Anotimpul discurilor Înapoi la: Emisiuni

Schubert în versiunea lui Karl Böhm la pupitrul Orchestrei Filarmonicii din Berlin

Publicat: Luni, 28 Februarie 2011 , ora 13.20
Schubert și-a dorit să scrie o simfonie "mare". Termenul era echivalentul lui "grand", în sensul folosit în expresia "grand opera": de amploare, vastă, totală. Schubert era sub imperiul impactului provocat de cel care era pentru el inseparabil de conceptul de simfonie "mare": Beethoven.

La momentul primei audiții a Simfoniei a 9-a în re minor, compusese deja aproape toate simfoniile pe care le cunoaștem, inclusiv a 8-a, "Neterminata", pe care nu o putea privi ca pe o creație validă întrucât întrerupsese lucrul la ea.

Totuși, în această simfonie, o bucată de piesă, un simplu fragment în ochii săi și ai contemporanilor săi, a găsit Schubert modul de a transpune întreaga sa personalitate în genul muzicii orchestrale. Cât privește primele simfonii, prospețimea și farmecul pe care le emană par a indica faptul că el încerca, prin pura vervă muzicală, să scape de sentimentul de a fi sufocat de marii simfoniști care îl precedau.

Între 28 februarie și 3 martie, ascultați acest parcurs în versiunea lui Karl Böhm la pupitrul Orchestrei Filarmonicii din Berlin, în seria de emisiuni Anotimpul discurilor. În finalul săptămânii - un alt compozitor care s-a luptat să evoce spiritul Marii Simfonii: Gustav Mahler. Orchestra Radiodifuziunii din Stuttgart dirijată de Roger Norrington a imprimat a cincea sa simfonie, în do diez minor.

Maria Monica Bojin