Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

Sir Roger Norrington dirijează Beethoven, ȋn direct la Radio România Muzical, vineri 16 martie, de la ora 21.30

Publicat: miercuri, 14 Martie 2018 , ora 11.56

'Excepțional' este cuvântul potrivit pentru simfonicul transmis ȋn direct de Radio România Muzical de la `Cadogan Hall` din Londra: Sir Roger Norrington ȋmpreună cu Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Stuttgart revin la muzica lui Beethoven dintr-o perspectivă originală, revoluționară am putea spune, tocmai pentru că respectă …tradiția, voința compozitorului reflectată ȋn propriile manuscrise.

Pentru celebrul dirijor de 84 de ani Beethoven reprezintă un idol care i-a marcat ȋntreaga existență, ȋncepând din primii ani de viață și până la programele dirijate pe cele mai mari scene ale lumii. Doar ȋn acest an este așteptat la Filarmonica din Paris, la Festivalul "Primăvara de la Budapesta", la Filarmonica din Berlin și ȋn multe alte locuri.

Ȋntre 1987-1989 Sir Roger Norrington realizează cu London Classical Players prima sa integrală beethoveniană, care avea să fie percepută drept "The Shock of The Old" (John Quinn- Classical Reviews). Nu doar timbrul instrumentelor de epocă, specifice ansamblului, și-a pus amprenta pe viziunea interpretativă, ci ȋn primul rând tempourile, frazările, accentele, adică toate acele detalii ce dau sens și personalitate unor partituri atât de binecunoscute și iubite, la care se raportează, fără excepție, toți dirijorii.

A doua integrală a simfoniilor lui Beethoven a realizat-o ȋn 2003 cu Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Stuttgart, ansamblu deschis cerințelor de "non-vibrato", un tip de sonoritate foarte apropiat de cel din vremea lui Beethoven, când excesul de vibrato era considerat maladiv și toxic. Această concluzie trasă de Sir Roger Norrington după un studiu asiduu ale tratatelor de interpretare semnate de Leopold Mozart și Louis Spohr bunăoară a devenit o amprentă definitorie pentru viziunea sa dirijorală.

Fără ȋndoială că Sir Roger Norrington a schimbat multe ȋn privința abordării muzicii beethoveniene. Simfonicul din 16 martie promite să fie spectaculos, cu trei lucrări scrise ȋn prima decadă a secolului XIX: exuberanta Uvertură op. 43 "Creaturile lui Prometeu" - singurul balet al lui Beethoven, ȋn timp ce proporțiile simfonice ale Concertului nr. 3 op. 37 ȋn do minor pentru pian și orchestră (cu elvețianul Francesco Piemontesi) anticipă dimensiunile epice ale Simfoniei a III-a op. 55 ȋn Mi bemol major "Eroica", lucrarea ce a reformat pentru totdeauna muzica simfonică.

Monica Cengher