Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

O transmisiune-eveniment - premiera noii producții a operei Wozzeck de Alban Berg de la Opera de Stat din Viena

Publicat: vineri, 18 Martie 2022 , ora 16.17

O transmisiune-eveniment în 21 martie la Radio România Muzical - urmărim, de la ora 21.00, premiera unei noi producții cu opera Wozzeck a lui Alban Berg. O montare semnată Simon Stone pentru scena Operei de Stat din Viena.

Rolul titular va fi intepretat de baritonul Christian Gerhaher, care a mai cântat această partitură de Berg și în 2015, la Opera din Zurich (acest remarcabil, multi-premiat spectacol este disponibil și pe DVD, material apărut pe piață în anul 2016). Atunci renumitul bariton german juca în regia lui Andreas Homoki și sub bagheta dirijorului Fabio Luisi. De data aceasta Gerhaher apare la Viena într-o producție imaginată de Simon Stone, în care conducerea muzicală este asigurată de dirijorul Philippe Jordan.

Distribuția

Împreună cu Christian Gerhaher cântă în opera bazată pe un fragment dramatic semnat Georg Büchner și soprana Anja Kampe, în rolul Marie. Nici cântăreața germano-italiană nu este străină de această primă mare operă atonală; ea mai cântat partitura iubitei lui Wozzeck și în 2020, la Opera de Stat Bavareză din Munchen, în regia lui Andreas Kriegenburg și cu Vladimir Jurowski dirijor, Wozzeck fiind interpretat atunci de Simon Keenlyside.

La Viena cântă și basul ucrainean Dmitri Belosselski - Doctorul, tenorul american de origine srilankeză Sean Panikkar - Tambur-majorul și tenorul Jorg Schneider în rolul Căpitanului. Tenorul Josh Lovell este Andres iar mezzo-soprana Christina Bock - Margret. Soliștii cântă în compania Orchestrei Operei de Stat din Viena.

Wozzeck de Alban Berg spune povestea unui om chinuit care, asaltat de viziuni și temeri, este ridiculizat și torturat de societate, care-l împinge mai întâi către crimă și apoi înspre o moarte timpurie. Soldatul Wozzeck trăiește într-o lume pe care nu reușește să o descifreze: doctorul îl chinuie cu experimente medicale absurde, căpitanul îl umilește și îl ridiculizează, iar iubita lui Wozzeck, Marie, cu care are un copil, îl înșală cu Tambur-majorul. Wozzeck devine un criminal, înjunghiind-o pe Marie. Wozzeck este un amestec de analiză psihologică, strigăt social și expresie artistică extrem de personală: "primul model de umanism real în muzică", după cum scria Theodor Adorno.

Când Berg a văzut piesa lui Büchner la un spectacol de teatru din Viena în 1914, a decis rapid să folosească în muzica lui acest subiect expresionist. Cu toate acestea, lucrul la partitură - întrerupt, printre altele, de Primul Război Mondial - a trenat. Abia în 1925 a avut loc premiera cu Wozzeck la Berlin, sub bagheta lui Erich Kleiber, urmată, cinci ani mai târziu, de prima reprezentație la Opera de Stat din Viena, sub bagheta lui Clemens Krauss. Opera a intrat rapid în repertoriul instituțiilor importante (până când a fost interzisă de național-socialiști). Faptul că Wozzeck a fost inclusă în ciclul de premiere al redeschiderii Operei de Stat din Viena în 1955 subliniază caracterul excepțional al creației.

De ce crede Philippe Jordan, directorul muzical al Operei vieneze și dirijorului acestei producții că partitura lui Berg este extrem de valoroasă? - Ceea ce îl face pe Alban Berg unul dintre cei mai mari compozitori de operă ai secolului XX este talentul său fascinant pentru scenă și gândirea sa teatrală incredibilă. Nu numai în ceea ce privește punerea în scenă a unui text, ci și în ceea ce privește simțul său pentru dezvoltare și structură. El știa, mai ales cu un vocabular muzical nou la acea vreme și poate și deranjant pentru mulți, că este nevoie de o arhitectură precisă pentru a ilumina în mod adecvat abisurile dramei muzicale și pentru a oferi publicului o orientare pe o hartă muzicală. Utilizând forme istorice mai vechi - similar cu Benjamin Britten - Berg a reușit să construiască un cadru formal pe care publicul poate că nu l-a înțeles la prima audiție, dar pe care l-a simțit întotdeauna. În același timp, el a deschis zone emoționale mai profunde ale sufletului în interludiile sale instrumentale senzaționale, care dezvăluie mecanismele interioare ale personajelor și mai clar, mai emoționant și mai puternic. - conform unei declarații oficiale, publicate pe site-ul Operei.

Irina Cristina Vasilescu