Arhivă : Interviuri Înapoi

'Live in Graz & Brașov' - Nou CD cu imprimări realizate de Jancy Körössy, Lee Konitz și Nicolas Simion

Publicat: marți, 25 Martie 2014 , ora 14.58
A apărut pe piața discografică, în 21 martie 2014, primul CD dintr-o nouă serie de 4 reunind înregistrări cu pagini de jazz inedite, live, realizate de marele pianist Jancy Körössy împreună cu saxofonistul Nicolas Simion. Discurile apar sub egida casei 7dreams records.

Mai multe - din interviul realizat pe acest subiect cu Nicolas Simion:


Vorbim despre înregistrări realizate cu peste zece ani în urmă la noi, dar nu numai la noi. Este vorba despre formule cu Jancy Korossy, saxofonistul Nicolas Simion, dar și cu un alt mare saxofonist. Ce propuneți în aceste albume
?

Este vorba despre înregistări care au avut loc în anul 2001, în urma unui turneu efectuat în Germania, Austria, Ungaria și România. Sunt imprimări live și repertoriul este oarecum amestecat, compoziții semnate de Jancy Korossy și de Lee Konitz, câteva piese originale de-ale mele, câteva standarde. Este un jazz clasic, aș putea spune. Un repertoriu mixt și cântat cu o secție ritmică de muzicieni americani Peter Perfido la baterie și James Singleton la contrabas.


Știm că fiecare întâlnire de acest fel, jazzistică, are parfumul ei, care devine și mai aparte când prietenii de scenă dispar, din păcate. Ce parfum au aceste înregistrări? Cum vi le amintiți?

Este ultima perioadă a marelui pianist și jazzman Jancsy Korossy, pe care a petrecut-o în România, începând cu 2002. Sigur că el a avut o perioadă foarte bună prin anii '60 înainte să plece din România. S-a retras discret în '68. Era un pianist celebru, avea foarte multe concerte, era invitat în studiourile Radioului și se transmitea în direct concertele sale sau direct din studio. A compus destul de mult, însă cei 30 de ani petrecuți în America, n-au fost neapărat un succes, cariera lui n-a mers mai departe, așa cum și-ar fi dorit, așa cum ar fi fost frumos, dar odată revenind în România, parcă a întinerit, parcă toată energia și toată creativitatea lui s-au transformat într-o primăvară, ca să spun așa, muzicală.


Și asta se simte?

…și asta se simte în muzică. Era la el acasă în România, cânta cu muzicieni americani, cu muzicieni români, își cânta muzica, era publicul, o parte din publicul de altădată și avea un sentiment plăcut, un sentiment de a reveni acasă.


Cum se colabora cu Jancsy Korossy?

Ca muzician era un tip foarte sever, ca să spun așa, nu cunoștea nici un fel de compromis. N-aș putea să spun dur, dar era foarte meticulos în tot ceea ce făcea, în repertoriul pe care îl alegea, la imprimările făcute în studio. Pe de altă parte era un tip foarte spontan, foarte neprevăzut, adică, de mult ori în concerte, de exemplu, când cântam standarde, începea piesele în alte tonalități, trebuia să-l prind cu tonalitățile sau de mult ori, în timpul unei piese, modula, pur și simplu, un semiton mai sus, un semiton mai jos, un ton mai sus, un ton mai jos și trebuia să te ții după el. Făcea glume muzicale, ca să spun așa, dar am reușit în aceste colaborări să-mi dau seama că el iubea muzica foarte mult și de fapt asta l-a ținut în viață, până la 86 de ani. Asculta foarte multă muzică, era la curent cu ceea ce se întâmpla în America, în Europa, în România.


…jazz, în principiu…

Exact. Asculta foarte mult, de exemplu, Mezzo. Era unul dintre canalele lui favorite și muzică clasică, precum știm și jazz și știa cam tot ce s-a întâmplat în istoria muzicii de jazz, tradiția afro-americană. Avea un ritm extraordinar, un melodist foarte inspirat și un armonist. În anumite piese nu mai știai dacă e Rahmaninov, dacă e Chopin, Skriabin, Bill Evans, Debussy, Jancsy Korossy Stravinski, Bartok, toți marii pianiști.


Fără îndoială, un nume pe care nu-l cunoaștem îndeajuns și pe care de aceea, nici nu-l apreciem așa cum ar fi meritat și poate principalul motiv, să nu evităm aceste discuri, care vor apărea treptat. Primul se numește Live in Graz &Brașov. E foarte adevărat, adică, cei care l-au cunoscut, în anii '60 știu foarte bine despre ceea ce vorbim, însă aceste imprimări-document ar trebui să le dea de gândit tinerilor muzicieni, să meargă puțin în urmă și să redescopere un Jancsy Korossy, un Richard Oschanitzky și chiar un Johnny Răducanu, un Dan Mândrilă și mulți alții, care practic au pus bazele jazz-ului românesc, în anii '50-'60.

Ștefan Costache