Înapoi la: Emisiuni

De 10 ori despre... înregistrări memorabile cu Ana Voinescu

Înregistrări memorabile X
Vineri, 21 Decembrie 2012 , ora 9.30
Înregistrări memorabile IX
Joi, 20 Decembrie 2012 , ora 9.30

18 februarie, 2012. Un moment istoric pe scena muzicii clasice. O audientă record aplauda în 20 de țări, simultan, în 400 de teatre de cinema, din Statele Unite, din Argentina, Columbia, Brazilia. Toți aplaudau o singură simfonie, o singură baghetă, mii de voci, pe scenă, două orchestre de primă mărime mondială, în transmisiunea directă de la teatrul Teresa Carreño din Caracas, Venezuela: Simfonia "celor o mie" de Gustav Mahler și bagheta lui Gustavo Dudamel. Milioane de biletele s-au vândut în câteva ore pentru această performanță cu care s-a încheiat, apoteotic, turneul Mahler al dirijorului venezuelean, în patria natală. Un grandios proiect al Filarmonici din Los Angeles sub directoratul lui Dudamel, care se afla în al treilea an, consecutiv, în fruntea LA Philharmonic, cu un contract prevăzut până în 2019. Și pentru prima oară, orchestra americană cânta în Venezuela, împărțind scena teatrului din Caracas, orașul natal al tânărului dirijor, cu Orchestra Simfonică Simon Bolivar - ansamblul său de suflet, acea bijuterie, cum o numește în presă NY Times, bijuteria care încoronează programul educațional național al Venezuelei, numit El Sistema. Gustavo Dudamel, se afla aici în momentul de glorie al carierei sale, un profil de megastar, de ce să n-o recunoaștem: este cel mai tânăr și electrizant star al baghetei de la începutul acestui secol. Musical America l-a numit pe Gustavo Dudamel muzicianul anului 2013. Iar megaproducția sa cu Mahler, a 8-a, este unul dintre cele mai vândute, astăzi, documente audio-video din industria clasică a înregistrărilor, făcând ca auditoriul record al evenimentului din februarie 2012 să ia proporții, cu fiecare DVD achiziționat de melomani, cu fiecare iTunes descărcat de pe net. Odată cu acestea, în toamna lui 2012 casa Deutsche Grammophon a lansat și varianta Blu Ray - discul optic cu megastocare de date, la aceeași calitate HD, așa încât și cele mai pretențioase "urechi" de discofil, să fie tentate să-l adauge în colecție.

De ce Gustavo Dudamel? Dacă citim printre rândurile presei, care, în NY Times, titra: "Mahler e ok. Dar Gustavo... e uimitor", putem subînțelege din că faima nu coincide întotdeauna cu realizările, chiar și atunci când acestea sunt pe măsură. De ce Dudamel, din atâtea talentate baghete de astăzi? Pentru că are în spate o poveste. Pentru că dincolo de colosul aparatului vocal și orchestral implicat în acest proiect, dincolo de talent, carismă, de dinamismul debordant al tânărului dirijor venezuelean, dincolo de zulufii simpatici care dansează efectiv în fața orchestrei și a publicului odată cu muzica pe care "purtătorul" o dirijează, proverbialii cârlionți în vânt ce au făcut subiectul multor pictoriale, dincolo și de zâmbetul său molipsitor, se află... povestea. Gustavo Dudamel reprezintă împlinirea acelui vis, frumos, de care tocmai am amintit, El Sistema: să crezi că muzica clasică, nu doar că nu aparține unei elite, dar să o arunci ca pe un colac de salvare, de pe scena de concert în cele mai rău famate periferii, din Venezuela, drept șansă, drept alternativă, în viața unor copii care, în casa improvizată în vreo baracă, au avut parte doar de sărăcie, de abuzuri, de adulți refugiați în alcool? Să le arăți că arta, muzica clasică, le poate oferi o altă perspectivă asupra vieții, ei bine, totul ar fi părut o utopie fără succesul lui Dudamel, fără impresionanta ascensiune a Orchestrei Simfonice Simon Bolivar a Venezuelei, alcătuită din tineri, formați ca și el, în acest incredibil proiect, social-artistic național, El Sistema.

De la DVD-ul cu Gustavo Dudamel și primul aur, din istorie - pe placă de ebonită, Enrico Caruso, în 1907 -, industria discografică este cea căreia îi datorăm astăzi memoria unor interpretări de referință de pe scena muzicii clasice. Sigur, un top al acestora, o selecție, este greu de asumat. Valoarea unei interpretări nu ține nici de vânzările record și nici de premiile obținute. În spate poate să stea, de cele mai multe ori, exact ca în cazul lui Dudamel, o poveste care convinge. Sau o promovare inspirată, un moment oportun ca adresabilitate, al unui anumit concert, cum a fost cazul celor trei tenori: Carreras, Domingo și Pavarotti, în finala Cupei Mondiale de Fotbal jucată la Roma în 1990. Poate sta și o extravaganță sau o controversă care stârnesc interesul audienței mai mult decât o intimă apropiere dintre muzician și compozitorul interpretat.

Așa încât nu vă invit la un top ten al discurilor clasice, ci - mulțumindu-i Cristinei Comandașu pentru selecția interpreților - în cele 10 întâlniri de la Radio România Muzical, vă invit mai degrabă la parcurgerea câtorva dintre înregistrările memorabile ale muzicii clasice, din toate timpurile.

Ana Voinescu