Arhivă : Agenda de concert
Înapoi
Orchestra Română de Tineret sub bagheta lui Cristian Măcelaru în 'Patimile după Matei' de Bach

Pe scenă se vor afla peste 120 de muzicieni!
Evenimentul este al doilea de acest tip propus de Cristian Măcelaru și Orchestra Română de Tineret după concertul din decembrie 2016 cu impresionantul oratoriu Messiah de Georg Friedrich Haendel. Patimile după Matei de J. S. Bach reprezintă însă cea mai mare provocare de acest tip pentru Orchestra Română de Tineret.
În primii ani ai cantoratului de la Leipzig, Bach a compus cu precădere cantate religioase, dar și Oratoriul de Paști și Magnificat. Această perioadă a fost încununată de Patimile după Matei, interpretate în primă audiție în 1729, în Vinerea Mare.Din cele 4 Patimi scrise de J.S. Bach care au ajuns până în zilele noastre, Patimile după Ioan și Patimile după Matei, datate în 1723, respectiv în 1729 rămân cele mai cunoscute. Acestea pot fi asemănate cu niște cantate de mari dimensiuni, în care recitativul ocupă un loc foarte important, la baza intrigii stând textul Evangheliei. În aceste veritabile drame sacre, Bach se arată a fi un extraordinar om de teatru. Patimile după Matei, pe un libret de Picander, apelează (în original) la cel mai mare număr de interpreți pe care i-a utilizat Bach vreodată: două coruri (și cor de copii), două orchestre, două orgi care își răspund dintr-o parte în cealaltă a bisericii, soliști vocali și instrumentali. Și una și cealaltă îmbină și opun discursul dramatic cu intervenții (alături de evanghelist) ale anumitor personaje (Pilat, Petru, Iuda) și ale corului (mulțimea, apostolii), cu meditația lirică și individuală (arioso, arii) și, în sfârșit, cu rugăciunea (coralul). Cu cele 78 de numere ale sale, grupate într-o arhitectură fără fisură, sinteză unică de fericire și tristețe, răspândind tandrețe și dragoste, Patimile după Matei reprezintă cea mai înaltă culme a creațiilor bachiene pentru biserica protestantă și una dintre cele mai înalte culmi ale muzicii religioase a tuturor timpurilor.
Concert organizat de Filarmonica 'George Enescu' din București în colaborare cu Centrul Național de Artă 'Tinerimea Română' în contextul manifestărilor Anului Centenar.
Parteneri : Radio România, Lanto Communication, Fundația 'Prietenii Muzicii - Serafim Antropov', Bucharest Mercure City Center
Parteneri media: Radio România Cultural, Radio România Muzical, Q Magazine, România TV, Observator Cultural, Liternet, Mediatrust, Miscareaderezistenta.ro.
Pentru informații detaliate legate de activitatea Centrului Național de Artă 'Tinerimea Română' și de Orchestra Română de Tineret puteți accesa www.tinerimearomana.ro.
Concertul va fi înregistrat de Radio România Muzical și difuzat sâmbătă, 7 aprilie, de la ora 19.00, în Sâmbăta Paștelui Ortodox.
BIOGRAFII
Orchestra Română de Tineret
Orchestra Română de Tineret s-a format în anul 2008 la inițiativa violoncelistului Marin Cazacu, ca un program artistic și educațional sprijinit de Fundația 'Prietenii Muzicii - Serafim Antropov'. Acest proiect reunește cei mai buni tineri muzicieni din România pentru o experiență artistică unică care are ca scop atingerea unui înalt nivel de performanță. Orchestra Română de Tineret este considerată cea mai bună orchestră din țară din ultimii ani, care s-a remarcat în scurt timp și pe plan muzical internațional, apreciată de criticii europeni ca fiind un ansamblu de top din lume.
De la început, Cristian Mandeal s-a preocupat de formarea ansamblului. Sub conducerea sa artistică, orchestra a devenit o poveste de succes din lumea muzicală românească. Prin perfomanța de a transforma fiecare concert într-un eveniment memorabil, dăruiește astfel țării o orchestră de nivel internațional care impune un standard prin excelență.
În prezent, proiectul 'Orchestra Română de Tineret - spirit enescian și tradiție europeană' implică diverse activități de dezvoltare creativă. Scopul programului este de a oferi posibilitatea de formare a muzicienilor în orchestră, de a asimila un bogat repertoriu prin participarea la masterclass-uri, și cel mai important, de a cultiva plăcerea cântatului în ansamblu alături de dirijori și soliști de renume internațional precum: Bogdan Băcanu, Sarah Chang, Amanda Forsyth, David Garrett, Stefan Geiger, Andrei Ioniță, Kristjan Jarvi, Roman Kim, Elizabeth Leonskaja, Ivan Ludlow, Plamena Mangova, Valentina Naforniță, Olga Pasichnyk, Wave Quartet, Peter Sadlo, Olga Scheps, Emmanuel Sejourne, Aleksey Semenenko și Pinchas Zukerman.
