Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi
Mara Dobrescu - albumul 'Soleils de Nuit', în 19 și 20 februarie, la CD Review
Prima piesă de pe acest CD este Nocturna nr. 4 din setul de Piese lirice op. 54 de Evard Grieg, al cărei spirit poetic este sugerat subtil, cu liniște interioară, punctul culminant al piesei fiind abordat cu o ușoară tensiune și creștere dinamică gradată, care se rezolvă apoi și se cufundă din nou în armonii serene. Urmează Nocturna op. 6 nr. 2 de Clara Schumann, o piesă cu formă tripartită, caracterizată prin unduiri melodice și cromatisme surprinzătoare și tempouri fluctuante. Interpretând această superbă bijuterie muzicală, pianista Mara Dobrescu dezvăluie abilitățile sale de exprimare, reușind să transmită multă emoție unei creații de o profunzime aparte scrise de compozitoarea Clara Schumann la vârsta de doar 16 ani. Fantezia "Noaptea" op. 12 nr. 5 de Robert Schumann este o piesă provocatoare din punct de vedere tehnic și expresiv, interpretată cu cu mult avânt romantic și dramatism de Mara Dobrescu. Pianista reliefează apoi armoniile stranii ale piesei "Noaptea" semnată de compozitorul român Anatol Vieru.
Albumul mai include, între altele, două creații românești - Nocturna în fa diez minor de Dinu Lipatti, o lucrare compusă în anul 1939 și dedicată pianistei Clara Haskil, care a îndrăgit-o și a interpretat-o în multe rânduri. Și pianista Mara Dobrescu, o admiratoare declarată a lui Dinu Lipatti, este încântată să includă această lucrare pe albumul său, așa cum notează pe broșura care însoțește discul, muziciana găsind această piesă potrivită pentru a face parte dintr-un repertoriu care reprezintă căutarea luminii în întuneric.
Discul se încheie cu o piesă de George Enescu, Carillon nocturne din setul op. 18, a cărei atmosferă este descrisă sugestiv de pianistă în felul următor: "o compoziție prodigioasă, în care putem auzi parcă clopotele mânăstirilor din nordul României. Atmosfera este impalpabilă, solemnă, meditativă, impulsivă, iar la finalul lucrării îmi imaginez gesturi de rămas bun, făcute de o mână la capătul lumii".
O pianistă redutabilă, pe care unii criticii au comparat-o cu Martha Argerich, Mara Dobrescu a studiat la Liceul de Muzică "George Enescu" din orașul natal cu profesoara Gabriela Stepan și a susținut primul său concert cu o orchestră la vârsta de doar 11 ani. Apoi a primit o bursă din partea guvernului francez pentru a studia la Conservatorul din Paris cu Gerard Fremy. În paralel a primit sprijinul și sfaturile unor pianiști renumiți ca Dominique Merlet, Jean-Claude Pennetier, Pierre-Laurent Aimard sau Martha Argerich. O muziciană completă, Mara Dobrescu are o intensă activitate discografică și concertistică, ea evoluând pe scene prestigioase din Europa, Statele Unite ale Americii, Asia și Australia, atât ca solistă cât și în recitaluri camerale. De asemenea, Mara Dobrescu este pasionată de dramaturgia gestului muzical și participă la numeroase proiecte bazate pe îmbinarea între literatură, muzică și teatru. În ceea ce privește realizările discografice, pianista a înregistrat până acum pentru Radio România, Televiziunea Română, pentru Radio France și Radio Swiss-Romande, iar discurile sale au fost primite cu entuziasm de presa franceză.
Albumul "Soleils de Nuit" semnat de Mara Dobrescu este inclus în proiectul "Discurile anului 2018" și va fi difuzat la Radio România Muzical pe 19 și 20 februarie, la CD Review (ora 11.30), în cadrul emisiunii "Arpeggio".