Arhivă : Interviuri Înapoi

Orchestra Barocă a Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc la București - sâmbătă, 11 iulie, la Catedrala Sf. Iosif, de la ora 20.00

Publicat: vineri, 10 Iulie 2015 , ora 14.25

Un festival vechi de 35 de ani, consecvent în promovarea unui segment repertorial foarte bine pus în valoare în Europa - anume muzica veche. Desigur noi bucureștenii suntem privilegiați dacă ne gândim la uluitoarele Concerte de la miezul nopții organizate la Ateneul Român sub sigla Festivalului Internațional "George Enescu", unde au evoluat formații consacrate ale genului - de la Jordi Savall și ansamblurile sale "Hesperion XXI" și "La Capella Reial de Catalunya", la "Europa Galante", "Les Arts Florissants", "Les Musiciens du Louvre", "Il Giardino Armonico" din Milano și multe altele. Sala a fost plină, succesul fulminant, ceea ce înseamnă că și publicul nostru este dornic să asiste la acest gen de concerte dedicate exclusiv muzicii din secolele XVI - XVIII. Astfel încât nu poate fi decât o bucurie pentru noi toți existența în România, a unui festival specializat în domeniul muzicii vechi, care, după cum ne-a declarat directorul său, domnul Filip Ignac Csaba, își dorește să iasă din zona strict regională spre a deveni cunoscut în plan național.


Domnule Filip Ignac Csaba, sunteți directorul artistic al Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, care a ajuns la cea de-a 35-a ediție. Ce înseamnă pentru dumneavoastră, pentru orașul Miercurea Ciuc acest lucru?

Orașul are acest festival de 35 de ani, când a avut loc prima ediție. Au fost patru ani când a fost interzis de conducerea comunistă, din 1986 până în 1990. În 1990 a fost reînființat și de atunci există o continuitate neîntreruptă în organizarea festivalului. Totodată, festivalul a intrat în acest an în rândul Asocieției EFFE - "Europe for Festivals, Festivals for Europe". Este o asociație care atestă calitatea internațională europeană a Festivalului de Muzică Veche.


Se deschid astfel noi perspective pentru această manifestare?

Asta depinde în mare măsură de noi, cum reușim să exploatăm. Vor fi întâlniri cu directorii festivalurilor, cu organizatorii la nivel european, vom apărea în mai multe platforme online, alături de cele mai mari festivaluri din lume și într-un catalog. Un an este valabil acest titlu. Festivalul este evaluat, și anul următor primește această calitate.


Înțelegem din prezentarea Festivalului de Muzică Veche faptul că el a fost organizat inițial pentru a păstra și a pune în valoare personalitatea lui Ioan Căianu, autorul Codexului Caioni, care a copilărit la Șumuleu Ciuc. Cum este reflectată imaginea sa în această ediție, sau mai apare?

În fiecare ediție acordăm o importanță muzicii transilvănene. Există din fericire multe manuscrise printre care și acest Codex al lui Caioni, dar mai există și manuscrise neexploatate până în prezent, cum este și Manuscrisul din Sf. Gheorghe din 1757. Sunt și altele care nu se cunosc, nu se cântă în lumea mare, există și foarte multă muzică germană, a sașilor, care zace în necunoaștere. Festivalul acordă atenție și importanță acestor muzici, pentru a fi puse în sfârșit în valoare.


Ne oferiți și câteva detalii despre profilul acestei ediții a Festivalului de Muzică Veche, despre formațiile invitate să participe?

Ieri a fost ziua zero (miercuri 8 iulie). A fost o masă rotundă despre trecutul festivalului - cum a fost acum 35 de ani, cine au fost inițiatorii, urmat de un concert al studenților Academiei de Vară care a început de duminică și este deja la a opta ediție - un concert al profesorilor și al studenților. Sunt și concerte stradale, în locuri în care nu suntem obișnuiți să cântăm. Astăzi (joi 9 iulie) este prima zi, când va susține un concert formația "Santenay" din Germania, cu un program din Evul Mediu - manuscrise din secolele XII - XIII, despre cântecele păsărilor, urmat de muzică italiană din Renaștere cu formația "La Fonte Musica" din Italia. În fiecare seară vom avea și un concert într-un bastion al Cetății Mikó, de la ora 22,00, cu formații mai mici, cu instrumente utilizabile în aer liber. În această seară va fi un recital canto și lăută cu un material renascentist din mai multe țări europene. Majoritatea concertelor au loc în curtea Cetății Mikó.

A doua zi, începe "Artemondoline" din Luxemburg, o formație specializată numai pe instrumente cu corzi ciupite, diferite tipuri de lăută, teorbă și chitare baroce. Al doilea concert este al Orchestrei Baroce a Festivalului


Aici ne oprim puțin. Vreau să vă întreb cum s-a născut acest ansamblu, cum se menține și cine sunt muzicienii cooptați?

