Arhivă : Se întâmplă la Radio România Înapoi
Premieră absolută: 'Saloanele gotice', scenariu de Pușa Roth după romanul lui August Strindberg
În curând, Teatrul Național Radiofonic va difuza în premieră absolută spectacolul de teatru serial Saloanele gotice, la Radio România Cultural, în perioada 9-20 octombrie 2017, de la ora 22:30. După ce în 2016, TNR a realizat superproducția de succes Salonul roșu, în dramatizarea Pușei Roth, regia: Vasile Manta, vă propunem să ascultați acum continuarea, după 25 de ani, a romanului de tinerețe, care îl lansa în 1879 pe August Strindberg (Röda rummet - Salonul roșu, considerat primul roman suedez modern).
Publicat în 1904, Saloanele gotice (Götiska rummen) este o carte vizionară în care, pe fondul ideilor care dominau sfârșitul veacului al XIX-lea, Strindberg intuiește principalele frământări și chiar evoluția socială și politică a secolului al XX-lea. Cu o narațiune plasată în pragul noului veac, acest roman, cu accentuată tentă eseistică, s-a impus nu numai ca o analiză complexă și exactă a epocii sale, ci și, grație spiritului anticipativ al scriitorului suedez, cu răsfrângeri de o surprinzătoare actualitate. Dacă Salonul roșu păruse într-o măsură și un denunț social, care crease un șoc de proporții în epocă, Saloanele gotice este, după cum s-a spus, un roman vizionar despre secolul care se năștea, prefigurând evenimente, transfomări social-politice și idei care aveau să prindă contur și să devină, de altfel, trăsături definitorii ale veacului al XX-lea. Ultima parte a romanului, substanțial transpusă - din proza cu puțin dialog a lui Strindberg - în limbaj teatral, se petrece în noaptea de Anul Nou care marchează trecerea în secolul XX.
Saloanele gotice este și o saga a familiei Borg, care poate fi familia autorului, dar și oricare altă familie suedeză sau europeană. Pentru a da contur dramatic, Pușa Roth recreează o serie de personaje doar schițate în roman și care devin astfel actori memorabili, întrupând bogăția de idei și caractere din romanul scriitorului suedez. Strindberg are talentul de a surprinde mai multe medii sociale dintr-o singură privire, cu ochi sigur și de a pune sub lupă un întreg mecanism sufocant, de a lansa cu atât curaj imaginea ipocriziei, a superficialității, a corupției, neținând seamă de prea multele constrângeri dintr-o societate conservatoare, care știa foarte bine să-și ascundă eșecurile și să-și mascheze propria disoluție. De fapt chiar disoluția socială, la acel sfârșit de secol, este miezul analizei complexe pe care o întreprinde scriitorul suedez.
Cele 10 episoade ale serialului, superproducție a Teatrului Național Radiofonic, sunt de fapt 10 piese scurte cu subiecte distincte, cu o logică teatrală pe deplin convingătoare, într-o montare plină de expresivitate, care se distinge prin stil, atmosferă și creații actoricești memorabile.