Înapoi la: Emisiuni

Gustav Mahler - premoniţie şi destin cu Ruxandra Arzoiu

Cantecul pamantului
Duminică, 15 Mai 2011 , ora 16.05
Simfonia aXa
Duminică, 1 Mai 2011 , ora 16.05
Gustav Mahler – o personalitate controversată, un creator de paradoxuri. A fost un neînţeles în vremea sa, adesea minimalizat, apoi cercetat cu un interes asiduu în mii de pagini de literatură muzicală, interpretat în modalităţi dintre cele mai diverse şi trimis cu aceeaşi siguranţă din zona sulimului în cea a banalului, uneori cu pasiune, alteori cu indiferenţă. Şi-au clădit o carieră pe această temă autori ce i-au parcurs opera (simfoniile şi liedurile) în manieră muzicologică, analitică, filozofică, decantând idei multiple din care s-a conturat treptat un portret fascinant prin misterul, inefabilul trăsăturilor sale într-o neîncetată dezvăluire. Guido Adler, Paul Bekker, Theodor W. Adorno, Henri Louis de la Grange, Constantin Floros, iată numai cîteva nume cărora li se adaugă George Bălan în muzica românească cu o monografie din anul 1964.

Dintr-o perspectivă mai actuală şi poate mai înaltă, compozitorul Aurel Stroe a propus o problematică mai complexă, cu dimensiuni filozofice şi socio-culturale specifice, prin care poate fi înţeleasă muzica lui Gustav Mahler. Ceea ce consonează însă în gîndirea tuturor acestor exegeţi este faptul că nu se poate disocia opera de parcursul existenţei şi nici simfoniile sale de ciclurile de lieduri care au alternat într-o evidentă relaţie de indeterminare.

Sub genericul “Gustav Mahler-premoniţie şi destin”, vom relua seria emisiunilor realizate în anul 2001 în dialog cu compozitorul Aurel Stroe, despre simfoniile lui Gustav Mahler, iar paginile de lied, legate organic de creaţia simfonică şi de existenţa artistului însuşi, le vom desluşi în compania muzicologului Alexandru Leahu. O programare integrală a acestor lucrări va alterna cu emisiunile comentate.

Muzica lui Gustav Mahler este o împletire de exaltare si sarcasm, de patos elevat si ironie muşcătoare, de grotesc si de o crudă evocare a realităţii. O impresionantă tensiune emoţională domină creaţiile mahleriene individulizându-le ferm in peisajul postromantismului european. Copleşitoare prin gigantismul lor şi incitante printr-un conţinut divers, dar uneori superficial interpretat, aceste opusuri au nevoie de meditaţie şi profunzime, de maturitate şi elevaţie.

Gustav Mahler – premoniţie şi destin, duminica, la ora 16,05.
Ruxandra Arzoiu