În acest an va fi a șaptea ediție. Acum șapte ani am avut această idee. Ne-am știut de mult toți cei care cântăm pe instrumente de tip baroc în diferite formații mai mici și am făcut un calcul că suntem atâția la nivel de țată încât putem forma chiar o orchestră barocă cu instrumente de epocă. Am invitat-o pe doamna Ulrike Titze, care este concertmaestru al Orchestrei Baroce din Dresda cu o experiență foarte vastă în a conduce și în interpretarea istorică, și am ajuns la cea de-a șaptea ediție...muzicieni invitați din București, Timișoara, Oradea, Cluj, Miercurea Ciuc. Aproape jumătate din membrii orchestrei sunt din Miercurea Ciuc, aici existând de atâta timp această tradiție în muzica veche. Concertul va fi repetat sâmbătă în Catedrala Sf. Iosif din București...


Este o premieră...

...în finanțarea Institutului Cultural Român.


Ce va oferi publicului bucureștean această Orchestră Barocă a Festivalului de Muzică Veche din Miercurea Ciuc, sâmbătă 11 iulie?

Am dorit să arătăm, să ieșit ca să devină cunoscut Festivalul din Miercurea Ciuc ca un eveniment regional, și dacă tot am intrat acum și în această asociație europeană, dorim să fim cunoscuți și la nivel național, să ieșim din zona Harghitei.


Câteva detalii despre programul concertului?

Va fi un program cu precădere de muzică italiană, concerte pentru oboi, flaut drept, flaut traversier și orchestră , un solo de teorbă. Formația este alcătuită din 21 de oameni, o formație de muzică de cameră tradițională, caracteristică muzicii baroce.


Deci un program de concerte cu instrumente de epocă și Orchestră Barocă a Festivalului de Muzică Veche din Miercurea Ciuc! Revenim la alți invitați importanți din programul festivalului.

Sâmbătă vor fi cu precădere formații din țară, iar concertele se vor încheia cu formația "Musica Historica" din Budapesta, iar de la ora 22,00 sunt doi invitați din ansamblul "Il Giardino Armonico". Nu am reușit să invităm toată formația, poate anul viitor. Tóth Mónika și Giangiacomo Pinardi vor oferi un recital de vioară barocă, teorbă și lăută, cu un program din barocul timpuriu italian.

Duminică vor fi concerte la Lăzarea, la Pancu, iar seara un concert cu formația "Lacertae" din Paris, cu un instrument mai puțin obișnuit, posibil ca acest instrument să nu existe în România. Este vorba despre serpent, asemănător tubei, cu o sonoritate gravă, un instrument care oferă ocazia interpretului să-și arate virtuozitatea. Șirul concertelor se va încheia cu Balkan Baroque Band. Fiind vorba despre muzica italiană ca și tematică principală a acestui festival, cu motto-ul "La bella musica italiana", nu putem încheia fără Vivaldi. Balkan Baroque Band va interpreta concerte pentru violoncel, flaut drept, vioară și orchestră și o simfonie. După concert va avea loc o "cântare împreună" cu toate formațiile...


...un fel de jam session

...un fel de happening. Invităm publicul la dans. Va învăța câteva dansuri renascentiste în curtea cetății. Acesta va fi adio-ul până anul viitor.


În Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, am observat, nu doar muzica acaparează atenția publicului. Cum altfel recreați o epocă, sau spiritul vechilor epoci, în spectacole de stradă, în evenimente dedicate copiilor?

Am căutat să ieșim din tradiție, să aducem și în stradă concertele, chiar în centrul orașului. Am organizat câteva concerte în sate - Lăzarea și Bancu, un concert la o cafenea. Încercăm să ducem concertele în medii mai puțin obișnuite, nu doar în sălile de concert, tocmai pentru a face evenimentul mai atrăgător pentru public. Poate că unii nu au fost niciodată la un concert și dacă ascultă pe stradă muzica, e posibil să spună, hai să văd și de aproape ce se întâmplă acolo.


Foarte importantă este și Universitatea de Vară de Muzică Veche. Ați înființat-o din 2008. Cui se adresează și ce cursuri oferă?

Vin în general copii, clasele IX-XII . Cel mai mic participant are 10 ani, dar sunt și adulți. Putem accepta între 50 - 60 de participanți la acest festival pentru că orele sunt individuale. Sunt predate instrumentele specifice epocii, flaut drept, flaut traversier, clavecin, lăută, chitară barocă, canto renascentist și baroc, instrumentele basului continuu, dar avem și un curs de dans pentru cei care nu știu să cânte la nici un fel de instrument. Avem și o noutate, în acest an am înființat un curs de critică muzicală în conducerea doamnei Elena Șorban, conferențiar universitar la Academia de Muzică din Cluj-Napoca. Dânsa îndrumă cursanții cum să scrie critică muzicală pe tema concertelor din Festival.


Înțelegem că sunt experiențe sonore inedite din secolele XIII-XVIII. Le oferiți publicului la Miercurea Ciuc și, iată, și la București. Vă mulțumim, și așteptăm cu nerăbdare și concertul Orchestrei Baroce a Festivalului de Muzică veche de la Miercurea Ciuc.

Interviu realizat de Marina Nedelcu