Arhivă : Agenda de concert Înapoi

Concert simfonic Vlad Vizireanu & Vikram Sedona

Publicat: luni, 10 Octombrie 2022 , ora 13.59

Joi, 13 octombrie 2022, la orele 19:00, apreciatul dirijor Vlad Vizireanu revine la Filarmonica "Paul Constantinescu", avându-l ca solist pe violonistul Vikram Francesco Sedona, unul dintre tinerele talente cele mai promițătoare de pe scena muzicală internațională. Împreună vor interpreta spumoasa Simfonie Spaniolă (op. 21) a francezului Édouard Lalo, iar în partea a doua a programului va urma o altă pagină splendidă, profund contrastantă, din istoria muzicii: Simfonia a III-a în fa major (op. 90) de Johannes Brahms.

Scrisă de către Lalo (1823-1892) la vârsta de 52 de ani, după o serie de compoziții ce au trecut neobservate în societatea pariziană a epocii, Simfonia Spaniolă este fără dubiu una dintre cele mai proeminente lucrări din repertoriul compozitorului, precum și una dintre marile atracții ale violoniștilor de pretutindeni. În fapt o simfonie concertantă - un hibrid formal neobișnuit, împărțit în cinci mișcări -, lucrarea s-a născut la răscrucea mai multor surse de inspirație: pe de-o parte, întâlnirea cu extraordinarul violonist spaniol Pablo de Sarasate, și pe de alta, atracția lui Lalo pentru o țară care îi stârnise profund imaginația, nu în ultimul rând datorită propriilor origini iberice îndepărtate.

Dacă Lalo a dat muzicii franceze de secol XIX un nou suflu, atunci și datorită faptului că Simfonia Spaniolă se află la rădăcina paradoxului cultural care a făcut ca cele mai notabile partituri de muzică spaniolă să rămână, totuși, cele scrise de compozitorii francezi. La fel ca în cazul operei Carmen de Bizet (a cărei premieră a avut loc la doar o lună după cea a Simfoniei lui Lalo), alternările pasajelor energice, de o ingenioasă inventivitate, cu frazele de mare căldură lirică fac ca ecourile evidente ale dansului spaniol- seguidilla, habanera, malagueña - să genereze un discurs de o bogăție melodică de neegalat. Ritmurile pline de seducție, extrem de caracteristice, continuă să cucerească publicul meloman de la primele acorduri ale orchestrei și până la final.

În a doua parte a serii, tonalitatea strălucitoare a soarelui spaniol se preschimbă în cerul de octombrie al nordului european. Parte dintr-o tetralogie care nu poate fi mai diferită în spirit decât cea a faimosului său contemporan, Wagner, Simfonia a III-a a lui Johannes Brahms (1833-1897) - poate cea mai celebră dintre toate - a fost considerată dintru început ca o "simfonie scrisă în culori de toamnă". Marele Hans Richter, care a dirijat-o în premieră la Viena în anul 1883, credea că aude în ea o nouă simfonie eroică. Însă, așa cum scrie muzicologul Nicolas Slonimsky: "Spre deosebire de Beethoven, Brahms se abate rar de la planul formal și niciun episod străin nu interferează cu linia generală. Brahms a compus muzică pură în idei și mijloace a cărei proiecție sonoră este elocventă; este un adevărat clasic, o calitate care i-a câștigat mulți adepți alergici la vâltorile wagneriene ale sunetului, înstrăinându-i în același timp pe cei care așteptau mai mult de la o operă muzicală constituită într-o geometrie perfectă a configurațiilor tematice".

Cu această partitură plină de energie, dar și de o gingașă emoție reținută, în care elementele spirituale sunt turnate într-o arhitectură statuară, Brahms își dezvăluie înclinația sa specifică spre melancolie în contemplarea resemnată și senină a naturii.

Vikram Sedona

Vikram Francesco Sedona
s-a născut în Italia, la Treviso, în anul 2000, și și-a început studiile de vioară la vârsta de șase ani cu Selina Cremese, continuându-și formarea la Conservatorul Benedetto Marcello din Veneția cu profesorul Bruna Barutti. Din 2016 a studiat cu violonista Silvia Marcovici la Universitatea de Muzică și Arte Spectacolului din Graz, Austria. Vikram a câștigat numeroase competiții internaționale, printre care Andrea Postacchini (2017), George Enescu (2018), ValsesiaMusica (2019) și Vittorio Veneto și a primit, de asemenea, Mențiunea de Onoare ca finalist al Concursului Internațional de Vioară Elmar Oliveira 2020. Printre angajamentele sale, se numără concerte în cadrul unor Festivaluri de prestigiu, cum ar fi Festivalul Radio France Montpellier Occitanie și Festivalul George Enescu.

Vlad Vizireanu

Caracterizat drept un dirijor cu "gesturi ample, claritate, precizie și pasiune pură", Vlad Vizireanu continuă să lase o impresie dinamică și expresivă în lumea muzicii ca dirijor internațional și profesor. Cu o prezență regulată în circuitul competițional, Vizireanu a atras atenția internațională odată cu obținerea premiului al doilea la Concursul de Dirijori Cadaqués, în 2013, la un concert televizat din Sala Auditori (Barcelona). Ulterior, și-a făcut debutul cu Orchestra Simfonică din Londra la Sala Barbican, unde a fost finalist la Competiția Donatella Flick din 2016. În 2018, a fost invitat la Competiția Malko, alături de Orchestra Simfonică Națională Daneză, iar la Concursul de Dirijori Mahler a fost unul din cei 14 dirijori invitați din cei 400 care au aplicat global, alături de Simfonia Bamberg.

