Arhivă : Interviuri Înapoi

Festivalul de Operă ‘Virginia Zeani’ – ediția a II-a

Publicat: vineri, 15 Iunie 2018 , ora 13.30

Înaintea începerii celei de-a II-a ediții a Festivalului Internațional de Opera "Virginia Zeani", corespondenta noastră la Tg. Mureș, Luminita Arvunescu, a stat de vorbă cu principalii organizatori ai acestui eveniment cultural.


Domnule Marian Jurgiu, sunteți directorul Festivalului "Virginia Zeani" și vă rog să-mi spuneți ce aduce nou ediția a doua a acestui festival?

În primul rând, mai multe zile de festival. În această ediție ne-am întins pe o durată de o săptămână. Asta aduce după sine mai multe activități și mai multe spectacole și, bineînțeles, mai multe energii implicate. Numărul concurenților a fost de 84, față de ediția trecută în care au fost 46, iar numărul țărilor a crescut de la 14 în prima ediție la 26 în această ediție. Avem pregătit suplimentar față de ediția trecută un masterclass oferit gratuit concurenților trecuți în etapa a II-a de doamna Horiana Brănișteanu, o mare profesoară care și-a desfășurat activitatea la Universitatea Mozarteum. Ca noutate absolută, oferim cursanților și un curs de mișcare scenică.

Ne-am propus, de asemenea, să mergem pe urmele doamnei Virginia Zeani în ceea ce privește cariera acesteia. Motivat de faptul că cea care i-a creionat definitiv cariera a fost marea soprană Lydia Lipovskaya, am gândit un concert de muzică rusă. Este un concert deosebit, cu invitați cu totul speciali și mă refer în primul rând la unul dintre cei mai cunoscuți tenori ruși, marele Vladimir Galouzine. Și doamna Larisa Gergieva de la Teatrul de operă Mariinski din St. Petersburg, prezentă la festival, o să ne povestească în această seară rusă despre legătura cu totul specială dintre doamna Zeani și marea soprană.

Ne-am propus să facem o premieră națională, cea a operei La Sonnambula.


De ce ați înființat Festivalul Zeani? De ce v-ați implicat în acest proiect?

O să vă răspund foarte simplu. Din datorie. Din datorie față de Solovăstru, din datorie față de Mureș și, nu în ultimul rând, față de România. Și nu doar atât, dintr-o datorie față de doamna Zeani. Până acum consider că nu a existat o recunoaștere adecvată în România a ceea ce înseamnă doamna Virginia Zeani pentru arta lirică mondială. Deși un festival cu numele doamnei Virginia Zeani este onorant pentru orice țară - s-ar fi putut face mult mai amplu la Roma, de exemplu, acolo unde distinsa soprană a fost primadonă absolută timp de 25 de ani - am considerat că locul unui festival care poartă numele doamnei Virginia Zeani și care o onorează este acasă, în România, la Mureș. Există încă foarte multe persoane în România care nu cunosc suficient personalitatea și cariera doamnei Virginia Zeani, iar misiunea noastră este și aceea de a face cunoscut ce a reprezentat dânsa pentru lirica mondială.


Domnule primar Dorin Florea, Festivalul "Virginia Zeani", organizat încă de la înființare cu sprijinul Primăriei Tg. Mureș, al dumneavoastră personal, a ajuns la ediția a II-a și s-a transformat anul acesta într-o adevărată sărbătoare a muzicii de operă, o săptămână a operei la Tg. Mureș. Ce anume v-a determinat să susțineți cu atâta convingere acest proiect?

Locul de naștere și al copilăriei doamnei Virginia Zeani era locul care și mie mi-a devenit foarte drag, pentru că era și locul de naștere al mamei soției mele; familiile sunt și oarecum înrudite. Eram student la medicină când venise pentru prima dată în România Virginia Zeani și ne-am întâlnit într-o toamnă plăcută la Solovăstru, chiar unde era născută și unde trăia mama dânsei, și a fost o seară extraordinară. Este o zonă care mie mi-a fost aproape de suflet. Despre Virginia Zeani nu știam la vremea respectivă foarte multe lucruri, dar după aceea am citit foarte mult, mi-au trimis foarte multe cărți și am reușit într-adevăr să vedem ce a putut face un copil din Solovăstru și ce a însemnat o familie care a pus mai presus de orice dragostea față de copil și modul de realizare al lui. Ăsta a fost, să zicem, modul în care am cunoscut-o și modul în care m-am atașat de Virginia Zeani. După aceea, am intrat în administrație și am oferit un cadou nu numai României, iubitorilor de cultură, de artă, de frumos: inițierea acestui festival. A fost un om care a promovat tinerii, valorile, s-a exprimat cât se poate de deschis în favoarea oamenilor care într-adevăr trebuiau susținuți și care au ajuns celebrități. Pentru mine a fost o onoare. Am ținut de la bun început să-i dăm o ținută și un format care să persiste, pentru că din păcate în România vedeți că e prea mult zgomot și partea culturală, partea frumoasă care ar fi interesantă ca valori - să le atașăm sau să le putem prezenta în Europa - din păcate lipsesc. Sau sunt atât de puțin mediatizate, atât de puțin cunoscute... Or, față de Virginia Zeani noi nu avem voie să stăm deoparte și să privim detașați.


Ediția din anul acesta pare să fi câștigat mult din punctul de vedere al ofertei pe care o face publicului.

