Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Marin Cazacu, Directorul Centrului Național de Artă „Tinerimea Română”

Publicat: vineri, 25 Februarie 2022 , ora 9.35

Sâmbătă, 26 februarie, pe scena Ateneului Român are loc un concert susținut de Orchestra Română de Tineret, condusă de Cristian Măcelaru. Dirijorul va putea fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului George Enescu.

Nu este prima dată când maestrul Cristian Măcelaru se află la pupitrul Orchestrei Române de Tineret. Pentru început, v-aș ruga să ne spuneți câteva cuvinte despre colaborările precedente.

În primul rând, maestrul Cristiasn Măcelaru iubește să investească în tinerii din România. Îi place acest lucru pentru că este o garanție a viitorului muzical al orchestrelor profesioniste din România. Făcând acest gest deja de cel puțin 7 ani, este ceva deosebit să observi evoluția orchestrelor de tineret, cele pe care le-a păstorit de-a lungul acestei perioade, și iată cum ceea ce se întâmplă la nivel universal cu evoluția muzicală a întregii omeniri se reflectă și în școala pe care acești tineri din România o trăiesc din plin cu toate aceste proiecte la care Cristian Măcelaru a fost parte.


Cum a fost gândit programul serii de sâmbătă?

Programul serii de sâmbătă este un program dificil din punct de vedere tehnic pentru o orchestră de tineret. Este vorba de Simfonia a X-a de Dmitri Șostakovici. Și, ca o paranteză, trebuie să spun că în această simfonie este o parte specială, un Scherzo care îl descrie pe Stalin; pentru că se știe foarte bine, Dmitri Șostakovici a suferit de pe urma regimului stalinist. Iar în partea întâi va fi celebrul Concert pentru vioară și orchestră de Piotr Ilici Ceaikovski. E un program de muzică rusă. Muzica rusă este una dintre cele mai apreciate la nivel mondial, cultura rusă este apreciată. Nu are nimic de-a face cu politica rusă în momentul de față. Propunerile de repertoriu se refereau la două capodopere ale acestui repertoriu de muzică rusă - Ceaikovski și Șostakovici - în care Orchestra Română de Tineret să-și poată etala calitățile și, mai ales, să învețe un spirit nou de a se exprima prin aceste două capodopere ale muzicii clasice ruse.

Solista concertului este violonista Sarah Nemțanu, concertmaestra Orchestrei Naționale a Franței, o violonistă cu părinți de origine română. Ea s-a născut în Franța, vorbește și românește foarte bine și este implicată nu numai în a prezenta Concertul de Ceaikovski pentru vioară în ipostază solistică, ci va fi și concertmaestra orchestrei în partea a doua, la Simfonia de Șostakovici. Și, de altfel, ea a și lucrat cu partidele de coarde din cadrul orchestrei. Deci, este o colaborare cu totul specială. Trebuie să spun că orchestra o adoră, o apreciază, va fi unul dintre cele mai frumoase, mai impresionante și mai emoționante concerte pe care noi le-am pregătit, pentru că repertoriul este în așa fel încât lumea să trăiască din plin emoția aceea de care avem noi nevoie, emoția artistică.


Repetiția generală este deschisă publicului în cadrul seriei Clasic e fantastic. Cum vedeți importanța acestei relaționări cu publicul?

Întotdeauna noi am acceptat ca repetițiile generale să fie cu public și să fie destinate ciclului de concerte Clasic e fantastic. Concertele educative în general sunt extrem de importante de-acum încolo pentru pregătirea unui public nou pentru concertele simfonice și este nevoie de implicarea tuturor forțelor, inclusiv orchestre simfonice sau de operă, pentru pregătirea unui nou tip de public. Aceste concerte înseamnă pentru noi să punem în fața acestor tineri - pentru că vor fi părinți cu copii între 6 și 10 ani - la dispoziție momente unice prin care ei să iubească această muzică și să se apropie de ea, să nu li se mai pară că este o muzică grea. Din contră, este o muzică accesibilă, care îi va impresiona și noi sperăm ca această idee de a organiza concertele de sâmbătă în repetiții cu public în cadrul seriei de concerte Clasic e fantastic să continue toată stagiunea.

Interviu realizat de Petre Fugaciu