Arhivă : Agenda de concert Înapoi

Stagiunea Nr. 74 - vineri, 6 noiembrie 2020, ora 19.00 - Orchestra Simfonică a Filarmonicii 'Oltenia'

Publicat: marți, 3 Noiembrie 2020 , ora 14.54


Concert online - Beethoven/Mozart

Dirijor - Eduard Dabrowski

Solist - Cătălin Oprițoiu, flaut

În program: Ludwig van Beethoven: Uvertura "Coriolan", op. 62, Wolfgang Amadeus Mozart: Concertul nr. 1 în Sol major pentru flaut și orchestră, K. 313, Ludwig van Beethoven: Simfonia nr. 2 în Re major, op. 36

Muzica lui Beethoven continuă să insufle speranță și noblețe în acest an dificil pentru întreaga omenire. Uvertura "Coriolan" și "Simfonia nr. 2" sunt cele două lucrări ale titanului de la Bonn, dirijate de tânărul muzician EDUARD DABROWSKI, vineri, 6 noiembrie, ora 19, de la pupitrul Orchestrei Simfonice a Filarmonicii "Oltenia" Craiova.

Forța și energia genialului compozitor german sunt completate de grația și rafinamentul altui geniu al muzicii clasice, care a lăsat în urmă multe mistere. "Concertul nr. 1 pentru flaut" de Mozart va fi interpretat de apreciatul artist CĂTĂLIN OPRIȚOIU, multiplu laureat al Concursului Internațional "Constantin Silvestri" și al altor competiții de profil. Concertul va fi difuzat ÎN PREMIERĂ vineri, 6 noiembrie, începând cu ora 19:00, și va putea fi urmărit, accesând link-ul de mai jos:

http://bit.do/canalyoutubefilarmonicaoltenia


EDUARD DABROWSKI - talent, intuiție muzicală și har

Eduard Dabrowski este un tânăr compozitor și dirijor român născut în Brașov, Transilvania. Este recunoscut în special pentru muzica filmelor-documentar Sw!m și Banatul Montan, filme a căror coloană sonoră se află disponibilă la nivel mondial pe toate platformele muzicale de pe toate cele șapte continente. Pe lângă acestea, are sub semnătură și muzică pentru diferite reclame, trailere sau chiar muzică destinată scenelor de concert. Muzica sa a fost cântată de Orchestra Națională a Operei din Kiev, Orchestra Filarmonicii "Oltenia" Craiova și Orchestra Teatrului Național de Operă și Balet din Constanța. Este, de asemenea, câștigătorul Concursului de Compoziție "Sabin Pautza", ediția 2019. În ceea ce privește lumea dirijatului, Eduard este, din anul 2018, dirijorul permanent al orchestrei KamerArt, orchestră formată din elevi și studenți, cu care a ajuns să concerteze pe scena Ateneului Român. De asemenea, a dirijat orchestrele filarmonicilor din Craiova și Ploiești, cât și Orchestra Teatrului Național de Operă și Balet din Constanța. Eduard este și câștigătorul Concursului de Dirijat "Ionel Perlea", ediția 2017. Nefiind încă absolvent al Universității Naționale de Muzică din București, Eduard a reușit totuși să aibă o activitate însemnată în lumea muzicală românească, studiind cu profesori de seamă ce spuneau despre el următoarele:"Eduard s-a dovedit a fi un element cert pentru viitorul muzicii românești" - Cristian Mandeal; "Muzica lui Eduard are un potențial creativ deosebit, lucrările sale fiind scrise cu talent, intuiție muzicală și har" - Dan Dediu.




CĂTĂLIN OPRIȚOIU - artist cu un bogat palmares

Cătălin Oprițoiu și-a început lecțiile de flaut la vârsta de șase ani, sub îndrumarea tatălui său, profesorul Virgil Oprițoiu. Este apoi elev al Liceului de Muzică "Dinu Lipatti" și urmează cursurile Universității Naționale de Muzică București la clasa prof. Ioan Cațianis, completându-și licența cu studiile de master la clasa prof. Virgil Frâncu. În paralel, participă la mai multe cursuri de perfecționare artistică organizate în România și Germania cu profesorii Demetrius Popp, Aurèle Nicolet, Philippe Boucly, Irena Grafenauer. În anul 2009, obține titlul de doctor în muzică (cu calificativul Magna cum Laudae) pentru teza "Aspecte stilistice și interpretative în unele creații pentru flaut din muzica românească în a doua jumătate a secolului XX. Intepretarea - act creator". Cătălin Oprițoiu are un palmares bogat: este multiplu Laureat al Concursului Internațional "Constantin Silvestri", România (1990-1993); obține Premiul I la Concursul Național de Interpretare, dar și la Concursul Internațional de Flaut, Timișoara, iar în anul 2007 câștigă locul întâi la Concursul Internațional de Flaut din Volos, Grecia. În 2004, activează ca solo-flautist al Orchestrei Simfonice din Seul (Coreea de Sud), în 2005 absolvă cursul de măiestrie artistică pentru soliști (Master de solist) în cadrul Universității Superioare de Muzică din München (Germania). În același an, înființează orchestra "Camerata Classica" și activează ca solist permanent al acesteia, având colaborări în emisiuni radio și de televiziune. În perioada 1998-2011, Cătălin Oprițoiu a fost prim-flautist al orchestrei filarmonice "George Enescu", în prezent, fiind solist al Orchestrei Simfonice București. Dedicat în egală măsură și activității didactice, Cătălin Oprițoiu este Lector univ. dr. la catedra de flaut a Universității Naționale de Muzică București.


Beethoven și Mozart - două genii ale clasicismului vienez

Uvertura Coriolan, op. 62 datează din 1807; realizarea acesteia nu a fost inspirată de tragedia omonimă a lui Shakespeare, ci se datorează în mare măsură respectului și prieteniei pe care Beethoven le nutrea față de scriitorul vienez Heinrich Joseph Collin. Impresionat de subiectul nobil al uneia dintre piesele sale, compozitorul i-a dedicat uvertura în semn de omagiu.

Pentru Beethoven, anul 1802 - când a compus Simfonia nr. 2-, a însemnat începutul unei perioade prolifice fără precedent.. "Trăiesc cufundat pe deplin în partiturile mele, și, cu fiecare lucrare abia terminată, o alta este deja începută; în felul în care compun acum, adesea mă surprind lucrând la trei, patru lucruri deodată", scria el unui prieten.După cum menționa Hector Berlioz, "în această simfonie totul este nobil, plin de vitalitate, semeț; introducerea (Adagio molto) este o capodoperă."

În luna decembrie 1777, un căpitan olandez, Ferdinand de Jean, i-a scris lui Mozart solicitându-i câteva piese destinate instrumentului său preferat - flautul. El precizează posibilitățile sale, spunând că nu dorește lucrări "nici lungi, nici dificile". Aflat la Mannheim în acea perioadă, Mozart a demarat rapid travaliul componistic, scriind două concerte și trei cvartete cu flaut, deși instrumentul de suflat nu îl atrăgea în mod deosebit. Concertul nr. 1 în Sol major, K. 313 are, pe lângă o consistentă parte solistică, și o distribuție orchestrală echilibrată, utilizată rafinat.