Arhivă : Agenda de concert Înapoi

Raluca Enea - concert de clavecin la București

Publicat: marți, 11 Noiembrie 2014 , ora 8.39
Raluca Enea, directorul artistic al Festivalului de Muzică Veche București, ajuns la a IX-a ediție, este printre multe altele, o clavecinistă recunoscută în țară și în străinătate, cu concerte susținute în România, Germania, Israel, Norvegia și Ungaria. Dincolo de dragostea ei față de "instrumentul nobililor", Raluca este artist liric al Filarmonicii "George Enescu" din București, cadru didactic asociat și doctorand al Universității Naționale de Muzică, coordonator administrativ al Taberei Medievale pentru Copii, dar și al unor proiectele educative și de formare în domeniul muzicii vechi susținute de Asociația Antiqva și a pus recent bazele primei Școli de Muzică Veche din România, unde oferă cursuri de clavecin.


Artistă polivalentă și proactivă

În cadrul acestei ediții a Festivalului de Muzică Veche, Raluca Enea va avea un recital cu un program inedit, "Rameau - 250", ales din creația de clavecin a muzicianului regelul Soare, Jean-Philippe Rameau, și susținut joi, 13 noiembrie la Biserica Anglicană, de la ora 19:00. Repertoriul spectacolului cuprinde, în principal, selecțiuni din colecțiile "Pièces de Clavecin" (1724) și ediția pentru clavecin a operei "Les Indes Galantes" (1735).

Deși este un virtuoz al clavecinului care concertează frecvent în București sau la manifestările de profil din țară și din străinătate, Raluca Enea susține că nu se poate trăi din muzică veche, cu public cult și diferit de cel al muzicii clasice. Din acest motiv, își asumă atâtea proiecte și activități conexe, de la predare și organizare de concerte, până la festivaluri, cursuri, tabere pentru copii. Mai mult, are și un serviciu de bază, ca artist liric în Corul Filarmonicii la Ateneu.

Cel mai recent proiect al său, Școala de Muzică Veche va oferi copiilor posibilitatea de a cunoaște muzica veche sub toate aspectele și pot studia clavecin, vioară barocă, flaut traversier, flaut drept și viola da gamba. În afară de cursurile predate de profesori cu specializări în străinătate, școala va oferi copiilor instrumente pentru studiul individual, posibilitatea de a concerta într-un cadru adecvat și o formare artistică în sensul deplin al cuvântului.


O pereche de mâini prea mici pentru a studia pian, o lume prea mică pentru a studia clavecin

De la vârsta de 4 ani, Raluca Enea a început cursurile de pian ale Școlii Populare de Arte, unde, prin clasa a IV-a, profesoara și-a dat seama că nu va putea cânta la pian, din cauză ca avea mâinile prea mici, și i-asugerat clavecinul. Ajunsă la București la Universitatea Națională de Muzică, a studiat pedagogie muzicală și clavecin sub îndrumarea profesoarei Ogneanca Lefterescu.

"Pe vremea lui Ludovic, claveciniștii erau "nobles hommes", iar suflătorii erau "joueurs d'instruments", așadar, claveciniștii trebuie să fie mândri pentru că sunt nobili. Mie îmi place să zic "clavecinul - instrumentul nobililor". Clavecinele și instrumentele din acea epocă în general, erau minuțios ornamentate, la fel era și muzica, și vestimentația, și arta plastică și arhitectura sau celelalte arte, iar această ornamentare cerea un anumit nivel de educație și știință a bunului gust și al rafinamentului. Clavecinul este sinonim cu muzica veche, în special în Barocul târziu. Pentru că atât ansamblurile camerale, cât și cele orchestrale aveau întotdeauna în componență unul sau chiar două clavecine (de ce nu și trei sau patru, ca în cazul lui Bach?), iar la operă nu exista nimic fără clavecin", povestește artista.

Începând din 1999, Raluca Enea a fost invitată în diverse ansambluri vocal-instrumentale cu care a susținut recitaluri în București sau în țară. După studiile finalizate în România, a început specializărilor în străinătate, studiind clavecinul și muzica de cameră alături de profesori renumiți din Germania, Olanda, Belgia și SUA.

Din 2005 și-a continuat studiile de clavecin și muzică veche în Germania, sub îndrumarea profesorilor Harald Hoeren, Glen Wilson și Ketil Haugsand. A urmat apoi cursuri de perfecționare susținute de Menno van Delft (Olanda), Frédérick Haas (Belgia), Malcolm Bilson (SUA), cursurile Academiei din Sablé, sub îndrumareaprofesorilor Françoise Lengellé și Howard Crook (clavecinși canto baroc) șicursuri de muzică de cameră cu Jan de Winne, Marcel Ponseele și HervéDouchy (Belgia).