Arhivă : Cronici Înapoi

Oedipe de George Enescu la Londra - prin ochii pianistei Alexandra Dariescu

Publicat: marți, 26 Septembrie 2017 , ora 11.43

După ce în 2 septembrie, opera Oedipe de George Enescu a deschis Festivalul Internațional "George Enescu", sâmbătă, 23 septembrie, Orchestra Filarmonicii din Londra a deschis noua sa stagiune cu opera lui Enescu în aceeași interpretare care a putut fi ascultată și la București. La pupitrul dirijoral s-a aflat Vladimir Jurowski, iar ca soliști au evoluat, între alții, Paul Gay, Ruxandra Donose, Gabriela Iștoc, Willard White și Christopher Purves. Înainte de evenimentul de la Londra, joi, a avut loc la Institutul Cultural Român din Londra o seară de dialog și muzică în care au fost invitați dirijorul Vladimir Jurowski și Timothy Walker - director artistic al Orchestrei Filarmonicii din Londra. Acesta din urmă a declarat:

"A fost o plăcere deosebită să deschidem cu orchestra noastră festivalul de la București cu opera Oedipe de Enescu. Știam că vom avea mult de lucru și, imediat, am hotărât să deschidem și stagiunea noastră cu această operă. Vreau să le mulțumesc celor de la Institutul Cultural Român din Londra pentru tot sprijinul acordat. Oedipe este una dintre cele mai interesante creații lirice pe care le-am ascultat vreodată și este păcat că nu o vedem mai des."

Dirijorul Vladimir Jurowski a vorbit despre festivalul de la București pe care-l conduce ca director artistic:

"Cred că în viitorul oricărui festival european ar trebui să se regăsească muzica contemporană. Este o idee minunată să dedici un întreg festival unui compozitor, dar de câte ori poți cânta cele două rapsodii de Enescu sau simfoniile sale? Cred că Enescu însuși ar fi spus:Nu vă gândiți la mine. Timpul meu a trecut. Gândiți-vă la compozitorii tineri din țările voastre. Cred că în timp va deveni necesar ca orice orchestră mare să cânte în festival cel puțin o lucrare contemporană. Sunt îngrijorat că, dacă interpretăm doar creațiile clasice din secolele trecute, pe care le cunoaștem și le iubim cu toții, muzica va deveni curând ca un muzeu, iar oamenii tineri nu vor veni la concerte. Deci, trebuie să mergem noi către ei și să-i facem să înțeleagă și moștenirea muzicii clasice. Cred că ediția de anul acesta a Festivalului Enescu a avut succes cu seria Muzica secolului al XXI-lea și cu Forumul compozitorilor. Contribuția mea la această ediție nu a fost însă majoră pentru că am fost invitat să devin director artistic după ce programul a fost conturat. Abia la ediția următoare, din 2019, ideile mele vor fi puse în practică."

Ca un preambul la concertul cu opera Oedipe de Enescu, Royal Festival Hall din Londra a găzduit o întâlnire pentru public în care s-a vorbit despre capodopera enesciană. Pianista română Alexandra Dariescu a participat la această discuție, dar și la concert, și ne-a oferit detalii:

"A fost o discuție extraordinară, de vreo 45 de minute, împreună cu profesorul Erik Levi, de la Royal Holloway din Londra și a fost fascinant să aud impresia dumnealor despre importanța operei Oedipe, despre importanța marelui nostru George Enescu; am văzut în maestrul Jurowski un adevărat ambasador al muzicii românești și al muzicii lui Enescu.

M-am bucurat foarte mult să împărtășesc cu publicul, care a fost chiar amplu la această discuție, despre viața lui Enescu, despre compozițiile lui. Enescu este foarte cunoscut ca violonist, dar este important de adus în prim-plan faptul că a fost cinci în unul - a fost și compozitor, și pianist, violonist, pedagog, dirijor. Multă lume nu a știut că a dirijat la Carnegie Hall Orchestra din Philadelphia. Multă lume nu a știut că Enescu era unul dintre candidații care ar fi putut să-l înlocuiască pe Toscanini cu New York Philharmonic. Așa că a fost, cred, o discuție care a deschis ochii la multă lume despre marele nostru Enescu.

Concertul a fost extraordinar! În primul rând, a fost sold-out la Royal Festival Hall, care este o sală de mii de oameni, și s-a sculat lumea în picioare la sfârșit. Toată producția a fost extraordinară. Toți soliștii… Paul Gay, care a fost absolut incredibil… într-un fel, și-a dat fiecare picătură din suflet pe scenă. Iar maestrul Jurowski, pentru mine, nu știu… simt că știe partitura foarte bine, dar a reușit să intre în conflictul psihologic care este în Oedipe, a reușit să înțeleagă absolut fiecare notă, fiecare cuvânt care există în această mare capodoperă."

Larisa Clempuș