Înapoi la: Emisiuni
Portret de compozitor - Luigi Boccherini cu Sorina Bobeico
Luigi Boccherini X
|
|
Luigi Boccherini IX
|
„Știu bine, că muzica există pentru a vorbi inimii omului - este ceea ce încerc și eu să fac... Muzica fără sentimente și pasiuni nu are sens....” - spunea Boccherini, care a reușit să cuprindă în creația sa idealurile epocii în care a trăit: echilibru, grație, rafinament, limpezime a spiritului, diversitate a culorii. Într-un cuvânt - rococo.
...„Soave”, „ con grazia”, „dolce”, „dolcissimo” - indicații omniprezente în partiturile lui Boccherini, sugerând interpreților felul în care compozitorul își dorea cântate creațiile și, implicit, caracterul lor aparte. Într-un final, gustul său pentru nuanțele delicate i-a adus, din partea contemporanilor, un tandru supranume: „soția lui Haydn” – dată fiind și influența considerabilă pe care capelmaestrul de la Esterhaza a exercitat-o asupra lui Boccherini.
N-au fost omise însă nici comentariile privind diferențele dintre cei doi, exprimate, de pildă, într-un mod plastic de Jean Baptiste Cartier (1765-1841), elev ilustru al lui Viotti: „Dacă Dumnezeu ar fi dorit să le vorbească oamenilor, el ar fi ales muzica lui Haydn; iar dacă ar fi dorit să asculte el însuși muzică, ar fi preferat-o pe cea a lui Boccherini”…
Cât despre emblema incontestabilă a creației compozitorului italian, faimosul său Menuet din Cvintetul său de coarde op.11 nr.5, acesta a făcut de mult timp înconjurul lumii și figurează astăzi în topul celor mai populare melodii din toate timpurile. El răsună în cele mai surprinzătoare transcripții și locații, notorietatea sa culminând, inevitabil și ostentativ, în pătrunzătoarele semnale ale telefoanelor mobile.
Dincolo însă de acest fenomenal Menuet, care i-a deschis lui Boccherini poarta către nemurire, se află sute de alte creații, nu mai puțin valoroase, dar, categoric, mai puțin cunoscute: 29 de simfonii; 14 concerte instrumentale – majoritatea - pentru violoncel, cu excepția a două concerte destinate clavecinului și flautului; peste 400 de lucrări camerale – sonate, trio-uri, cvartete, cvintete, sextete, la care se adaugă pagini vocal-instrumentale și o operă – toate acestea își așteaptă încă momentul lor de glorie, care se apropie cu pași repezi grație noului val de interpretare a muzicii lui Boccherini, întemeiat, în mod special, pe o abordare firească și obiectivă, departe de artificiile sentimentale ale manierei romantice, precum și pe tradiția deja consolidată a cântului pe instrumente originale.