Jazzy hour Înapoi la: Emisiuni

Jazzy hour

Publicat: Joi, 9 Februarie 2012 , ora 19.00

Continuăm seria noilor provocări muzicale, a artiștilor care abordează ideea de nou fără să renunțe la importantele rădăcini de unde se formează întregul context muzical, asociind calitatea ca element implicit. Nu orice e vechi e învechit, la fel cum nu orice e nou e și modern. Iar valoarea artistului din zilele noastre stă în modul în care echilibrează vechiul și noul, adăugându-i clasa și amprenta. Deja celebrul pianist american Brad Mehldau tratează fiecare proiect ca pe o invitație de a fi creativ și puțin în afara zonei de confort, acceptând orice provocare de a explora noi lumi muzicale.


Modern Music îl așează alături de pianistul Kevin Hays și pe compozitorul Patrick Zimmerli, implicat inițial ca producător și devenit un important element în șlefuirea muzicii. Această sesiune este fascinantă nu doar prin combinarea jazzului cu muzica gen Zimmerli, Steve Reich sau Philip Glass și prin ocazia pe care o avem să urmărim un compozitor non-jazzistic exploatând spațiile pentru improvizație. Totul se desfășoară ca un dialog deschis și empatic între cele două piane, cu un Mehldau tipic în momentele de improvizație și elegant în abordarea temelor cu sound mai cameral. Un concert la patru mâini, plin de surprize.


După ce l-am ascultat pe Nik Bärtsch într-o profundă stare de admirație combinată cu uimire, vis-a-vis de noua estetică muzicală descoperită, am început să sap mai adânc în acea zonă parcă desprinsă din altă lume și să descopăr existența unui adevărat curent dezvoltat după acest gen de abordare muzicală, în care jazzul și minimalismul, mintea și mușchii, liniștea și contrastele rezonează fluent, evitând monotonia prin schimbări bine gândite de ritm, atrăgându-ne într-un ritual groovy, puternic spiritualizat și riguros alcătuit. Sha, saxofonistul lui Bärtsch, a dezvoltat propriul proiect născut din sutele de concerte săptămânale din clubul din Zürich care-i reunește pe toți acești muzicieni, un proiect intitulat Banryu, iar Mik Keusen, desprins din Banryu, dezvoltă paradigma lui Nik Bärtsch și de aceea se aseamănă izbitor în privința rigorii compoziției sau a denumirii pieselor (practic toate piesele sunt denumite prin numere cu o zecimală și nu prin cuvinte) dar prezintă clar și un unghi propriu de concepție.


In 2011 Mik Keusen lansează Nalu, un album mai cursiv, mai direct, cu schimbări mai rare și mai lente. Percuționistul Fredrik Gille nu trece prin atât de multe nuanțe și poliritmii, în schimb este baza secției ritmice, Sha, prezent și în acest proiect, are mai puțin intervenții la saxofon, iar în pofida rigorii muzicale, piesele degajă lirism și căldură. Această mișcare muzicală pe care o putem denumi estetica elvețiană pare a fi în plină expansiune, oferindu-ne noi posibilități de a găsi noi bucurii muzicale, de a explora ineditul și de a găsi esențialul în muzică, pe lângă ritm, melodie și armonie și anume posibilitatea de a trăi câteva momente de pace.