Rezultatul - o orchestră unică, aclamată la concertele cu sala plină de la Ateneul Român, Sala Radio, Festivalul Internațional 'George Enescu' și pe scene intenaționale precum: l'Auditorium Parco della Musica din Roma, Festivalul Mahler de la Toblach - Italia, 'March Music Day' de la Ruse, Festivalul Orchestrelor de Tineret de la Milano, Festivalul de la Ravello, Konzerthaus Berlin și Filarmonica din Berlin.
Din noiembrie 2011 ansamblul este membru al Federației Europene a Orchestrelor Naționale de Tineret - EFNYO. În cadrul acestui organism internațional Orchestra Română de Tineret este participant activ al programului MusiXchange, menit să asigure o cât mai bună circulație a celor mai valoroși tineri muzicieni în cadrul programelor derulate de orchestrele de tineret din Europa.
CRISTIAN MĂCELARU
Cristian Măcelaru, laureat al Concursului de dirijat 'Georg Solti', ediția 2014, s-a impus pe scenele de concert de pretutindeni. A început studiul viorii la University of Miami și apoi a studiat la Rice University, absolvind clasa de vioară și pe cea de dirijat a profesorului Larry Rachleff. A fost cel mai tânăr concertmaistru la Miami Symphony Orchestra și a debutat la vârsta de 19 ani în calitate de solist la Carnegie Hall. A participat la cursurile de dirijat organizate la Tanglewood Music Center și Aspen Music Festival și s-a perfecționat sub îndrumarea unor maeștri precum David Zinman, Murry Sidlin, Rafael Fruhbeck de Burgos, Robert Spano, Oliver Knussen și Stefan Asbury. A deținut funcția de dirijor rezident la Rice University Sheperd School of Music, pe cea de director muzical la Campanile Orchestra și a fost asistentul dirijorului Larry Rachleff. A condus, de asemenea, Houston Youth Symphony, alături de care a conceput un program de muzică de cameră.
În calitate de Director artistic la Crisalis Music Project, Cristian Măcelaru a instituit concerte în care tineri muzicieni au avut ocazia să colaboreze cu artiști consacrați. Printre proiectele de succes ale acestor programe se numără versiunea coregrafică, semnată de Susana Collins, a lucrării Anotimpurile de Vivaldi-Piazzolla. În 2012 a obținut 'Sir Georg Solti Emerging Conductor Award' iar în 2014 a fost desemnat 'Solti Fellow'. La aniversarea centenarului Georg Solti, în 2012, dirijorul a debutat la Carnegie Hall într-un concert alături de Valery Gergiev. În 2010 a dirijat la Houston Grand Opera spectacolul Madama Butterfly și a condus Tanglewood Music Center Orchestra prezentând, în primă audiție, Turning Point de Colin Matthews în cadrul Tanglewood Contemporary Music Festival.
În 2012 a fost dirijorul care l-a înlocuit pe Pierre Boulez într-un concert cu Chicago Symphony Orchestra, fiind elogiat de presa de specialitate. În stagiunea 2013-2014 a fost invitat să dirijeze Gothenburg Symphony, Orchestra Radio București, Chicago Symphony Orchestra și concertul de deschidere al festivalului Caramoor cu Orchestra of St. Luck și solistul Joshua Bell. A participat, de asemenea, la festivalurile desfășurate la Vail, Mann Center, Chautauqua și Saratoga Springs.
Cristian Măcelaru deține funcția de dirijor rezident la Philadelphia Orchestra și pentru stagiunea 2014-2015 a avut pe agendă concerte cu Danish National Symphony Orchestra la Carnegie Hall și, cu același ansamblu, un turneu în Danemarca, Germania și SUA. A dirijat și concertele ce se înscriu în cadrul evenimentelor aniversare dedicate compozitorilor Carl Nielsen și Jean Sibelius, concerte în care a acompaniat violoniști de renume, precum Anne-Sophie Mutter și Ray Chen.
În aceeași stagiune a dirijat orchestrele simfonice din Toronto, Baltimore, Houston, St Louis, Seattle, Detroit, Milwakee și Indianapolis, iar în Europa a condus Halle Orchestra, Bournemouth Symphony și Hague Residentie Orkest din Olanda. Recent, Cristian Măcelaru a fost numit director muzical și dirijor al Festivalului Cabrillo. În iunie 2017, Cristian Măcelaru a fost invitat al prestigioaselor Royal Concertgebouw Orchestra din Amsterdam și Berliner Philharmoniker.