Anotimpul discurilor Înapoi la: Emisiuni

Nikolai Lugansky cu un album Chopin

Publicat: Luni, 5 Iulie 2010 , ora 13.15
Într-un an Chopin este cât se poate de firesc să auzim mult mai des sonorități chopiniene. Este unul dintre motivele pentru care plasăm la începutul șirului de șapte zile un album Chopin. Cel de-a doilea motiv este legat de interpret. Numele pianistului Nikolai Lugansky atrage atenția și reprezintă garanția valorii.

Într-un spațiu adesea îndelung comentat, interpretările lui Nikolai Lugansky solicită o atenție specială datorită registrului emoțional și a ascuțitei sensibilități. Un pianist în a cărui interpretare descoperi un veritabil simț muzical dublat de o tehnică fenomenală. scria Geoffrey Norris în Daily Telegraph în 20 aprilie 2002.

Aceste rânduri reprezintă punctul de plecare în călătoria sonoră în care ne invită pianistul Nikolai Lugansky. Un album Chopin lansat în 2002 ce cuprinde Baladele a treia și a patra , trei nocturne și cele 24 de preludii op 28.

În varianta pianistului rus forma și proporțiile sunt foarte fin măsurate. Rar întâlnești adunate laolaltă atâtea date care să conducă spre acea stare care este caracteristică unei creații. Sunteți sau nu iubitori ai paginilor lui Chopin, sunt convinsă că ascultând albumul lui Nikolai Lugansky nu veți putea să nu admirați expresivitatea, virtuozitatea și valoarea artistică.

Interpretarea lui Lugansky combină lirismul fluid cu dinamismul, ambele căpătând expresivitate maximă ce vine din interior. Sunt alte câteva cuvinte din același articol semnat Geoffrey Norris în Daily Telegraph.

Nu mai este o surpriză pentru nimeni faptul că Nikolai Lugansky este considerat unul dintre pianiștii noii gererații de interpreți ruși de mare valoare. Seria de premii câștigate începând din 1988, numărul mare de orchestre importante alături de care a cântat, dar și numele celor mai cunoscuți dirijori ai lumii reprezintă suficiente motive de recunoaștere a valorii sale.

Claudio Arrau menționa că altădată pianiștii se împărțeau în doar două categorii: cei care cântau doar Chopin și cei care nu cântau deloc Chopin. Dacă Lugansky ar fi trebuit să interpreteze doar pagini chopiniene ar fi impus o lume... a sa, în care firul conducător este dat de coerența sa interioară. Parcursul pe care îl propune în acest album pianistul rus alătură Baladei nr 3 și celor trei Nocturne, Balada a patra op 52 și cele 24 de preludii op 28. S-a neglijat de cele mai multe ori structura construită de Chopin în cele 24 de Preludii, ele fiind interpretate separat. De data aceasta Lugansky le așează unul după celălalt asemeni unor nestemate care se înșiruie pe un fir.

Departe de a fi doar simple momente ce pregătesc o altă lucrare mai amplă, asemeni preludiilor lui Bach sau de a fi momentul de pregătire, de încălzire înainte de a aborda partituri mai pretențioase, Preludiile lui Chopin sunt construite asemeni unor fantezii, fiecare cu personalitatea sa, fiecare aducând o stare.Un amestec de culoare, când expansive, când reflexive, fiecare generând o lume. Un amestec de prospețime, echilibru și intuiție matură... acestea sunt cele 24 de preludii oferite de Nikolai Lugansky.
Simona Tănascu