suntem patru români, ceea ce nu poate decât să ne onoreze.


Iarna trecută ați fost în varianta tu, Bogdan Baciu, Simona Mihai și Zoltan Nagy. Ai avut alt sentiment decât de obicei atunci când ai evoluat în această formulă?

Dacă iarna trecută ar fi fost alături de noi Angela Gheorghiu ar fi fost Boema perfectă pentru mine. Cu Bogdan Baciu am cântat de nenumărate ori și am făcut Academia împreună și cu Zoltan, adică suntem chiar cei trei boemi până la urma urmei, ceea ce este un lux, să putem să fim împreună pe scenă toți trei. Mai mult de atâta nu se poate.


Să revenim la Rigoletto de acum, din această săptămână. Faci parte dintr-o distribuție care îl are în rolul titular pe baritonul mongol
Amartüvshin Enkhbat, soprana sud africană Pretty Yende va fi Gilda, iar mezzosoprana Ramona Zaharia o va întruchipa pe Maddalena.

În sfârșit, o Maddalena adevărată, aici vroiam să ajung! Ramona este o cântăreață de primă clasă, fără niciun dubiu, adică Maddalena pentru ea este ca și nimic pentru ea. Este o cântăreață inteligentă, este frumoasă, ne înțelegem foarte bine. În plus, aș spune tot cast-ul de data aceasta de la Londra, în Rigoletto este un cast de super top, pentru că noi ne înțelegem foarte bine și toți avem de fapt aceeași viziune, fiecare vrea să facă muzică, nu să demonstreze cine este el singur. Eu cu Amartüvshin am mai cântat, mi-amintesc debutul lui în Rigoletto și debutul lui în Europa la San Carlo din Napoli alături de maestrul Nello Santi. În sfârșit, facem împreună Rigoletto cu un dirijor care e de școală veche. Julia Jones a dirijat de foarte multe ori la Parma, îl cunoaște foarte bine pe pianistul Simone Savina, ceea ce am fost foarte surprins în prima zi și dirijează exact ca alla scuola italiana, adică unde ai de cântat, îți dă libertatea să cânți, respiră cu tine, ceea ce nu face decât ca spectacolul să fie promițător și, probabil unic, sper eu. Atât eu cât și Amartüvshin avem voci mai robuste și dacă nu este un dirijor care să fie alături de tine tot timpul nu știu dacă iese combinația perfectă. Dar, în cazul de față, cu siguranță va fi un vis. iar Pretty Endre... mai mult de atât nu se putea! Noi am făcut împreună, prima dată (anul trecut sau acum doi dacă nu mă înșel) la Teatrul Bellini din Catania, un concert belcanto unde am cântat pe Rigoletto, Lucia, Norma și ne-am înțeles deja foarte bine, dar acum, după atâtea repetiții este cu totul altceva. Abia aștept, pentru că știu că va fi ceva unic!


Prin urmare vor fi aceste opt reprezentanții de Rigoletto la Covent Garden, recent ai avut o serie de spectacole la Berlin cu opera Don Carlo de Giuseppe Verdi, la primăvară vei fi la Tokyo. Asta ca să menționez doar câteva dintre aparițiile tale din stagiunea curentă. Care este pentru tine cel mai așteptat moment din această stagiune care abia a început?

Aștept foarte mult să debutez, peste o lună de zile, în Macbeth (Macduff), deși nu pare un rol foarte interesant, dar eu zic că personajul este unic și aria, în mod special, este foarte grea de interpretat. O să debutez la München, ceea ce este foarte binevenit pentru cariera mea. După care o să am destule Boeme la anul. Am Boema la Royal Opera House, după care o să merg la Berlin. Am Butterfly alături de Sonya Yoncheva, în sfârșit o să cântăm împreună. Mai am Boema la Trondheim, la Tokyo, am un concert la Tokyo. Am la Dresda Don Carlo, din nou. O să am Recviemul de Verdi la Filarmonica din Dresda. Înregistrare de album de canzonete, înregistrare de Norma. Sunt o grămadă de proiecte. Mă întorc la anul la Paris... La Londra o să mă întorc anul viitor pentru alte două contracte și la Berlin la fel.

În premieră vă spun că am înregistrat în august, la Marsilia, primul meu album, Verdi. În totalitate Verdi, dedicat marelui și unicului compozitor Giuseppe Verdi, pentru că eu am debutat la Teatrul de operă din Roma cu Traviata și după aceea istoria mea cu Verdi o știi deja foarte bine. Am fost foarte legat de Verdi, mai ales că studiez la Parma, deja de opt ani de zile. Primul album solo va fi Verdi, iar la anul o să înregistrez alte două sau trei albume, cu ajutorul lui Dumnezeu. Proiecte sunt, dar nu se știe niciodată.


Așadar, albumul Verdi va ieși în curând...

...în mai-iunie, la anul va ieși. Mă bucur că am oportunitatea să înregistrez, pentru că așa o să rămână ceva pentru toți ascultătorii noștri și zic eu, cel puțin primul album, Verdi, îl dedic fetelor mele. Trebuie să iasă anul acesta, luna viitoare dacă nu mă înșel, Tosca, pe care am înregistrat-o la Berlin Philharmonie anul trecut. Așa am ajuns să fiu ascultat de producători și mi-au propus să facem mai multe proiecte împreună, ceea ce este extraordinar. Nu trebuia să înregistrez eu Tosca, am fost în ultimul moment, în locul lui Fabio Santori. Până la urmă, momentul mult așteptat de 15 ani de când cânt (chiar așteptam să am un album al meu de foarte mult timp), în sfârșit s-a întâmplat. L-am înregistrat acuma și o să iasă exact la anul ca să sărbătoresc cei 15 ani.


Interviu realizat de Florica Jalbă