Arhivă : Interviuri Înapoi

Un dar de Crăciun

Publicat: vineri, 20 Decembrie 2013 , ora 9.55

Un dar de Crăciun pe care Radio România vi-l oferă în seara zilei de 20 decembrie. Trei interprete de origine română - soprana Elena Moșuc, mezzosoprana Ruxandra Donose și soprana Laura Tătulescu - se vor afla pe scena Studioului Mihail Jora în compania Corului Academic Radio, Orchestrei Naționale Radio și a dirijorului David Crescenzi. Vor fi interpretate bijuterii muzicale semnate de mari creatori ai tuturor timpurilor.


*

Interviu cu soprana Elena Moșuc

Doamnă Elena Moșuc, fiți binevenită în România. Iată o reîntâlnire cu publicul bucureștean, în studioul Mihail Jora al Societății Române de Radiodifuziune. Vă veți afla pe podiumul de concert alături de încă două prietene ale dumneavoastră, Ruxandra Donose și Laura Tătulescu. Cu ce gânduri?

Sunt foarte fericită că revin la București, după o absență de câțiva ani și sunt bucuroasă că am ocazia să cânt din nou cu Ruxandra Donose, cu care am cântat în 2007, Anna Bolena, la Viena, pe Laura o cunosc, dar nu am cântat încă cu dânsa. Cred că va fi un concert frumos, interesant și revin cu mare plăcere pentru publicul bucureștean care știu că mă iubește.


Cu doar câteva zile în urmă, ați lansat un disc care vă este foarte drag, un disc intitulat Eroine donizettiene. Acesta este un vis al dumneavoastră împlinit și ce va mai urma pe această linie?

Donizetti am cântat încă de la începutul carierei, începând cu Lucia de Lamermoor. Am interpretat și alte roluri, precum Maria Stuarda, Anna Bolena, Lucrezia Borgia și m-am gândit că ar fi momentul potrivit să imortalizez pe un disc cele mai dragi arii ale mele în care mă simt foarte bine - belcanto este, zic eu, perfect pentru vocea mea - și ar fi fost păcat să nu realizez aceste înregistrări la care am visat de mult. Am avut ocazia să lucrez în 2002, la Verona, la Teatro Filarmonico, cu maestrul Ivo Lipanovici, cu care m-am înțeles foarte bine în acea producție. Acum câțiva ani am făcut câteva concerte cu dumnealui în Zagreb și m-am gândit că ar fi bine dacă există posibilitatea să facem niște înregistrări. El m-a ajutat în acest proiect, a vorbit cu directoarea departamentului muzical de la Radioteleviziunea din Zagreb și așa s-a putut realiza proiectul. Acum s-a finalizat cu acest disc, care a fost lansat de Sony și sunt mândră că am reușit să realizez acest lucru la o casă de discuri așa de importantă.


Mai aveți alte proiecte de înregistrare, alte visuri pe care ați dori să le editați pe disc?

Multe sunt, dar Sony ne-a dat ideea de a face înregistrări cu arii de Meyerbeer, pentru că la anul va fi anul Meyerbeer, Giacomo Meyerbeer. Sunt arii foarte, foarte grele și asta mă tentează, pentru că întotdeauna m-a tentat ceea ce este mai dificil. Să vedem, acum tot cu Ivo Lipanovici la Zagreb vom realiza acest proiect și să sperăm că se va finaliza cu bine la anul.


Început de ianuarie, cu ce proiecte doamnă Elena Moșuc?

Pe 7 ianuarie vom face lansarea discului la Zurich, într-o serată muzicală, în care voi cânta câteva arii înregistrate pe disc. Apoi pe 18 ianuarie, chiar de ziua mea, voi veni la București și voi cânta o Traviată și la sfârșitul lunii voi fi la Moscova, pentru un concert cu arii, la Sala Ceaikovski. Acolo chiar mi-am dorit de mult timp să ajung și iată că s-a ivit ocazia. În timpul anului sunt destule proiecte cu Turandot, Boheme, Traviata, Carmen. Acum două săptămâni am primit o ofertă interesantă pentru o nouă operă de Donizetti concertant, Caterina Cornaro, e mai puțin cunoscută, nu prea se joacă și este destul de tentantă invitația, Traviata la Barcelona și voi încheia la Zurich în decembrie, cu Luisa Miller de Verdi.


