Arhivă : Cronici Înapoi

Festivalul Internațional 'Ioan Dimitrie Chirescu' de la Cernavodă, la a 37-a ediție!

Publicat: marți, 27 Noiembrie 2018 , ora 12.42

Armonia muzicii dar și măestria interpretativă au cucerit orașul Cernavodă, devenit pentru două zile, 24 și 25 noiembrie 2018, o Capitală a cântului coral. Concertele de care s-a bucurat publicul cernovodean deosebit de numeros s-au desfășurat, de această dată, sub semnul emoției prilejuite de aniversarea celor 100 de ani de la Marea Unire.

Spațiile de concert în care au evoluat cele 13 formații corale invitate - Casa de Cultură "I.D. Chirescu" și Biserica "Sfinții Împărați Constantin și Elena" - au fost oferite cu generozitate de organizatorii acestei ediții de suflet; o să menționez desigur Primăria Orașului Cernavodă reprezentată prin d-l primar Liviu Cristian Negoiță, Consiliul Local, iar din partea Casei de Cultură "I.D. Chirescu", pe scena căreia s-a desfășurat secțiunea laică a Festivalului, d-na Director Sorina Popa, o prezență discretă și rafinată care a garantat buna desfășurare a concertelor, dar și d-l Colonel Constantin Grăjdeanu, sufletul întregului eveniment.

În debut am ascultat Corul mixt "Ioan Dimitrie Chirescu" din Cernavodă condus de talentatul Manuel Bălănică. Acest cor, cu o istorie de 123 de ani, și-a făcut debutul în prezența regelui Carol I în septembrie 1895, cântând la inaugurarea podului peste Dunăre construit de Inginerul Anghel Saligny, fiind condus la acea vreme de tatăl compozitorului Ioan Dimitrie Chirescu. Anghel Saligny însuși a stat în timpul serviciului religios inaugural la care a participat și corul cernovodean, alături de șefii echipelor de muncitori, într-o șalupă sub pod, pentru a-i garanta rezistența.

A rezistat în timp și Corul "Ioan Dimitrie Chirescu" din Cernavodă, iar pentru Sărbătoarea României Mari a interpretat creații de referință din repertoriul clasic românesc, "Cântă cucu-n Bucovina", o armonizare de Ion Pelearcă, "Dac-am plecat Ardealule din tine" de Constantin Arvinte, "Dor, dorule" de Gavriil Musicescu și multe altele.

A fost impresionantă prezența Corului de cameră "Preludiu" condus de Voicu Enachescu, care prin repertoriul românesc și universal interpretat ne-a transpus pe un tărâm al profesionalismului desăvârșit, al tehnicii vocale perfecte, al nuanțelor subtile, de bun gust.

Mi-a rămas în amintire Corul "Trison" din Brăila și spectacolul vocal pe care a reușit să îl construiască sub atenta îndrumare a celor doi dirijori, Marcica și Ștefan Lupu, dar și momentul de emoție maximă al concertului laic din după-amiaza zilei de 24 noiembrie care a aparținut formației "Plai Întorsurean" și dirijoarei Tatiana Teacă. Au fost lacrimi pe obrajii celor din sală când au răsunat, în interpretarea acestui cor venit din Județul Covasna, cântecele "Sunt copil de Românie" sau "Trezește-te române".

Am ascultat de asemenea Corul "Patos" din București înființat de compozitorul Petre Ștefănescu, Ansamblul "Camerata Danubii" din Călărași condus de Diana Vieru-Burlescu, cu un repertoriu scurt dar bine lucrat, Corul mixt "Ion Ionescu" din Topoloveni dirijat de Părintele Ion Isăroiu care s-a distins prin scenariul muzical original al minunatei piese anonime "Treceti batalioane române Carpații". Într-un recital de ținută s-a remarcat și Corul de cameră "Pastorala" din Focșani condus de prof. Dumitru Săndulachi, o formație apărută în1976 sub oblăduirea lui Marin Constantin și care s-a dorit, de-a lungul timpului, o replică a Corului Madrigal.

Au fost prezente pe scenă, în amândouă serile Festivalului, Corul mixt "Sedyanka" din Silistra, Bulgaria, premiat de Uniunea Compozitorilor din țara vecină, și dirijoarea Lidia Kuleva, Corul de cameră "Voces" din Oradea condus de lector univ. dr. Carmen Rus, o dirijoare a detaliilor, a frazelor precise, a construcțiilor sonore bine conturate.

Corala Bărbătească "Armonia" a Arhierpiscopiei Tomisului, avându-l la conducere pe arhidiaconul lector dr. Iulian Dumitru, a fost o adevărată delectare pentru public, adaptându-se cu mare ușurință atât lucrărilor corale din repertoriul laic de inspirație populară, cât și pieselor religioase, dar mai ales interpretând colinde românești și universale care au stârnit aplauze necontenite.

Nu a trecut neobservat nici grupul coral "Bâlea Boar" din Brad, Județul Hunedoara, uimind auditoriul prin frumusețea vocilor alese de dirijoarea Maria Simion, dar nici Corul mixt "Sfinții Apostoli Petru și Pavel" din Câmpeni, Alba, condus de Iosif Fiț. Repertoriul abordat de acest ansamblu ne-a purat, pentru câteva clipe, prin satele pitorești ale Munților Apuseni, prin Țara Moților.

Sentimentul de bucurie a dominat această întâlnire a celor mai bune coruri românești și speranța că arta cântului va avea mereu puterea să unească sufletele celor care poposesc, chiar și pentru doar două zile, la Cernavodă!

Laura Ana Mânzat