Music box Înapoi la: Emisiuni

Violonista Janine Jansen - Beau soir; tenorul Jonas Kaufmann - Verismo arias

Publicat: Luni, 18 Octombrie 2010 , ora 20.00
Vă invit să ascultați selecțiuni de pe două albume apărute recent: Beau soir cu violonista Janine Jansen și pianistul Itamar Golan și Verismo arias cu tenorul Jonas Kaufmann.

Cel mai nou album al violonistei Janine Jansen a fost lansat în urmă cu doar câteva zile, adică vineri, 15 octombrie 2010. Acesta este de fapt și primul album de recital al violonistei în vârstă de 32 de ani, care de altfel mai are în portofoliu încă 6 discuri cu repertoriu concertant, cele mai multe apărute la binecunoscuta casă Decca.

Dacă m-ați întreba care este lucrarea mea preferată de pe noul album al Janinei Jansen, v-aș răspunde Clair de lune de Claude Debussy, într-o transcripție realizată de Alexandre Roelens.

De ce tocmai muzică franceză pe primul album de recital al violonistei olandeze, una dintre noile stele ale artei interpretative contemporane? Explică chiar ea, arătând că muzica franceză înseamnă „o combinație foarte particulară între culoare și transparență, armonii subtile, textură delicată, melodii rafinate”.

Și bineînțeles, ce ar putea ilustra cel mai bine aceste cuvinte decât muzica lui Claude Debussy? Tot Janine Jansen mărturisea că a învățat de la profesorii ei din Paris cum să cânte un motiv care variază ritmic, armonic și melodic. Pentru că lui Debussy îi plăcea atât de mult să-și repete motivele că un alt compozitor din epocă, Florent Schmitt, a afirmat că Debussy era un bâlbâit.

În 2008, violonista olandeză interpreta la Paris premiera unui concert pentru vioară și orchestră semnat de compozitorul elvețian Richard Dubugnon. Atunci când a luat hotărârea ca albumului ei de recital să fie dedicat repertoriului francez, având ca subtemă noaptea, Janine Jansen s-a gândit imediat la Richard Dubugnon, care a scris trei piese noi, special pentru albumul Janinei. Una dintre cele trei îl evocă pe zeul somnului, Hypnos.

Folosindu-se de o cutumă a muzicii pop, Janine Jansen a folosit lucrarea Apres un reve de Gabriel Faure ca single al albumului ei, piesa fiind disponibilă pentru downloadare pe itunes încă din 7 septembrie 2010.

De-a lungul timpului, am prezentat la Radio România Muzical mai multe discuri ale violonistei olandeze Janine Jansen și de fiecare observam calitățile ei excepționale: puritatea sunetului, virtuozitatea, profunda înțelegere a muzicii interpretate, noutatea viziunii ei asupra unor partituri deseori abordate, cu respectarea însă a literei partiturii. Janine Jansen se înscrie în pleiada de tineri interpreți care în ciuda vârstei impresionează prin măiestria lor și, evident, prin amploarea carierei. Însă, totuși, există un preț: în 27 august 2010, Janine Jansen scria pe site-ul personal că medicul i-a recomandat să renunțe complet la concerte pentru o perioadă, având în vedere starea ei de extenuare.

Jonas Kaufmann – iată un nume des întâlnit pe buzele iubitorilor de operă. De ce ? Vă propun să ne amintim doar de câteva momente apropiate în timp: lansarea discului cu „Madama Butterfly” de Puccini, unde el apare alături de Angela Gheorghiu, sau debutul Festivalului de la Bayreuth din 2010, cu un spectacol mult aplaudat în care Kaufmann a deținut rolul titular din Lohengrin.

În 17 septembrie 2010, Jonas Kaufmann și-a lansat ultimul album de arii, apărut la casa Decca: Verismo arias – Arii veriste. Poate că acest moment se leagă de o zi importantă în cariera lui: 14 aprilie 2010, ziua când Kaufmann a debutat în rolul Cavaradossi la Opera Metropolitan din New York, devenind astfel primul tenor german care a abordat acest rol în ultimii 103 ani de existență ai celebrului teatru newyorkez. Așa că un album cu arii veriste era pasul următor.

Un timbru deosebit, mai rar întâlnit, de tenor spinto cu inflexiuni de bariton, o figură specială, mai curând mediteraneană, nu a unui bărbat născut la Munchen în urmă cu 41 de ani, apariții pe toate marile scene ale lumii, salutate atât de public, cât și de critică, un repertoriu extins în care-și fac loc lucrări din repertoriul german, francez și italian, un autentic tată de familie, cu 3 copii, care s-a ferit mereu de privirile curioase ale presei aruncate asupra vieții sale personale: acesta ar fi un portret incomplet al tenorului Jonas Kaufmann, fără îndoială, unul dintre marii cântăreți de operă ai timpurilor noastre.

Cristina Comandașu