Stimată doamnă Elena Moșuc, fiți binevenită în București, vă așteptăm cu tot dragul să ne încântați.


*

Interviu cu mezzosoprana Ruxandra Donose

Ruxandra Donose, peste numai câteva zile te vei afla în București, în compania unor prietene. Așadar, trei fete foarte frumoase, dar trei mari cântărețe. Acesta este lucrul cel mai important. Te vei afla alături de Elena Moșuc și Laura Tătulescu, dar iată că în această săptămână ai fost invitată la Berlin, în cadrul unui concert dedicat zilei României. Cum a fost?

A fost o seară minunată, pentru că sala Filarmonicii din Berlin, care este o sală foarte mare, 2300-2400 de locuri a fost plină cu oameni veniți la această sărbătoare a muzicii, iar pe scenă s-au aflat trei soliști români. Am interpretat atât piese din repertoriul internațional, cât și orchestra a interpretat o Rapsodie de Enescu. A fost ceva foarte frumos, să ne adunăm, atât români, cât și cetățeni ai lumii, ai Berlinului, pentru a sărbători România.


A fost un concert emoționant. Iată, așadar, te vei afla la București, într-un alt dialog, după cum spuneam, cu încă două artiste din România, care și ele se află pe marile scene. Dar, Ruxandra Donose, ce v-a urma după această apariție la București, de care, cred că te bucuri?

Mă bucur, cu atât mai mult, cu cât mă aflu la al treilea an al acestui concert devenit, iată, aproape o tradiție, înainte de Crăciun, o seară cu mari arii și duete din opere, cu cântărețe românce, care se bucură de succes în lume și cu siguranță va fi o seară foarte frumoasă. După aceea, mai am o revenire la București, în luna ianuarie, cu un alt proiect care, iată se repetă, al treilea an, o operă în concert, la Sala Radio. Este vorba de această dată de Ariadne auf Naxos, Ariadne la Naxos de Richard Strauss și în acest caz, deci o operă mai puțin reprezentată pe scenele României. Anul trecut am avut Werther de Massenet, acum doi ani a fost Copilul și vrăjile și Ora spaniolă de Ravel. Este un proiect care mă bucură foarte mult, pentru că, pe lângă faptul că este o operă extraordinară, iar rolul pe care îl cânt acolo este unul dintre rolurile mele preferate în absolut, compozitorul. Este și o operă în care voi reveni mai târziu în această stagiune, la opera Covent Garden de la Londra. După această operă în concert la Radio, va începe pentru mine un an foarte plin cu multe concerte, turnee, la Berlin, la Geneva, la Bruxelles, la Viena, la Londra, concerte cu Berlioz - Moartea Cleopatrei, cu Le nuit de tete tot de Berlioz, Damnation lui Faust, din nou. Ca și operă, Ariadne la Naxos - la Covent Garden, La Grande-Duchesse de Gerolstein - la Geneva, Semiramidade Rossini - la Lyon și la Paris. Deci urmează un an plin, ca de obicei aș spune, dar cu proiecte foarte frumoase.


Un moment de răgaz ai mai avea pentru recitaluri?

Am câteva momente de răgaz, în care deja plănuiesc recitaluri.


Dar înregistrări?

Trebuie să apară zilele astea o înregistrare a operei Tamerlano de Handel, pe care am făcut-o deja, în anul care se încheie acum, la casa de discuri Decca. În afară de asta, în viitor îmi propun să fac într-adevăr ceva mai multe înregistrări decât am reușit până acum, deși până acum au ieșit destul de multe. În acest an, de curând a ieșit și o înregistrare a operei Cenușăreasa de Rossini, Cenușăreasa de la Glyndebourne, care a apărut deja și pe DVD, dar varianta de pe CD este o alta decât cea de pe DVD, trebuie să o spun. S-a petrecut în alt an, este o înregistrare live și are în celelalte roluri o altă distribuție decât cea care se află pe DVD. Este un CD foarte reușit și pentru faptul că este preluat live dintr-un spectacol, are o atmosferă cu totul deosebită.


