Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Baletul Romeo și Julieta - premieră la Opera Națională București

Publicat: luni, 13 Martie 2017 , ora 12.45

Fără îndoială este mai dificil să pui în scenă o creație arhicunoscută decât una nouă sau rar prezentată publicului. Presiunea modelelor stabilite înainte trebuie să fie foarte mare. Totuși, Renato Zanella și echipa sa au reușit să dea viață unei foarte sugestive și antrenante versiuni coregrafice de Romeo și Julieta - un spectacol cu muzică de Serghei Prokofiev pe care l-au prezentat în premieră vineri seară, în 10 martie 2017, la Opera bucureșteană.

Acțiunea a fost plasată de regizorul și coregraful Renato Zanella în Verona zilelor noastre - întâmplător orașul italian fiind locul de naștere al dansatorului care de câteva luni este coordonatorul artistic al baletului Operei Naționale București. S-a jonglat cu cele două epoci - Evul Mediu, în care trăiesc Romeo și Julieta imaginați de Shakespeare - și secolul nostru, 21, păstrându-se, totuși, o ambiguitate temporală și chiar spațială, aș spune, având în vedere minimalismul decorurilor. Dacă ar fi să aleg o cifră care să se identifice cu această creație ea ar fi cu siguranță doi: două familii rivale, doi tineri îndrăgostiți, două tipuri de gândire - cea tradițională, a Capuleților și una modernă - a Montechilor, două stări interioare importante - extaz și durere.

Mi-au rămas în minte, la finalul serii, fragilitatea extraordinară a Cristinei Dijmaru, care din punctul meu de vedere este Julieta ideală nu numai datorită calităților artistice, ci și fizicului foarte delicat, energia și senzația de putere pe care le-a transmis partenerul ei, balerinul Ovidiu Matei Iancu; în plus mi-au plăcut scenele de luptă - rivalitatea celor două familii derulându-se în cadru sportiv, în sala de scrimă, am avut parte de multe momente demne de filme de capă și spadă. Valentin Stoica a fost un excelent Mercutio, iar Bianca Stoicheciu o foarte atrăgătoare Rozalinda. Am admirat și restul distribuției - cu Bogdan Cănilă în Tybalt, Robert Enache în Paris, Cristian Preda în Benvolio, Laura Blică Toader în Lady Capulet, Virgil Ciocoiu în Capulet, Lady Montague interpretată de Adina Tudor iar Montague de Vlad Toader. Soliștii, ansamblul de balet al Operei bucureștene și orchestra au fost conduși de la pupitrul dirijoral de Tiberiu Soare.

Minunatele costume - ce au împărțit lumea îndrăgostiților în două - tradiționalism și modernism - au fost realizate de Carla Ricotti, iar decorurile reci, metalice, cu cortine din lanțuri fine de fier și o raclă de sticlă în care e depusă Julieta - de Alessandro Camera. Designul luminilor i-a aparținut lui Vinicio Cheli, care e drept că a reușit să contribuie mult și benefic la conturarea atmosferei de poveste, însă cu prețul unor dureri de ochi... ale mele, cel puțin.

Spectacolul a fost reluat duminică seară, 12 martie 2017, cu Mihaela Soare și Robert Enache în rolurile titulare. Bănuiesc că sala a fost plină și de această dată și că publicul a ovaționat din nou îndelung performanțele tehnice și artistice ale celor implicați în realizarea noii montări cu Romeo și Julieta.

Irina Cristina Vasilescu