Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu bas-baritonul Zoltan Nagy

Publicat: luni, 31 Octombrie 2022 , ora 14.21

Miercuri, 2 noiembrie 2022, pe scena Operei Regale din Londra, Covent Garden” va avea loc o reprezentație a operei Boema” de Giacomo Puccini în distribuția căreia regăsim patru soliști români – tenorul Ștefan Pop, baritonul Bogdan Baciu, soprana Simona Mihai și bas-baritonul Zoltan Nagy. În aceeași formulă, muzicienii români vor evolua și în datele de 7, 13, 15 și 17 noiembrie.

Aflat la prima colaborare cu Opera Regală din Londra, bas-baritonul Zoltan Nagy ne-a oferit mai multe detalii:

Patru soliști români, din care trei sunteți absolvenți ai Academiei Naționale de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, faceți parte din distribuția operei Boema de Giacomo Puccini, miercuri seară la Covent Garden. Ștefan Pop în rolul Rodolfo, Bogdan Baciu va fi Marcello, Simona Mihai o va întruchipa de Musetta, iar tu îl vei interpreta pe Schaunard.

Pentru tine va fi un moment deosebit, întrucât te afli la prima colaborare cu opera londoneză. Cum te simți în preajma acestui debut?

Sunt înconjurat de aceleași emoții cu care am cântat și la Sala Radio, la București, de exemplu, sau în alte teatre din lume. Însă, acest debut este cu totul special nu doar din cauza faptului că Royal Opera House este unul dintre cele mai prestigioase teatre de pe mapamond. M-am pregătit într-o distribuție familiară, între foști colegi de facultate, prieteni cu care am apărut deseori pe scenă. Dintr-o garnitură de 6 soliști, 4 sunt din România; nu este chiar neobișnuit în Europa, însă la Londra e o raritate, într-adevăr. Mă simt foarte bine în acest grup de prieteni. Începând de la Viena până la Bolșoi, am cântat în multe teatre prestigioase în ultimii 15 ani, însă acest debut îl voi dedica mentorilor mei, persoanelor care au crezut în mine și m-au sprijinit. Aș vrea să încep cu Mariana Nicolesco, a cărei dispariție recentă m-a marcat profund. Apoi, Boris Bakow, Virginia Zeani - care a sărbătorit pe 21 octombrie frumoasa vârstă de 97 de ani. Și, nu în ultimul rând, dedic acest debut primului meu profesor de la Academia de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj, regretatul Gheorghe Roșu.

Eu sper ca publicul din România să vadă această garnitură de soliști și acasă - la Cluj, la București, pe alte scene din țară.


Cum decurg repetițiile? Din ce am văzut pe site-ul operei, voi veți avea 5 reprezentații, dar nu toate cu același dirijor.

Schaunard este un rol pe care l-am interpretat în aproximativ 10 montări diferite - a lui Robert Carsen la Antwerpen, a lui Peter Konwitschny la Leipzig, a lui Maurizio Scaparro la Nisa sau celebra montare a lui Damiano Michieletto de la Salzburg. Am sosit la Londra, deci, cu un mare bagaj de experiență în ceea ce privește această operă, acest rol cu care am dat peste 100 de spectacole.

Repetițiile sunt intense, deși montarea lui Richard Jones este una cvasitradițională. Este plină de mișcare, coregrafia este foarte precisă, iar totul se întâmplă într-un spațiu relativ strâns, scenografia redând acel pod - mansardă pariziană de final de secol, unde se petrece acțiunea din Actul I și, respectiv, Actul IV.

Din punct de vedere muzical, Kevin John Edusei este o binecuvântare pentru acest debut. Este un muzician fin, flexibil, care are capacitatea și voința chiar de a respira cu noi. Ultimul spectacol va fi dirijat de Paul Wynne Griffiths, care este practic un dirijor permanent al casei, și dânsul un muzician cu o vastă experiență.


Te rog să ne spui și cine sunt soliștii care completează distribuția.

Mimi va fi interpretată de Anna Princeva - soprană de origine rusă, cu o voce rotundă și foarte sonoră, care a mai cântat în această montare, iar Colline este mai tânărul bas slovac Peter Kellner, pe care-l cunosc de mai mulți ani, elev al fostului meu profesor de la Universitatea Mozarteum din Salzburg, regretatul Boris Bakow. Și el este un prieten; ne cunoaștem chiar de la Salzburg, apoi am petrecut mult timp împreună la Viena.


După această perioadă, ce include agenda ta pentru stagiunea curentă?

După Londra, urmează producția de "Dragostea celor trei portocale" de Prokofiev, la Berlin, unde voi rămâne până în februarie. După care mă așteaptă o lucrare de Schumann, o lucrare seculară, "Das Paradies und die Peri" cu Filarmonica "Robert Schumann", tot în Germania. Apoi, voi debuta în rolul lui Fritz Kothner, în capodopera wagneriană "Die Meistersinger von Nürnberg" la Budapesta.

Deci, nu mă voi plictisi nici stagiunea asta, din fericire!

Interviu realizat de Florica Jalbă