Anotimpul discurilor Înapoi la: Emisiuni

Misha Maiski și al său 'Credo' în muzica lui Bach

Publicat: Luni, 14 Martie 2011 , ora 13.20
Că este un nonconformist știe deja foarte multă lume dar acest aspect ține nu numai de aparițiile sale, de vestimentație, de stilul pieptănăturii sau al bijuteriilor adoptate. Că trezește categoric reacții - laudative sau negative - a devenit o obișnuință. Că este un original lipsit de prejudecăți (artistice) nu mai miră pe nimeni.

L-am ascultat prima dată pe Misha Maiski la un mare festival, în 1991: un recital cu Suite de Johann Sebastian Bach.

Sala era arhiplină, era foarte cald și atmosfera părea apăsătoare până când s-au auzit primele sunete: aveai impresia că ai pătruns în răcoarea unei catedrale, că această muzică vine din înalturi și coboară liniște, pace și echilibru asupra celor prezenți, oficiind parcă un ritual de inițiere într-un univers al unei spiritualități eterne. Pare atât de greu de tradus în cuvinte starea pe care acea Muzică ți-o "pogora" în suflet; nu puteai rămâne indiferent ascultând-o.

Lângă mine se afla un grup de muzicieni ruși din generații diferite iar un tânăr violoncelist de succes (apreciat de public și de critică, deja profesor la Conservatorul din Moscova, aflat și el pe afișul aceleiași manifestări de prestigiu) era revoltat căci - în opinia sa - "așa ceva l-ar fi făcut pe Bach să se răsucească în mormânt!" Cu tot respectul pentru judecata fiecăruia, acea Muzică scrisă de Bach și "rostită" de Misha Maiski degaja atât de multă credință în adevărul profund încrustat în portative încât Taina ei se cerea parcă mai degrabă acceptată, primită, trăită decât judecată, analizată. Nu era neapărat acea sobrietate detașată, acea rigoare a scriiturii unor veacuri apuse în care instrumentele nu permiteau prea multe fluctuații ale sonorităților, ci era mai aproape spiritul improvizației, al Muzicii care izvora atunci de pe strune fiind plămădită nu numai de legile construcției specifice Barocului ci și de simțirea celui care - în acel moment - vorbea cu sine sau cu Cel de sus, înălțând rugăciunea Omului prin glasul violoncelului său.

Dacă priveai spre podium, imaginea era neobișnuită: părea mai degrabă un corsar cu o coamă de păr negru strâns în coadă pe spate, cu câte o cămașă de mătase de altă culoare pentru fiecare dintre Suitele tălmăcite (negru, gri - argintiu sau albastru intens), cu mâneci ample și gulere largi, sugerând costumația unor filme de epocă. În acel recital, Misha Maiski a oprit Timpul, dându-i alte dimensiuni prin retorica, prin dramatismul, prin forța mesajului său expresiv exprimat cu siguranță și foarte convingător.

Imi permit să vă invit la o asemenea experiență unică, ascultând în această săptămână - sub același generic - Integrala Suitelor pentru violoncel de Johann Sebastian Bach, în "rostirea" lui Misha Maiski: sunet, trăire, vibrație interpretativă. Arta sa face violoncelul să respire Viață!

Anca Ioana Andriescu