Muzicieni români-prezențe europene Înapoi la: Emisiuni

Luiza Borac II

Publicat: Joi, 25 Februarie 2010 , ora 20.00
Un articol despre pianista Luiza Borac apărut în revista Observator deschide subiectul unui alt mod al prezențelor artistic-interpretative ce-i ilustrează cariera: lumea discului. Nu întâmplător, referirile acordă o importanță aparte celei care s-a dedicat cunoașterii, studiului și interpretării creațiilor pianistice ale lui George Enescu…

Și în Germania – comentează criticul Oltea Șerban Pârâu - numele marelui geniu al muzicii universale se face tot mai des auzit. Unii muzicologi vorbesc chiar de o veritabilă redescoperire a operei enesciene. Un fenomen pe care îl constată cu încântare și Luiza Borac.

Luiza Borac mărturisește, în cuprinsul articolului citat: Cred ca în ultimii ani receptivitatea muzicii enesciene a crescut enorm și a avut loc o adevărată explozie de concerte și de evenimente legate de Enescu și de creația sa. Luiza Borac mi-a mai mărturisit – se spune în articolul citat - că una din piesele preferate din opera enesciană este Carillon nocturne, o piesă ce poartă semnătura compozitorului matur, având un limbaj aproape transcendental. De ce o fascinează această lucrare?

Răspunsul Luizei Borac este explicit: E o lucrare cu totul și cu totul originală, nu numai în creația lui Enescu, ci și a muzicii universale, a secolului XX în orice caz, prin simplitatea cu care compozitorul creează atmosfera lucrării, de o profunzime și bogăție neegalate, prin efectele de cluster pe care le generează, fără a scrie un cluster propriu-zis... Lucrarea e de o orginalitate extraordinară și are o adâncă liniște care se transmite publicului atunci când este interpretată. Această lucrare m-a fascinat întotdeauna, mai ales prin mesajul ei meditativ, de adâncă pace.
Prof. univ. dr. Grigore Constantinescu