Da, absolut. Asta am și dorit. Noi am pus un accent mare pe ceea ce înseamnă spațiile destinate pentru astfel de manifestări. Întotdeauna târg-mureșenii au fost atrași de actul cultural, iar sălile pot oricând să contribuie la dezvoltarea acestui festival. Din păcate, n-am reușit în dialogul cu primăria din Roma, pentru că eu am dorit, doresc și nu voi avea liniște până când acest festival nu va fi o săptămână la Tg. Mureș - Solovăstru și o săptămână la Roma. De ce să nu facem o săptămână la Roma unde Virginia Zeani și-a desfășurat o mare parte din activitate?!


În acest caz, domnule primar Dorin Florea, ar fi necesară cred o implicare și a Ministerului Culturii din țara noastră, nu numai a primăriei dumneavoastră, a primăriei orașului Tg. Mureș. Deocamdată, însă, succes pentru ceea ce ați reușit pe plan local și să sperăm că în viitor Festivalul "Virginia Zeani" va ajunge și la Roma.


Mihai Cosma, anul acesta vei face parte din juriul Concursului de canto "L'
assoluta Virginia Zeani", ajuns la a II-a sa ediție. Un concurs cu adevărat internațional, jurizat de artiști și directori de teatre a căror competență este de la sine înțeleasă și numai dacă le rostim numele. Iar eu spun acum doar numele tenorului Vladimir Galouzine și te invit pe tine să-i prezinți pe ceilalți colegi de jurizare.

Da, într-adevăr, anul acesta Concursul Virginia Zeani are alte dimensiuni față de începutul entuziast, dar parcă un pic mai palid de anul trecut. Organizatorii din Tg. Mureș și-au dorit foarte mult ca numele doamnei Zeani să fie asociat cu excelența și să aibă un concurs cu adevărat reprezentativ și de aceea s-au asociat cu Grand Prix, care are deja o tradiție și are niște rezultate în spate, și m-au rugat pe mine să fiu președintele juriului. Îi ajut la organizare, la aflarea celei mai bune echipe de jurizare așa cum spuneai, la publicitate astfel încât să audă și concurenții despre asta - să vină din multe țări, să fie mulți competitori valoroși, să aibă un repertoriu serios ș.a.m.d.

În ceea ce privește juriul, sigur, așa este. Eu mă bucur că am reușit să conving un număr important de colegi care să ne ajute și să fie reprezentativi și la nivel internațional.


Da, nume într-adevăr notabile!

Nume notabile, oameni cu carieră și, așa cum a fost întotdeauna la Grand Prix, se exclude din start participarea unor profesori de canto. Adică, juriul în principiu ar trebui să fie alcătuit după părerea mea din personalități care să poată oferi concurenților pași în carieră și să le deschidă niște porți, deci directori de teatre pe cât se poate. Și-atunci ne-am orientat către teatrele importante ale lumii, către Opera Covent Garden, care l-a trimis pe reprezentantul său cel mai potrivit pentru asemenea situații - David Gowland, cel care este directorul programului de tineret de acolo; apoi, de la Mariinski vine, tot așa, doamna care este directorul programului de tineret (Academia Teatrului Mariinski), nimeni alta decât Larisa Gergieva - pianistă redutabilă, premiantă la nenumărate concursuri...


Și sora, din câte știu eu...

Chiar sora maestrului Valery Gergiev. Ea este un om care, tot așa, conduce programul de tineret și are o enormă experiență în ceea ce privește pregătirea vocilor, concerte susținute alături de tineri și este chiar producător de spectacole la această academie. M-am uitat pe o listă de titluri pe care le-au făcut acolo: sunt aproape o sută de opere care au fost montate pe scena programului de tineret al Teatrului Mariinski. Absolut uluitor! Este directorul programului de tineret de la Opera din Roma, doamna Eleonora Pacetti - o personalitate care a lucrat în mai multe teatre italiene și de câțiva ani este împreună cu Alessio Vlad, care este directorul general al operei din Roma, fiul compozitorului Roman Vlad; fac împreună echipă și conduc un program care se numește Fabrica Young Artists Program, care este într-adevăr o uzină de talente, o uzină care scoate noi generații de tineri artiști, nu numai italieni. La fel, este valabil și pentru St. Petersburg și pentru Roma, nu sunt doar artiști din țara respectivă. Teatrele acestea atrag ca un magnet pe tinerii din toată lumea și vin acolo cântăreți, efectiv, din toate colțurile planetei, care sunt pregătiți pe scena acestor teatre și care primesc și roluri în spectacolele companiei principale. Să ajungi să cânți sub bagheta lui Antonio Papano sau sub bagheta lui Valery Gergiev la 25 de ani! Până în 30 de ani au toți acești cântăreți și vă dați seama ce important este pentru carieră și pentru pregătirea și pentru devenirea artistică a unui tânăr să aibă asemenea îndrumare. O mai avem pe Beata Klatka - o poloneză care vine de la Opera din Varșovia; directoarea programului pentru tineret. Și eu sunt foarte bucuros că am reușit să-l conving pe John Allison care este redactorul șef al revistei Opera Magazine, cea mai veche revistă de operă din lume, revistă citită în toate colțurile planetei și revistă care de trei ani acordă International Opera Awards la Londra, ceea ce a devenit echivalentul Oscarurilor în lumea operei; sunt premiile pe care le-au primit cei mai redutabili artiști ai lumii de la Netrebko la Kaufman și la Papano.