Muzicieni români-prezențe europene Înapoi la: Emisiuni

Muzicieni români la academiile și universitățile vieneze (II)

Publicat: Joi, 28 Ianuarie 2010 , ora 20.00
Pentru secolul al XX-lea continuăm drumul deja urmărit în perioada romantismului european, ce stabilea punți cu cultura austriacă, mai cu seamă în privința multor muzicieni transilvăneni și bănățeni.

Cronologic, amintim printre primii pe compozitorul și muzicologul Zeno Vancea, care și-a desăvârșit formația artistică la Viena, în două etape (1921 – 1926 și 1930 – 1931), la Neues Wiener Konservatorium cu Ernst Kanizt (contrapunct, fugă, compoziție), apoi ca audient la Universitate a cursurilor de Istoria muzicii susținute de profesorul Guido Adler. Un timp a fost, între 1924 și 1926, dirijorul Capelei ortodoxe din capitala austriacă. După cum bine subliniază Viorel Cosma în volumul IX Muzicieni din România – Lexicon:

Zeno Vancea a fost una dintre personalitățile artistice românești cele mai de seamă, dominând viața noastră muzicală vreme de peste 70 de ani. Compozitor de largă viziune europeană, care a stăpânit curentele, stilurile și limbajele sonore de la neoclasicism la avangardism, Zeno Vancea s-a impus mai ales în muzica de cameră, muzica de balet și muzica corală și simfonică...

Este interesant că, asemenea unor alți compozitori ai timpului, Vancea realizează o sinteză de expresie în care muzica religioasă sau preluarea modelului folcloric beneficiază de cunoștințele academice acumulate la studii. Este vorba de Rapsodia bănățeană nr. 1 pentru orchestră, Suita pentru orchestră Scoarțe, dar și Psalmul 127 sau Liturghia pentru cor mixt pe melodii de strană din Banat…
Prof. univ. dr. Grigore Constantinescu