Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Turneul 'Flautul Fermecat' ajunge în SUA

Publicat: marți, 15 Martie 2016 , ora 11.47
Turneul Național "Flautul Fermecat", un proiect Radio România, cu flautistul Ion Bogdan Ștefănescu și pianistul Horia Mihail, trece oceanul pentru a poposi la Washington DC și la New York, cu un program "100% românesc". Ca rezultat al reacțiilor pozitive din partea European Broadcasting Union (EBU), la proiectul de colaborare între ICR New York, Radio România și European Broadcasting Union, prin includerea câte unui recital organizat de ICR New York în parteneriat cu Radio România în agenda MET Broadcasters' Day in New York, în 2014 și în 2015, anul acesta, recitalul organizat la New York va marca cea de-a 25-a aniversare a parteneriatului între EBU și Metropolitan Opera. Despre prezența pe continentul american ne-a vorbit flautistul Ion Bogdan Ștefănescu.


Turneul "Flautul fermecat" va ajunge la Washington DC și la New York, acolo unde propuneți, alături de pianistul Horia Mihail, un program 100% românesc. Unde vor avea loc, mai exact, aceste recitaluri și care sunt compozitorii care semnează lucrările interpretate?

Recitalurile or să aibă loc la Ambasada din Washington, iar la New York este într-o sală foarte cochetă, în Manhattan, în buricul New York-ului, Sala Scandinavă - binecunoscută pentru astfel de evenimente -, este un concert care va avea loc duminică, la prânz. Toate aceste evenimente sunt organizate de Institutul Cultural Român. Recitalul de la New York este un eveniment special pentru că face parte din acea serie EBU și se sărbătoresc 10 ani de parteneriat cu Radio România. Compozitorii pe care îi vom interpreta sunt compozitori de primă mână în literatura noastră clasică. Vom cânta o sonată de Tudor Ciortea, o sonată puțin cunoscută și în România, splendidă însă, care sper că va face furori pe meleagurile americane, pentru că am lansat invitația și prin Asociația Flautiștilor Americani, eu făcând parte din această asociație, și deja mi-au confirmat mulți flautiști că vor veni. În felul acesta sper să lansăm această sonată minunată pe orbita internațională a lumii flautistice. Vom cânta Petre Elinescu, o piesă iarăși spectaculoasă - Dansul vrăjitoarelor. Vom cânta Anton Pann, o prelucrare pe care o realizez împreună cu Horia Mihail după "Trei Crai". Vom cânta Brediceanu, o suită pe care noi am adaptat-o - Trei dansuri românești. Ioan Dobrinescu - într-o primă audiție absolută, cu o piesă care se numește Masquerade, o piesă pe care el a imaginat-o pe o temă foarte dragă nouă, românilor, Mocirița, și trece prin tot felul de stiluri muzicale. Cred că va avea succes mai ales la americani, pentru că e concepută pe stilul acesta american, cu influențe jazz-istice, deci cu siguranță va avea succes. Ce mai cântăm oare? Paul Constantinescu - o piesă inspirată tot din muzica lui Anton Pann, Cântec vechi; Enescu, bineînțeles, cu lucrarea lui celebră Cantabile și Presto. Cam astea sunt numele din recitalul nostru; cam o oră și 10 minute de muzică fără pauză, iar dacă vom avea așa succes și vom da și bisuri, deja m-am gândit pe cine să mai aducem în vizorul melomanilor americani și vreau neapărat să cântăm "Jocul țambalelor" al lui Johnny Răducanu - o piesă pe care el a aranjat-o special pentru mine, o piesă pe care a făcut-o celebră Aura Urziceanu - și, probabil, Dinicu, "Hora stacato" sau Dan Dediu, "Horă din Moldova". Așadar, e un program care se bazează pe nume foarte importante ale componisticii românești, dar care, iată, au încercat și zone muzicale mai cu "cârlig" la public. Hora aceasta din Moldova a lui Dan Dediu este, într-adevăr, spectaculoasă și cu un umor caracteristic lui Dan Dediu, așa că eu cred că programul în întregul lui va avea impact și la public și la flautiștii americani.


Ați vorbit deja despre parteneriatul dintre EBU și Radio România, dar recitalul organizat la New York va marca și cea de-a 25-a aniversare a parteneriatului dintre European Broadcasting Union și Metropolitan Opera. Cum ați primit această veste?

Sigur că ne-am bucurat enorm, fiindcă e o onoare pentru noi să cântăm pentru un asemenea eveniment și sperăm noi că va fi mediatizat în consecință. E o greutate care apasă pe umerii noștri, dar tocmai acest program pe care noi îl oferim se încadrează într-o atmosferă de sărbătoare, pur și simplu. Va fi o feerie muzicală cu un tonus foarte ridicat, ca o șampanie bună, zic eu, va fi primită această muzică și acest recital pe care noi îl plănuim.


Când va reveni Turneul "Flautul fermecat" pe scenele din țara noastră?

Turneul va reveni în noiembrie, dar până atunci vom mai face o escală serioasă în Japonia, unde vom cânta la Osaka, la Izumi Hall, o sală extraordinară, și la Tokyo, un recital foarte, foarte important, unde suntem primiți într-o sală foarte importantă pentru noi, flautiștii, Sala Muramatsu, a companiei Muramatsu, cea care construiește cele mai grozave flaute din lumea asta. Eu cânt pe un astfel de flaut și atunci ei au fost bucuroși de propunerea mea și ne-au invitat să susținem acest recital, care va mai adăuga două nume importante în această panoplie a compozitorilor pe care am pomenit-o până acum. Vom cânta și o sonatină de Stan Golestan și Sonata lui Sigismund Toduță, pentru că și acolo vor veni flautiști importanți. Muramatsu e celebră și pentru faptul că au o școală de flaut foarte bună, cu profesori extraordinari, iar sala, mi-au confirmat deja, că va fi arhiplină de flautiști. De altfel, ei își doreau de-acum să cumpere partiturile pe care eu le voi interpreta. Voi cânta și Doina Rotaru, voi cânta și Horațiu Rădulescu, acestea fiind piese solo. Alternez în acest recital piese de flaut solo și piesele cu Horia Mihail, cu pian. Deci, sunt două evenimente importante - Osaka și Tokyo - până când, în luna noiembrie, vom poposi și pe meleagurile noastre cu "Flautul fermecat" și cu un recital, cu un program, pe care-l vom anunța din timp. Încă nu știu dacă păstrăm ideea de a face muzică românească în totalitate - Românesc 100% - sau vom face un program cu muzică clasică, pe care deja m-am și gândit să-l numesc Classics VIP și vom avea compozitorii importanți din perioada clasică, care au scris pentru flaut. O să vedem, dar, în orice caz, deocamdată, acest proiect "Românesc 100%" va merge în Statele Unite ale Americii și în Japonia.

Interviu realizat de Lucian Haralambie