Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Grădinile sonore ale Festivalului 'Meridian'

Publicat: marți, 12 Noiembrie 2019 , ora 12.35

La nici două luni după călătoria în muzica secolului XXI pe care ne-a propus-o ediția din acest an a Festivalului Internațional "George Enescu", universul muzicii contemporane și-a redeschis porțile. În săptămâna ce tocmai se încheie, Festivalul Internațional "Meridian", ajuns la cea de-a XV-a ediție, ne oferă prilejul de a călători în lumi inedite, reunite în spații culturale binecunoscute publicului meloman, dar în același timp învăluite într-o umbră de mister pe care numai grădinile secrete, fie acestea muzicale, o pot sugera.

Seria de evenimente a debutat la București, în data de 3 noiembrie, într-o manieră mai puțin obișnuită, și anume cu un simpozion de muzicologie, o "grădină a cuvintelor", pe aleile căreia am fost invitați să pășim, având drept însoțitori muzicologi, compozitori, profesori și tineri studenți ai Universității Naționale de Muzică din capitală. Această primă destinație nu a reprezentat decât o deschidere a unui drum ce se anunța sinuos și plin de momente originale, sugerate prin intersectarea a numeroase alte universuri. Rând pe rând, am descoperit grădini sălbatice, ritualice, de tip italian sau clasic, grădini aducătoare de plăcere sau chiar jungle aflate sub stăpânirea muzicii electronice. Toate acestea s-au dezvăluit ca piese ale unui puzzle sonor derivat din fuziunea dintre trecut și prezent, dintre sunetul natural și cel procesat electronic, dintre muzică și poezie, vis și realitate.

Ancorarea prezentului muzical în trecutul omenirii s-a observat chiar din prima zi, care s-a încheiat cu un concert simfonic, dedicat împlinirii a 30 de ani de la Căderea Zidului Berlinului. Evenimentul, ieșit din sfera tradițională a unui festival cu specificitate camerală, a avut loc la Ateneul Român și a fost susținut de orchestra Filarmonicii Altenburg-Gera, sub bagheta lui Laurent Wagner. Am devenit astfel martorii unui dialog între occidentul și orientul european, ilustrat prin Simfonia I de Johannes Brahms și Concertul pentru violoncel și orchestră de Dan Dediu, lucrare prezentată în primă audiție românească, avându-l ca solist pe Mircea Marian. Grație imprevizibilității muzicii contemporane, am pătruns în universul tainic al unei "grădini fragede", în care zgomotul istoriei se întrepătrunde cu sonoritățile recviemului, în vreme ce muzica simfonică își află corespondențe în lumea filmului și a dansului popular.

În același timp, Festivalul Meridian s-a dezvăluit ca o punte între lumi, reunind lucrări mai vechi sau mai noi din creația unor compozitori contemporani aparținând unor spații diverse din punct de vedere al orientărilor cultural-muzicale. În acest context, recitalurile camerale din perioada 4-7 noiembrie, susținute deopotrivă de muzicieni români și străini, au propus un periplu sonor complex. S-au deschis astfel porțile unor noi grădini, în care cântecul tradițional armenesc se îndrepătrunde cu sonoritățile unor creații din Elveția și Israel, ce și-au aflat continuitatea în muzica italiană, japoneză, maghiară sau americană și s-au întregit cu ethosuri diverse provenite din creația muzicală românească.

Seria de eveniemente a prilejuit, de asemenea, momente de redescoperire a valorilor, recitalul susținut în 4 noiembrie de ansamblul Archeus amintindu-ne, chiar și pentru puțină vreme petrecută într-o "grădină labirint", că muzica românească a ultimelor decenii a fost marcată de personalități importante, precum Ștefan Niculescu, Liviu Dănceanu și George Balint. Acest mesaj a fost continuat și în "grădina de tip clasic", în care Horia Maxim și Diana Moș au interpretat, în 7 noiembrie, creații pentru pian și vioară solo de Dinu Lipatti, dar și de Ansamblul SonoMania, care ne invită în data de 9 noiembrie într-o "grădină a ecourilor", ilustrată sonor prin variațiuni contemporane inspirate din universul Preludiului la unison de George Enescu.

Nu au lipsit nici călătoriile sonore într-o "grădină a cântecelor", în care Bianca și Remus Manoleanu au intrepretat în 8 noiembrie creații pentru voce și pian, inspirate deopotrivă din sfera poeziei românești și străine. Ideea de regăsire a sinelui prin prisma muzicii a ocupat, la rândul său, un loc privilegiat, prima zi a festivalului propunând un periplu într-o "grădină a ritualurilor", unde am fost însoțiți de sunetele trombonului și percuției reunite într-un recital susținut de ansamblul Game. În aceeași ambianță, seara de 8 noiembrie a prilejuit o plimbare în "grădina zen" - un univers misterios în care muzica permite regăsirea calmului și a liniștii interioare prin întrepătrunderea cu dansul ritualic și momentele de meditație.

Toate aceste evenimente au fost găzduite de Universitatea Națională de Muzică, Aula Palatului Cantacuzino și Casa Artelor "Dinu Lipatti" din capitală, cărora li s-au adăugat, pentru prima dată, spații din Arad, Timișoara, Cluj-Napoca și Sibiu. Astfel, timp de o săptămână, am redescoperit universul mereu imprevizibil al muzicii contemporane, în care vocea umană, dar și cea instrumentală, a pianului, viorii, cornului, flautului și percuției capătă dimensiuni neobișnuite, fiind completate de vibrațiile pline de mister ale muzicii electronice. Din acest punct de vedere, poate nu este deloc întâmplătoare includerea în programul festivalului Meridian a proiectului "Natural Born Rebels", destinație finală a acestei ample călătorii și dimensiune a unei grădini sălbatice pe care Irinel Anghel și Aleksander Gabrys ne invită să o descoperim în seara de 10 noiembrie.

Ana-Maria Cazacu