Câștigător recent al competițiilor Only Stage și Hans von Bülow din 2021, are programate mai multe debuturi, precum la Orchestra di Milano La Verdi, la Orpheus Academy Orchestra (Festivalul de Muzică de la Oregon), la Orchestra della Magna Grecia, la Opera de Stat din Varna, la Orchestra Simfonică MAV din Budapesta, la Filarmonica din Brașov și la Orchestra Filarmonică Campana. Alte orchestre pe care le-a dirijat includ Tonhalle-Orchester, Lucerne Festival Strings, Simfonia New World și Simfonia Școlii de Muzică din Manhattan, dar și Filarmonica din Los Angeles, Filarmonica Naples și Orchestra Sarasota. Performanțe recente și viitoare includ colaborări cu Orchestra Națiională din Lille, cu Orchestra Română de Radio de Cameră, cu Filarmonica Moldova din Iași, cu Filarmonica din Sibiu, cu Filarmonica din Ploiești și cu Filarmonica din Târgu Mureș. A fost invitat să dirijeze la Festivalul Gstaad, la Festivalul Castleton și la Festivalul de Muzică Chautauqua.

În toamna lui 2013, a fost invitat pentru un debut la Festivalul George Enescu din București, unde a dirijat un concert cu membri ai Simfoniei din Pittsburgh și ai Cameratei Regale. A dirijat Camerata Regală din nou o dată cu ediția din 2015 a aceluiași festival, alături de solista Rebekka Hartmann. De atunci, a fost invitat din nou la Festivalul George Enescu în 2019, alături de Orchestra Națională din Lille.

A studiat cu David Zinman la Tonhalle Orchestra Masterclass (2016), cu Kurt Masur la Seminarul de Dirijat al Școlii de Muzică din Manhattan (2015) și a fost ales pentru 2 ani consecutivi unul din cei șapte dirijori din întreaga lume pentru a studia cu Bernard Haitink, la edițiile din 2013 și 2014 a Festivalului de Paște Lucerne. Vizireanu a fost unul dintre studenții târzii ai lui Lorin Maazel, sub umbrela Festivalului Castleton din 2014. De asemenea, a primit prestigioasa Chautauqua Conducting Fellowship (2013) în New York, unde l-a asistat pe Timothy Muffit. Printre mentorii săi se numără și Michael Tilson Thomas (2014, New World Symphony Masterclass), NeemeJärvi (2016, Festivalul de Muzică Gstaad), Franz Welster-Möst (2010, IU Cleveland Orchestra Residency Masterclass) și James De Priest (2011, ASU Conducting Masterclass).

Un avocat vocal al muzicii contemporane, Vizireanu este fondatorul și directorul executiv al Festivalului de Muzică Nouă Impulse (INMF), care atrage la un loc compozitori tineri și instrumentaliști dornici să studieze și să interpreteze compoziții noi. Pe lângă numărul impresionant de premiere mondiale ale INMF, Vizireanu a prezentat lucrări noi alături de Castleton Festival Orchestra, Simfonia Cadaqués și de Ansamblul de Muzică Nouă Hebrides. Unele din compozițiile noi, care au fost recent înregistrate, cuprind Light Show de Max Grafe, Scherzo for Orchestra de Joshua Groffman și Concerto for Two Percussionists de Evelyne Davis. Este responsabil pentru mai multe lucrări ale compozitorului Michael Glenn Williams din Los Angeles și a dirijat premiere mondiale cu Ansamblul Pro Arte din Arizona și Filarmonica din Sibiu.

Vizireanu și-a făcut debutul în operă în 2013, alături de Opera Universității de Stat din Arizona și Die Fledermaus. A fost dirijor secund pentru Lorin Maazel și Timothy Muffitt, cu producțiile Les Dialogues de Carmelites, Madam Butterfly și Don Giovanni.

Vizireanu a fost recent numit dirijor invitat principal la Filarmonica din Ploiești. A fost director muzical la Simfonia Knox Galesburg din Illinois și la Simfonia North Shore din New York. Anterior, a fost dirijor asistent pentru Filarmonica Thousand Oaks și dirijor pentru New West Symphony'sHarmony Project, care a avut ca scop încurajarea tinerilor în a crea o formă continuă de atașare pentru muzică prin educație și experiențe muzicale inedite. A fost director artistic al Enescu & The Americas, o organizație menită să asigure schimbul de cultură între România și S.U.A., cu ajutorul muzicii marelui compozitor român, George Enescu.

Biletele, în valoare de 30 lei (întreg), 20 lei (pensionari), 10 lei (elevi/studenți) sunt disponibile la casa de bilete a Filarmonicii și online, aici: https://filarmonicaploiesti.ro/concert/concert-simfonic-13-octombrie-2022/

Biletele virtuale, pentru vizionarea on-line a evenimentului, sunt disponibile aici: https://virtualconcerthall.ro/produs/bilet-virtual-transmisie-live-concert-simfonic-13-octombrie-2022/