Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu clarinetisul și dirijorul Petru Pane (II)

Ce loc ocupă muzica de cameră în activitatea ta interpretativă și care sunt după părerea ta cele mai importante ingrediente într-o formație camerală?
Pe lângă aspectul evident al calității fiecărui instrumentist în parte, cred că cea mai importantă este comunicarea și capacitatea de a-ți destupa cât mai bine urechile și de a te adapta în funcție de colegii tăi. Doar așa cred că se poate ajunge la un corp comun.
Cum te ajută experiența ta de instrumentist în lucrul cu orchestra?
Cred că pentru a fi un bun dirijor trebuie să fii în primul rând un bun muzician și pentru asta trebuie să ai experiență nemijlocită cu muzica, cu alte cuvinte, să fi practicat acest lucru de a face muzică tu însuți. Pe de altă parte am și o experiență de orchestră, în primul rând, care m-a ajutat foarte mult, adică ocazia de a vedea mai mulți dirijori lucrând cu orchestra și practic asistând la repetiții. A fost foarte important să am ocazia de a cunoaște această mentalitate de orchestră și de a privi lucrurile de cealaltă parte a baricadei.
În cadrul Galei premiilor MUSICRIT ai debutat în calitate de dirijor la conducerea Orchestrei Române de Tineret, iar înainte de această apariție pe scena Ateneului Român ai dirijat concertul "Sinfonietta", format din tineri care au participat la programul AdMusicam. Cum ai descrie cele două experiențe?
Să le luăm pe rând. La Gala premiilor MUSICRIT am avut extraordinara ocazie de a dirija Orchestra Română de Tineret datorită maestrului Mandeal, căruia i-a fost înmânat trofeul MUSICRIT pe anul 2024, iar dumnealui nu a dorit să își serbeze singur decernarea trofeulu dirijându-și premiul practic, așa că m-a rugat pe mine care eram deja în orchestră să o fac în locul dumnealui și a fost absolut extraordinar. Eu sunt de câțiva ani membru al orchestrei de tineret și știu foarte bine care este mentalitatea componenților ei și am fost ca între prieteni.
La AdMusicam tot așa, un proiect bazat pe prietenie, pe entuziasm și pe dragoste de muzică. Am făcut un program dificil cu "Sinfonietta" de Poulenc și Divertismentul de Jacques Ibert, pe care l-am finalizat foarte bine spun eu. A fost minunat și sper să mai am parte de astfel de oportunități și în viitor, atât cu Orchestra Română de Tineret, cât și cu ansambluri precum AdMusicam.
Cum îmbini studiul dirijatului cu activitatea ta de clarinetist?
Sunt de părere că aceste două pasiuni ale mele se hrănesc una pe cealaltă. Faptul că sunt un bun clarinetist mă ajută să devin un dirijor mai bun și viceversa. Încerc să îmi găsesc cât mai mult timp pentru amândouă, mă pasionează ambele în mod egal. Sigur că acum e mai interesantă partea de dirijat pentru că este o noutate și este mai complexă din anumite puncte de vedere. Și sunt sigur că la un moment dat voi lua o direcție cel puțin mai pronunțată către una dintre cele două.
Ce amintiri ai de la sesiunea de întregistrări speciale din studiourile Radio România?
Pentru această sesiune de înregistrări am muncit foarte mult amândoi, Daniel și cu mine. A fost o muncă susținută pentru a imprima aceste sonate, de la pregătire și până la rezultatul final. Nu este foarte simplu să înregistrezi în trei zile două sonate de Brahms. Am fost foarte mulțumit de profesionalismul celor din echipa de sunet de la radio, am lucrat cu adevărați profesioniști și pot spune că totul a fost la superlativ. Cadrul de care am avut parte a fost extraordinar!
Ce înseamă proiectul "Moștenitorii României muzicale" pentru tine? Ce beneficii ți-a adus pe plan profesional și care crezi că este importanța unui astfel de proiect?
Proiectul "Moștenitorii României muzicale" mi-a oferit niște oportunități absolut extraordinare, de la concerte în calitate de solist, precum cel cu Orchestra Filarmonicii din Cluj, la recitlauri, în Brașov, de exemplu, mai apoi aceste înregistrări speciale pe care le-am făcut cu Daniel Dumitrașcu cu Integrala sonatelor de Brahms pentru clarinet și pian, la astfel de turnee camerale, precum cel pe care îl voi susține tot cu Daniel. Cred că trebuie încurajate cât mai mult astfel de proiecte care pun în valoare tineri muzicieni și care le oferă o platformă în care să poată demonstra capacitățile lor artistice.