Vitralii Înapoi la: Emisiuni

Vitralii

Publicat: Marți, 12 Octombrie 2010 , ora 19.00
In aceasta editie vom vorbi pentru inceput despre goliarzi, una dintre primele mișcări de avangardă culturală. Pentru a-și duce la îndeplinire atacul asupra tradiției, goliarzii uzau atât de versuri și muzică, cât și de vestimentație și dans. Blamați, subiect de discuții aprinse al multor concilii bisericești, goliarzii și-au dobândit însă locul lor în istorie, deși în perioada în care au activat erau marginalizați. Perspectiva ironică și parodică asupra unei tradiții percepute ca ineficiente sau corupte se observă din plin în creația acestora. Carmina Burana, vechea colecție medievală ce conține 254 de poeme și texte dramatice cuprinde numeroase texte ale goliarzilor.

Dacă goliarzii erau mai degrabă agresivi și brutali în exprimare, minnesängarii demonstrau o sensibilitate mai accentuată. La fel ca trubadurii și truverii din Franța, minnesängerii cântau mai ales despre iubire. De altfel și etimologia cuvântului o demonstrează - minne înseamnă iubire în germana medie, iar sanger înseamnă cântăreț.

Walther von der Vogelweide care a activat pe parcursul secolului al XII-lea a fost cavaler, probabil că nu unul înstărit însă. Educat la o mănăstire, Vogelweide a rămas mereu un catolic convins, nu însă și un admirator al papilor și ierarhiilor religioase. Spre deosebire de contemporanii săi poezia lui depășește convențiile literare și tematice ale vremii, atingând chiar un anumit grad de realism.

Un pasionat al artei Minnesängerilor a fost și Prințul Wizlav von Rugen în secolul al XIII-lea, care a găzduit la curtea sa mulți poeți compozitori. El însuși a învățat să compună de la un talentat cântăreț - în prezent sunt cunoscute 14 lucrări ale sale care au supraviețuit timpului, scrise într-o limbă ce amestecă germana literară cu vechiul dialect.

Un alt minnesänger celebru în secolul al XIII-lea a fost Neidhart von Reuental, apreciat pentru compnenta sarcastică și comică din cântecele sale. Stilul său original, nesensibilizat de convențiile epocii, cu aceeași compnentă realistă ca și cea demonstrată de Vogeweide a fost foarte apreciat, dovadă multitudinea de compozitori care i-au preluat ulterior și chiar imitat piesele, compozitori cunoscuți drept – pseudo Neidharts.

Ioana Marghita