Arhivă : Actualitatea internațională
Înapoi
Cântecul de lebădă al lui James Horner

Când am ascultat
discul “James Horner – Pas de deux”, evident că nu mi-am închipuit că acesta avea să fie
cântecul de lebădă al acestui compozitor american de foarte mare succes, autor
al unor coloane sonore celebre precum “Titanic”, “Braveheart”, “Avatar”.
Fatalitatea a făcut însă ca în 22
iunie 2015, micul avion pe care-l pilota să se prăbușească în California și
James Horner, în vârstă de 61 ani, să-și piardă viața.
Pe cine am
pierdut cu toții? Pe cel care a scris cea mai bine vândută partitură
orchestrală din istoria muzicii de film – adică cea din mega-producția “Titanic”
care după “Avatar” (și acesta regizat de James Cameron) este
al doilea în topul celor mai profitabile filme din istoria cinematografiei. Și
doar ca o curiozitate, “Titanic” a produs venituri de aproape 2,2
miliarde de dolari… Cine dintre noi nu a
auzit de celebra temă My heart will go on din filmul “Titanic”, interpretată inegalabil de
Celine Dion?
Da, în mod cert,
James Horner a fost unul dintre cei mai inspirați, creativi și de succes
compozitori ai timpurilor noastre; și nu trebuie deloc disprețuit, în opinia
mea, acest gen al muzicii de film, măcar pentru faptul că, într-un anume fel,
muzica contemporană clasică și-a găsit aici o formă de exprimare care ajunge la
zeci de milioane de oameni. Pentru că, da, de cele mai multe ori, coloanele
sonore folosesc schemele de construcție și expresie ale muzicii clasice
simfonice, sunt înregistrate de mari orchestre simfonice, iar compozitorii lor
cunosc foarte bine valorile muzicii clasice, spre care se întorc de câte ori au
ocazia.
James Horner și muzica clasică
Iată-l așadar pe
James Horner, al cărui ultim disc a fost lansat în 25 mai 2015 sub sigla casei
Mercury Classics, divizie a concernului Universal Music, un disc pe care-l
puteți asculta în 3 august, de la ora 19.00 la Radio România Muzical. “Pas
de deux” se intitulează acest disc
pe care apar numele violonistei Mari Samuelsen, violoncelistului Hakan
Samuelsen și al Orchestrei Filarmonicii Regale din Liverpool, conduse de Vasily
Petrenko. Prima lucrare de pe acest album este semnată de James Horner – este vorba
despre concertul “Pas de deux” despre care James Horner a
spus în interviul pe care-l veți putea asculta și la Radio România Muzical: “A fost o adevărată provocare să scriu un
Dublu concert pentru vioară, violoncel și orchestră, mergând pe urmele lui
Brahms, nimeni nu a mai scris un asemenea concert de la Brahms încoace.”
James Horner și
Johannes Brahms – apropierea nu este deloc forțată, pentru că există
într-adevăr elemente comune între cei doi, chiar dacă-i despart mai bine de un
secol (Johannes Brahms a scris Concertul op.102 pentru vioară, violoncel și
orchestră în anul 1887). Ceea ce vă garantez este audiția unei muzici semnate
de James Horner cu totul speciale – sigur, este recognoscibil stilul
compozitorului, cunoscut din coloanele sonore, însă cu un adaus suplimentar de
condiment specific muzicii clasice, o rigurozitate a scriiturii, un anume tip
de orchestrație, un ethos anume. Chiar mă întrebam, dacă Brahms ar fi trăit în
secolul XXI, nu cumva ar fi scris precum James Horner?
Pe disc, alături
de concertul lui James Horner figurează și alte trei lucrări scrise de alți
compozitori contemporani care vin din aceeași arie stilistică largă: Arvo Part,
Giovanni Sollima, Ludovico Einaudi, alături de cei doi soliști norvegieni, Mari
și Hakon Samuelsen, apare și violoncelista americană Alisa Weilerstein, una
dintre revelațiile din ultimii ani, o violoncelistă cu o tehnică și o pasiune
aparte în interpretare.
“James Horner” este momentan disponibil din România pe itunes.com.
…Și o incursiune în
secolul al XVI-lea
Cum vacanța presupune relaxare și căutare a unor
posibilități de îndepărtare a stressului zilnic, vă recomand și audiția unui
disc apărut în 8 iunie 2015, pe care figurează un repertoriu foarte rar
abordat: muzică renascentistă germană. De fapt, ce știm despre muzica
renascentistă germană? Foarte puține, mai curând Italia și Flandra au fost în
prim-planul secolului al XVI-lea. Iată însă că și pe teritoriul german au
înflorit familii importante de muzicieni, printre ele, familia Praetorius (o
latinizare a cuvântului “învățat”
din limba germană).
Muzica scrisă de
familia Praetorius, mai precis de trei membri ai acesteia, Hieronymous, Jacob
și Michael, se regăsește pe albumul “Praetorius” înregistrat de Corul și Ansamblul Balthazar
Neumann, dirijate de spaniolul specializat (și) în muzica veche, Pablo Heras
Casado. Doar ca simplă informație, Pablo Heras Casado a fost desemnat de
revista Musical America, cea mai
influentă publicație americană de profil, drept dirijorul anului 2014.
Deci, pentru cei
care iubesc specialitățile muzicale sau pentru cei care pur și simplu caută
relaxare și visare, departe de realitățile secolului XXI – “Praetorius”
cu motete (gen polifonic sacru) din secolul al XVI-lea.
Discul “Praetorius” a fost difuzat la Radio România Muzical în 8 iunie și poate fi
reascultat oricând pe site-ul campaniei Votează discul de muzică
clasică al anului 2015.