Ruxandra Donose, îți mulțumim pentru darurile de Crăciun pe care ni le faci.

Și eu mă bucur foarte mult că pot să fac aceste daruri. Sunt și pentru mine niște bucurii la fel de mari.


*

Interviu cu soprana Laura Tătulescu

Laura Tătulescu îți spunem bun venit în România! După o perioadă în care ai avut nenumărate opere interesante, nenumărate debuturi, ai avut o vară extrem de agitată și ne bucurăm foarte mult că în aceste zile te afli la București, alături de prietenele tale, soprana Elena Moșuc și mezzosoprana Ruxandra Donose. Ce înseamnă pentru tine acest concert, acest trio pe care-l veți face pe scena Societății Române de Radiodifuziune?

În primul rând este un debut. N-am mai cântat pe scena mare a Radiodifuziunii. Mă bucur enorm de mult de companie. Pe Ruxandra am cunoscut-o, și pe Lili le-am cunoscut nu în România, ci în străinătate, unde am fost în Viena, la Los Angeles, cu Ruxandra. Ne-am întâlnit de câteva ori a fost foarte frumos și foarte plăcut și ele sunt superbe artiste. Mă bucur că pot să împart scena cu ele acum, mă bucur de colaborarea cu David Crescenzi, cu care am cântat și la București și la Timișoara și mă bucur să fiu acasă.


Dar în tolba ta, Laura Tătulescu se află foarte multe lucruri interesante. Dacă ai dori să ne punctezi câteva dintre realizările să spunem, ale acestei veri și ale acestei toamne.

Aș vrea să spun de la începutul stagiunii trecute, pe care am început-o cu debut la Carnegie Hall, în recital, împreună cu alți doi artiști români, Vlad Iftinca și Matei Varga, pianiști de un superb nivel, apoi am fost la Edinburg, pentru Cosi fan tutte, în concert, sub bagheta maestrului Robin Ticciati, apoi am avut spectacole la Munchen, apoi am fost la Budapesta, pentru Nunta lui Figaro, sub bagheta maestrului Ivan Fisher, apoi din nou la Munchen, apoi am plecat pentru trei luni Glyndebourne, unde am avut 17 spectacole cu Nunta lui Figaro sub bagheta maestrului Jeremy Rohrer, după care am fost la New York, tot pentru Nunta lui Figaro, la Lincoln Center, sub bagheta maestrului Ivan Fisher, apoi la Berlin, tot pentru Nunta lui Figaro, sub bagheta maestrului Ivan Fisher. Apoi am început stagiunea imediat aici, cu Don Giovanni, apoi în rolul titular în L'enfant et les sortilege, apoi Cossi fan tutte, Despina, Flautul fermecat și Premiere de Frau ohne Schatten, sub bagheta directorului nostru muzical, Kirill Petrenko.


După ce îți vei încărca bateriile aici, în București, alături de publicul din România, dar și de familia ta, care sunt câteva dintre reperele părții a doua a stagiunii 2013-2014?

Pregătesc două recitaluri în Munchen, cu trio, vioară, pian și violoncel, unde vom face lieduri de Beethoven, Haydn, Wolf și Blacher - o piesă foarte interesantă pentru vioară solo și sopran. La Leipzig, în aprilie, pentru două piese vocal simfonice de Debussy, Le Martyre de Saint Sebastian și La damoiselle élue sub bagheta maestrului James Gaffigan, la Gewandhaus, Leipzig. Apoi voi fi aici, în Munchen, pentru spectacolele de Boema, apoi voi fi în America, pentru debutul meu și pentru premiera de Don Pasquale, la Santa Fe, în America.


Laura, îți mulțumim foarte mult pentru toate acestea și mai ales pentru că te afli în România, în aceste zile, de ce nu am putea spune, chiar un cadou de Crăciun.

Mă bucur să fiu aici. Este un cadou pentru mine și revin de fiecare dată acasă cu bucurie, chiar dacă nu se întâmplă des.


Interviuri realizate de Irina Hasnaș