Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu dirijorul Radu Popa

Publicat: vineri, 14 Februarie 2014 , ora 9.59

Vineri, 14 februarie 2014, dirijorul Radu Popa împlinește 45 de ani. Va fi o aniversare pe scenă, domnia sa conducând Orchestra Filarmonicii din Timișoara într-un concert intitulat "Iubirea în muzică". Radio România Muzical îi urează la mulți ani!


Domnule Radu Popa, vă dorim la mulți ani! Sunteți deja de șapte ani dirijor al Filarmonicii Banatul din Timișoara. Ați putea numi câteva dintre realizările de la pupitrul acestei formații?

În primul rând vreau să vă mulțumesc. Mă onorează faptul că v-ați adus aminte și primesc cu tot dragul urările dumneavoastră. Între realizările mele se află aparițiile în Festivalul Enescu alături de Orchestra Filarmonicii "Banatul" din Timișoara, cele două turnee din Coreea de Sud, concertele în aer liber pe care directorul Ioan Coriolan Gârboni le organizează în fiecare an, unde mii și mii de timișoreni vin în diverse locuri să urmărească Filarmonica în concert - și multe, multe alte proiecte...


Cum se construiește o relație între un șef de orchestră și ansamblul cu care colaborează într-un ritm atât de susținut?

Trebuie să existe o relație de respect reciproc. Iar acest respect reciproc nu se poate câștiga decât prin convingere profesională. În momentul în care ai realizări profesionale nediscutabile, acest respect s-a câștigat, deja ascendentul pe care un dirijor ar trebui să-l aibă asupra echipei sale de colegi este cu totul altul decât atunci când din punct de vedere profesional există îndoieli.


Așa cum ați spus deja, domnule Radu Popa, ați dirijat la Timișoara concerte în spații neconvenționale. Dați-ne câteva amănunte despre rezultatul acestor acțiuni.

În fiecare an se organizează lângă Timișoara, în Peștera Românești, un concert unde, de fiecare dată, avem în jur de 4000-5000 de spectatori și care a intrat deja în obișnuința timișorenilor - întreabă în fiecare an când urmează concertul de la Peștera Românești și ce program va oferi. Am mai făcut concerte pe malul râului Bega, într-un șantier, pe pista Aeroportului "Traian Vuia", în Pădurea verde. Sunt foarte multe locuri în care directorul Gârboni gândește aceste concerte, adaptând programul la spațiile respective, iar rezultatele nu au contenit să apară: la concertele de stagiune ale Filarmonicii deja publicul umple sălile. Sala noastră, Capitol, are 1000 de locuri și la concertele de vineri seara ale orchestrei este arhiplină.


În 2013 ați condus și premiera operei "Meșterul Manole", o operă rock simfonică scrisă de Ioji Kappl. Ce a însemnat această schimbare de stil?

Mult, mult de tot. Cu Ioji Kappl există o relație interumană deosebit de apropiată, îl iubesc pe acest om, este un artist desăvârșit. Ceea ce a reușit să facă prin punerea în viață a sentimentelor lui muzicale este absolut minunat. A fost o îngemănare între stilul etno-arhaic-rock și stilul muzicii de operă. Rezultatul a fost extraordinar! Să nu uităm că acest proiect - opera "Meșterul Manole" a lui Ioji Kappl - este unul dintre proiectele pentru susținerea "Timișoara - capitală culturală europeană 2021". În acest sens a fost semnat cu Primăria Timișoara un contract pentru șase reprezentații. Deocamdată am avut una, urmând să avem pe parcursul anului 2014 încă cinci reprezentații cu această operă.


Domnule Radu Popa, ați avut la Conservatorul bucureștean profesori extraordinari în toate domeniile de studiu. Ce v-a făcut să alegeți o carieră în dirijat?

Să știți că nu eu mi-am ales drumul, poate dirijatul m-a ales pe mine! Vă dezvălui că întâi și-ntâi am dat examen de admitere la compoziție. În primul an de facultate, împreună cu Irinel Anghel și cu colegii mei de la Facultatea de instrumente, am încropit o formație de muzică de cameră pentru a ne cânta lucrările. Nu știu nici acum prin ce conjunctură am ajuns să fiu eu dirijorul lucrărilor noastre - oricare dintre colegii mei putea să facă acest lucru. De atunci s-a născut și s-a infiltrat acest "microb", acest "virus" al dirijatului, pentru ca, în anul IV, când studiam compoziția, să dau examen de admitere și la Facultatea de dirijat. Așa a început toată povestea cu dirijatul.


Pe lângă noile reprezentații cu opera "Meșterul Manole", ce proiecte aveți pentru 2014?

Concertul de azi reprezintă foarte mult pentru mine, pentru că este un dar pe care Filarmonica din Timișoara, orchestra mea de suflet, mi-l face. Este un concert dedicat iubirii, unde perechile din muzică sunt prezente la noi pe scenă: Ruslan și Ludmila, Samson și Dalila, Romeo și Julieta, Tristan și Isolda - le dăruim publicului.

În martie există un eveniment cu totul și cu totul aparte înscris într-os erie pe care domnul Gârboni o realizează la Filarmonică: vom face un concert caritabil pentru susținerea primei clinici de recuperare oncologică pe care doctorul Pavel Chirilă o deschide la 100 de kilometri de Timișoara. Evenimentul îl va avea protagonist pe Dan Puric, care va vorbi despre sufletul românesc. Participă Orchestra Filarmonicii "Banatul", se alătură toți artiștii noștri: maestrul Gheorghe Costin, maestrul Ioji Todea, Ioji Kappl, Petru Iuga - contrabasistul nostru, mare profesor universitar la Mannheim, Mihaela Ișpan. Foarte mulți artiști și-au dat mâna pentru sprijinirea acestui proiect. Dăruim talentul nostru acestui proiect extraordinar pe care-l reprezintă Clinica Nera. În acea săptămână, Petru Iuga va fi oaspetele nostru într-o seară cu totul de excepție - va cânta la contrabas Introducere și rondo capricioso. În luna aprilie prezentăm în cadrul Festivalului "Timișoara muzicală" Concertul nr.2 de Rahmaninov, solist Dragoș Mihăilescu, iar în partea a doua m-am gândit la un program de muzică fermecată, alăturând "Till Eulenspiegel" și "Ucenicul vrăjitor".

Pentru toamnă, cu ajutorul lui Dumnezeu, vom reveni la București pentru susținerea secțiunii de violoncel din cadrul Concursului Internațional "George Enescu". Sigur, proiectele pot continua - deocamdată sunt la acest stadiu, de proiect, să sperăm că devin realități.


Mulțumim, domnule Radu Popa, și vă dorim încă o dată La mulți ani!

Vă mulțumesc! Mi-a făcut foarte mare plăcere.

Interviu realizat de Maria Monica Bojin