Arhivă : Agenda de concert Înapoi
Înapoi în timp, cu muzica veche spaniolă
Povești cu farmec. Călătoria muzicală prin Spania medievală, renascentistă sau barocă nu putea fi făcută fără ajutorul unor muzicieni profesioniști, dedicați studiului muzicii vechi, așa încât pregătiți-vă să-i aveți drept călăuze pe unii dintre cei mai respectați artiști ai genului!
Ansamblul Barozda (care a înființat Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc) va da glas, cu ajutorul vocilor, a fidulei, percuției, lăutei sau oud-ului, unor adevărate nestemate ale muzicii medievale create pe teritoriul Spaniei: cântecele de cinstire a Fecioarei Maria din culegerile „Cantigas de Santa Maria” (sec. XIII) și „Llibre Vermell de Montserrat” (sec. XIV), două dintre cele mai mari și populare culegeri de cântece. Tot ei vor aduce la viață cele 10 cântece păstrate dintr-un alt manuscris medieval important, „Llibre Vermell de Montserrat”, care datează din jurul anului 1399, și care stă mărturie existenței unui cult adorat de credincioșii vremii: Cultul Fecioarei Maria.
Cum arăta viața cotidiană a secolului al XIV-lea și care erau scenele cel mai adesea redate în cântece,veți descoperi grație proiectului „Viața cotidiană în muzica secolului al XIV-lea”, al celor de la Modo Antiquo (Italia). Cântece despre viața de zi cu zi a oamenilor simpli, cu femei care merg la fântână, cu fete culegând flori, cu câini care latră și miei care behăie, vă vor aminti de trăinicia unor obiceiuri frumoase.
Ritmuri diverse. Un bun pretext de a călători în epoci de demult este și concertul „Canciones”, al celor de la Il Cigno (Germania), care vă vor face cunoscute preferințele muzicale ale nobililor de la curțile spaniole din a doua jumătate a secolului al XV-lea, modul în care s-au influențat marile stiluri muzicale (influențe dictate în parte și de orientările politice și de situația războaielor purtate la acea vreme) sau genuri muzicale precum chanson-urile burgund-franceze ale lui Guillaume Dufay, Johannes Ockeghem, Antoine Busnois, cancion-ul, villancico-ul spaniol și strambotto-ul sicilian.
Și cei de la Capella de Ministrers (Spania) vă vor familiariza cu muzica de secol al XV-lea, mai cu seamă melodii care puteau fi ascultate la curtea regală din Aragonia, cântece și melodii de dans franco-flamande și italiene, melodii compuse de nume importante precum Ausias March (aflat, la vremea aceea, în slujba regelui Alfonso al V-lea al Aragoniei).
Muzica renascentistă spaniolă, care și-a avut epoca de aur în timpul domniei regelui Ferdinand al II-lea de Aragon (1479–1516) și a reginei Isabela I de Castilia (1451–1504), a trecut testul timpului, în mare parte, grație cronicilor și manuscriselor, cum este „Canconiero de Palacio”, una dintre cele mai importante surse ale muzicii vocale din perioada Renașterii spaniole, ce cuprinde mai multe genuri muzicale, în majoritate laice.
Ansamblul românesc Carmina Renascentia va reda, prin concertul „Muzica Secolului de Aur al Spaniei din culegerea Cancionero de Palacio”, atmosfera tulburătoare a acestor cântece cu teme extrem de variate (romantic, religios, festiv, cavaleresc, satiric, pastoral, burlesc, politic, istoric), din care se detașează genuri muzicale polifonice precum canción, romance și villancico.
Cu muzicienii de la Trionfale (care vor susține concertul „Muzică spaniolă europeană și sud-americană din secolele XVII și XVIII”) veți asculta ritmuri ale muzicii spaniole europene și sud-americane din acele epoci precum tiento, batalla, passacaglia, canario, fandango, ce capătă un farmec deosebit datorită vocilor speciale și a instrumentelor cu corzi ciupite (harpa, vihula, lăuta etc.) și a celor cu arcuș (viola da gamba).
Francezii de la Les Paladins vă vor purta într-o călătorie spirituală cu ajutorul muzicii și dansului spaniol, din secolul al XVII-lea și până în zilele noastre.
Aceștia vă vor povesti, printr-un proiect de muzică și dans intitulat „Viva España”, despre ce a însemnat Reconquista în istoria Spaniei, despre felul în care au influențat maurii și evreii muzica spaniolă sau cât de fină este granița dintre arta populară și cea cultă. Veți descoperi în spectacolul lor ritmuri de jácara, canario (punctate prin bătăi pe masă), folia, chaconne, zapateado și españoleta.
Dramatism. Barocul în muzică a fost reprezentat în mod spectaculos în țările unor compozitori precum Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel, Antonio Vivaldi, Claudio Monteverdi sau Henry Purcell, în Spania acelei epoci remarcându-se, în schimb, puțini compozitori (cum sunt, spre exemplu, cei de origine italiană, Domenico Scarlatti și Luigi Boccherini).
Ansamblul unguresc Capella Esterházy vă provoacă însă la o incursiune în muzica reprezentată de generația premergătoare vestiților Scarlatti și Boccherini, printr-un program impresionant („Las Amazonas de España – Amazoane spaniole”), ce cuprinde lucrări ale compozitorului spaniol Diego Ortiz (autor, printre altele, al primului manual ilustrat de instrumente cu corzi) și ale compozitorului și violonistului italian Giacomo Facco, unul dintre cei mai apreciați compozitori ai epocii.
Nu putea lipsi dintr-un program cu muzică barocă oratoriul „Patimile după Matei”, de Johann Sebastian Bach, o lucrare monumentală și una dintre cele mai reprezentative ale genului, ce va căpăta noi dimensiuni în interpretarea Orchestrei Baroce a Festivalului și a Corului Festivalului.
Și veți putea rămâne în atmosfera epocii baroce alături de Angela Șindeli care vă va povesti, în cadrul prelegerii „Zarzuela barocă – vocalitate, dramatism și senzualitate”, despre zarzuela, acel gen spaniol liric-dramatic ce alternează între scene vorbite și cântate și care este puternic încărcat de dramatism, umor, intrigi, arii de bravură, personaje desprinse din viața de zi cu zi.