Vitralii Înapoi la: Emisiuni

Vitralii

Publicat: Marți, 19 Octombrie 2010 , ora 19.00

Tradiția minnesängerilor, așa cum vă spuneam săptămâna trecută a început să se estompeze spre finalul secolului al XIV-lea. Numele celor mai înzestrați și apreciați dintre ei îi vor influența însă decisiv pe maeștrii cântăreți, așa numiții meistersingeri, cei care i-au înlocuit din a doua jumătate a secolului al XV-lea, cu o existență, ce-i drept, de scurtă durată.

Între 1450 și 1600 maeștrii cântăreți puteau fi întâlniți în majoritatea orașelor germane. Acești muzicieni se considerau continuatorii artei minnesängerilor, deși regulile lor erau mult mai severe și mai austere decât cele ale modelelor declarate. Dacă minnesängerii erau în marea lor majoritate aristocrați și nobili, meistersingerii erau în mare parte amatori din pătura medie sau joasă a societății. Cel mai important reprezentant al lor, Hans Sachs, era nici mai mult nici mai puțin decât un cizmar.

Activitatea maeștrilor cântăreți dovedește cât de intensă era viața muzicală în rândul burgheziei germane. Nu în multe țări din acea vreme pătura de mijloc a societății avea ocazia să vină într-un contact atât de direct cu arta sonoră. Acest lucru a determinat o cultivare a gustului pentru muzică în rândul tuturor claselor sociale, fapt ce a permis remarcabila evoluție ulterioară pe teren muzical a autorilor germani. Pe măsură ce arta minnesängerilor și cea a meistersingerilor se îndrepta către apus, compozitorii de la finalul secolului al XIV-lea își căutau alte mijloace de exprimare, unul dintre acestea fiind și cel polifonic. Printre primii autori care s-au concentrat asupra artei polifonice, este adevărat că într-o manieră nu foarte consistentă, se numără Hermann, Călugărul din Sazburg.

Nu este o conincidență faptul momentul în care autorii germani au început să fie interesați de polifonie a conincis cu cel al apariției autorilor străini care erau foarte familiarizați cu limbajul polifonic, la curțile sau la capelele germane. În anul 1440 puteau fi întâlniți la curtea împăratului Friedrich al III-lea doi autori flamanzi ca Johannes Brassart sau Johannes de Sarto. Manuscrisele din acea vreme, printre care Lochamer, scris în secolul al XV-lea demonstrează gustul muzical german din acea perioadă, dar și influențele străine altoite pe cântul german. Unul din numele care s-a afirmat în acel secol a fost cel al lui Oswald von Wolkenstein, un compozitor de tranziție și un artist atipic pentru timpul său. Aristocrat, poet talentat, Oswald n-a ezitat să se implice problemele politice ce au marcat începutul secolului al XIV-lea, desfășurând chiar și o carieră diplomatică.

Ioana Marghita